COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Ahad, 17 Januari 2010

KEMPEN KESEDARAN HAK-HAK PENGGUNA PENGANGKUTAN AWAM TEKSI


LIPUTAN BERITA MAJLIS PELANCARAN KEMPEN

  1. Majlis pelancaran ini disempurnakan oleh YB. Dato' Seri Nazri Tan Sri Abdul Aziz di Hentian Puduraya mulai tepat jam 10.00 pagi tadi (18/01/2010).

  2. Turut hadir YB Tan Lian Hoe, Timbalan Menteri KPDNKK dan Datuk Halimah Saddique, Pengerusi LPKP.

  3. Objektif kempen ini ialah untuk meningkatkan pengetahuan pengguna berhubung senarai kesalahan-kesalahan yang sering dilakukan pemandu teksi, memaklumkan kepada pengguna saluran untuk mereka mengadu dan mewujudkan rasa saling menghormati antara pengguna dan pemandu.

  4. Ucapan pelancaran oleh YB Dato' Seri Nazri menyentuh mengenai peranan yang perlu dimainkan oleh pengguna, perana yang perlu dimainkan pengusaha bagi memenuhi kehendak pengguna dan disamping itu peranan agensi penguatkuasaan.

  5. Kalaulah semua pengguna bersepakat tidak menaiki teksi yang tidak menggunakan meter, nescaya tiadalah pemandu teksi yang boleh survive hidupnya jika tidak menggunakan meter. Begitu juga jika pengguna tidak menaiki teksi yang kotor, nescaya semua teksi akan menjadi bersih.

  6. Ucapan aluan oleh YB. Datuk Halimah pula menjelaskan bahawa tujuan kempen ini bukanlah untuk melepaskan tugas dan tanggungjawab penguatkuasaan LPKP kepada pengguna, sebaliknya adalah untuk mendapatkan kerjasama mereka agar kualiti perkhidmatan teksi dapat ditingkatkan lagi.


KOMEN SAYA

  1. Kempen ini sangat baik bagi meningkatkan kesedaran pengguna akan hak-hak mereka dari perkhidmatan teksi yang mereka gunakan.

  2. Namun, perlu diakui bahawa teramat sukar untuk menjadikan kesemua pengguna bersatu bagi menangani masalah ini. Sebagai contoh, seorang penumpang yang terdesak untuk mendapat teksi di awal-awal pagi ke KLIA, mereka hanya boleh mencuba untuk tawar menawar dengan pemandu. Sebaliknya jika pengguna berkeras meminta pemandu menggunakan meter dan pemandu tetap tidak bersetuju, maka apa alternatif lain yang pengguna ini boleh usahakan pada waktu ini.

  3. Pada pemerhatian saya, ramai pemandu bersikap opurtunist. Pemandu ini tentunya akan mengambil kesempatan atas kesuntukan masa pengguna untuk ke KLIA dengan mengenakan tambang yang lebih menguntungkan.

  4. Pemandu opurtunist ini juga bijak memilih pengguna yang tidak tahu hak mereka seperti pelancong asing, pekerja asing dan orang tempatan yang terdesak.

  5. Untuk mendidik 26 juta rakyat Malaysia dan berjuta-juta lagi pelancong asing terhadap hak-hak mereka tentulah teramat susah berbanding mendidik pemandu yang hanya seramai 30,000 orang sahaja.

  6. Sewajarnya kempen ini dituruti juga dengan kempen lain yang bertujuan mendidik pemandu agar mematuhi peraturan. Tajuk kemen ini mungkin boleh dinamakan sebagai "KEMPEN KESEDARAN PEMANDU UNTUK MEMBERIKAN PERKHIDMATAN TEKSI YANG BERKUALITI KEPADA PENGGUNA".

  7. Selain mendidik pemandu dalam sesi kempen-kempen yang dianjurkan, penguatkuasaan yang tegas turut perlu dijalankan secara berterusan kerana penguatkuasaan yang dijalankan sekarang adalah telalu lemah sehingga tidak ramai pemandu yang takut untuk tidak menggunakan meter.

1 ulasan: