COOP MyTeksi Hotline 1300 88 2667 (COOP)...

Rabu, 9 Jun 2010

SEMINAR TATACARA PENGURUSAN KOPERASI TEKSI & KERETA SEWA


Alhamdulillah dan terima kasih kepada SKM yang menganjurkan seminar yang sangat bermanafaat ini pada 7 hingga 9 Jun 2010 di Tiara Beach Resort, Port Dickson.
Objektif seminar adalah;-
  1. Memberi input penting kepada ALK dalam meningkatkan kecekapan pengurusan, pentadbiran dan kewangan koperasi, dan

  2. Mewujudkan rangkaian kerjasama koperasi-koperasi teksi melalui penggabungan.

Wakil KPPCB adalah saya sendiri, En. Idrus Abdullah (ALK), En. Mohd Suhaimi (ALK), En. Mohd Zayed (ALK) dan En. Aszwan (Pengurus Operasi & Perniagaan). Di sini saya kongsikan apa ilmu yang dapat saya kumpul sepanjang kursus tersebut.

UCAPAN PERASMIAN TN. HJ. YUSUFF - 7hb. Jun 2010, 8.30 malam.

  1. Perkembangan gerakan koperasi di Malaysia amat menggalakkan. Dahulu hanya ada koperasi kredit, pengguna, perladangan sehinggalah kepada koperasi teksi. Lebih 1000 buah koperasi didaftarkan pada tahun 2009 berbanding hanya 2-3 ratus tahun-tahun sebelumnya.
  2. Sehingga Disember 2009, lebih 1000 permit dikeluarkan oleh LPKP kepada lebih kurang 100 buah koperasi,
  3. Tujuan wujudkan rangkaian perkhidmatan antara koperasi-koperasi teksi,
  4. Gunakan peluang seminar ini untuk mendapatkan ilmu dan mengusahakan usaha sama antara koperasi teksi,
  5. SKM sentiasa membuka ruang dan peluang untuk memajukan gerakan koperasi pengangkutan melalui geran, pinjaman dan konsultasi,
  6. RM45 juta telah diberi dalam bentuk pinjaman kepada 16 buah koperasi, 6 membayarnya dengan baik, manakala 10 koperasi lagi telah tertunggak bayaran mereka lebih RM2.3 juta,
  7. Koperasi berkenaan diminta memberi perhatian serius terhadap tunggakan ini kerana wang tersebut adalah wang rakyat yang sepatutnya digunakan oleh orang lain pula yang lebih memerlukan,
  8. Sifat jujur, amanah, dedikasi dan komitmen membolehkan kita menguruskan Koperasi dengan baik sekalipun kita tidak mempunyai pendidikan yang tinggi,
  9. Jujur dan amanah khususnya dalam menguruskan kewangan merupakan satu cabaran yang berat,
  10. 4 elemen penting dalam sesebuah koperasi adalah (1) ALK, (2) Anggota, (3) JAD, (4) Pengurusan. ALK adalah paling penting kerana merekalah yang membawa hala tuju koperasi,
  11. Harap ilmu yang diperoleh dalam seminar ini dikongsi kan dengan anggota-anggota yang lain,Harap seminar ini dapat mewujudkan kerjasama dan kalau boleh menubuhkan komiti antara koperasi-koperasi bagi melaksanakan usaha sama ini.

KERTAS KERJA 1 - AMALAN INTERGRITI PENGURUSAN KOPERASI. Oleh En. Hamilya Sham Harun. Institut Integriti Malaysia.

  1. Persepsi pelancong UK = Teksi di Malaysia kurang hajar walaupun budi bahasa rakyatnya baik sekali.
  2. Koperasi mesti Memacu Ekonomi melalui peluang-peluang yang diwujudkan kerajaan seperti "health tourism", "edu tourism", "biz tourism" dan "CSR (corporate sosial responsibility) tourism".
  3. Koperasi mesti berwaspada dengan mewujudkan Lembaga Koperasi yang jujur, beretika dan berintegriti.
  4. Koperasi mesti berwibawa dengan melantik Lembaga Koperasi yang berilmu dan berpengalaman.
  5. Koperasi mesti berintegriti,
  6. Koperasi mesti beretika,
  7. Koperasi mesti professional,
  8. Koperasi mesti prihatin.
  9. "Orang yang menyusahkan orang lain, nescaya Allah akan menyusahkan dia".
  10. Koperasi perlukan anjakan paradigma dengan mewujudkan CTP atau "Cooperative Transformation Plan".
  11. Wujudkan moto perkhidmatan seperti "keselesaan anda keutamaan kami"
  12. Jangan beban diri dengan hutang. "our action today can determine our destiny tomorrow"
  13. Hutang adalah keperluan, namun uruskan hutang tersebut dengan baik.
  14. Kata Imam Alghazali "hendaklah kamu menjadi orang berilmu, mempelajari ilmu atau mendengar ilmu"
    1. Terokailah bidang yang bernilai tinggi dan menyumbang pendapatan lebih besar.
    2. Paculan koperasi agar lebih kompetitif, berdaya tahan, berdaya saing dan progressif.

    KENAPA TUBUH KOPERASI

    1. Berniaga
    2. Tambah pendapatan
    3. Bina rangkaian
    4. Jadi usahawan
    5. Mengisi masa lapang
    6. Ikut kawan-kawan yang berjaya
    7. Mencuba nasib.

    MENGAPA BERHUTANG

    1. Ingin memenuhi kehendak,
    2. Pengaruh, dan
    3. Tak cukup dengan apa yang ada.

    KESAN HUTANG

    1. Jadi budaya negatif kepada pemiutang,
    2. Jiwa tidak tenteram,
    3. Boleh mendorong perlakuan jenayah seperti mencuri dan lain-lain,
    4. "Akan terikat hidupnya di dunia dan tergantung rohnya".

    KENAPA LIAT NAK BAYAR HUTANG

    1. Niat tak betul,
    2. Tidak berdisiplin,
    3. Sebab nak bayar hutang lain,
    4. Tidak berintegriti - nak menipu,
    5. Sengaja tak nak bayar,
    6. Nak cepat kaya,
    7. Tamak, dan
    8. Pentingkan diri sendiri.

    Orang yang mati syahid pun akan tersangkut rohnya jika meninggalkan hutang.

    BAGAIMANA NAK BAYAR HUTANG SECARA EFEKTIF

    1. Bayar hutang (sewa dahulu) setiap hari (wang sewa diasingkan),
    2. Pasakkan niat,
    3. Kerja dengan ikhlas,
    4. Tanam sifat integriti,
    5. Biar duit sedikit asalkan berkat,
    6. Ingat, orang (koperasi) lain pun nak berniaga jugak, kalau anda tak bayar, macam mana orang lain nak pinjam,

    Hutang mengajar cakap bohong dan memungkiri janji.

    Integriti bermaksud ikhlas, jujur dan amanah.

    "Real integrity is doing the right thing knowing that nobodys known" - Oprah Winfrey

    "Speak with honesty"

    "Think with sincerity"

    "Act with integrity"

    KERTAS KERJA 2. PENGURUSAN DAN KEWANGAN KOERASI

    Ahmad Rafis Che Omar- Pensyarah Fakulti Ekonomi & Pengurusan Perniagaan SKM.

    1. Ada orang nak buat pelaburan, tapi tak tengok risiko dan ada orang takut nak buat pelaburan sebab takut rugi.
    2. Objektif tubuh koperasi adalah ekonomi dan kebajikan. Tiada ekonomi (wang) tiadalah kebajikan.
    3. Syarat pinjaman di bank ialah memeriksa karakter, cagaran dan kerjaya(pendapatan). Begitu juga koperasi untuk memilih penyewa teksi.

    PENGURUSAN PEMANDU

    1. HASIL - letak target dan rancang untuk mencapainya

    2. BELANJA

    1. Gaji
    2. Sewa
    3. Minyak/NGV
    4. Senggara
    5. Cukai jalan, insurans, Puspakom.

    FAKTOR KEJAYAAN KOPERASI

    1. Kepimpinan
    2. Sumber - dana, aset, jaringan dan teknologi
    3. Aktiviti perniagaan, pelaburan dan pembiayaan
    4. Ahli- kejujuran dan komitmen
    5. Tadbir urus - ketelusan

    RUKUN PENGURUSAN KEWANGAN

    1. Tetapkan matlamat,
    2. Merancang dan menulis rancangan,
    3. Laksana rancangan, dan
    4. Kawalan dan disiplin.

    KERTAS KERJA 3 - PENGURUSAN TEKSI - PENGALAMAN AIRPORT LIMO

    SYARAT PENDAFTARAN PEMANDU

    1. Umur - 24 - 54 tahun
    2. B. Inggeris
    3. Mahir jalanraya
    4. Sihat
    5. Lesen PSV
    6. Warganegara
    7. Ujian dadah dan kesihatan.

    MEWUJUDKAN SISTEM MERIT DAN DEMERIT PEMANDU

    PROSES SIASATAN DALAMAN

    JAWATAKUASA RAYUAN

    SISTEM ANAK ANGKAT

    MELAKSANAKAN KRA (KEY RESULT AREA) ALA-ALA NKRA

    MELAKSANAKAN KPI (KEY PERFOMANCE INDEXS)

    SERTAI PROGRAM TAXI.COM UNTUK PERIKSA PENYEWA BERMASALAH DENGAN SYARIKAT LAIN.

    TRIP ALM = 3500 SEHARI

    CATATAN SAYA

    1. Pengalaman ALM tak berkaitan dengan Koperasi kerana bentuk dan cara beroperasi berbeza kerana mereka mempunyai konsesi dengan kerajaan dan sistem kupon turut diuruskan oleh mereka.
    2. Pengurusan Sumber Manusia ALM juga tidak relevan dengan Koperasi kerana kadar sewa, kekangan dan syarat-syarat menjadi pemandu adalah menzalimi pemandu kerana terpaksa bekerja dalam masa yang lama. Untuk makluman, sewa Waja di ALM RM120.00 sehari berbanding hanya RM45 di KPPCB.

    CERAMAH 4. PENGALAMAN KOPERASI PEMANDU TEKSI BANDAYARA JOHOR BAHRU

    En. Mahmud b. Ahmad - Pengerusi KTJB

    1. Koperasi ini membentangkan kejayaan mereka yang saya sifatkan sangat bagus. Mereka adalah koperasi teksi yang sebenarnya apabila lembaga pengarah dan anggota-anggota adalah pemandu teksi.
    2. Koperasi ini punyai simpanan tetap lebih RM400,000.00 dan tunai di bank dan tangan lebih RM350,000.00.
    3. Bilangan teksi yang dimiliki hanya 130 buah sedangkan KPPCB punyai 150 buah,
    4. Keuntungan tahun 2009 ialah RM350,000.00
    5. Mereka punyai hanya 2 orang kakitangan pengurusan berbanding KPPCB, lebih 27 orang,
    6. Aktiviti mereka adalah penyewaan teksi, radio teksi dan jualan minyak enjin.
    7. Caj radio teksi mereka hanya RM80.00 sebulan manakala KPPCB RM150.00. Bagaimana mereka untung dengan kadar ini (perlu kajian lanjut).

    CERAMAH 5 : KERJASAMA ANTARA KOPERASI YANG DIBENTANGKAN OLEH SAYA (INSYAALLAH AKAN DIBENTANGKAN DALAM TAJUK KHUSUS)

    CERAMAH 6 : TATACARA PERMOHONAN DAN KELULUSAN PERMIT OLEH LPKP

    1. Organisasi LPKP,
    2. Sejarah,
    3. Carta Organisasi,
    4. VISI = PERKHIDMATAN KENDERAAN PERDAGANGAN BERKUALITI MENEPATI ASPIRASI NEGARA,
    5. MISI = MEMPASTIKAN PENGANGKUTAN AWAM DAN KENDERAAN BARANGAN SELAMAT, EFISIEN DAN BERKOS EFEKTIF
    6. Proses permohonan permit dan proses rayuan,
    7. Seksyen 44, 44A, 44B & 44C, Polis dan JPJ berkuasa menyita dokumen jika disyaki melanggar syarat lesen,
    8. Seksyen 45, Polis dan JPJ boleh mendakwa kesalahan,
    9. Struktur LPKP Semenanjung,
    10. Pengeluaran permit teksi jenis teksi premier telah diberhentikan dan diganti dengan eksekutif,
    11. Kawasan operasi teksi ialah Lembah Kelang (KL, Putrajaya, Selangor dan Seremban), Johor Bharu, Pulau Pinang, Kuala Trengganu, Bandaraya Melaka dan seluruh Semenanjug bagi teksi eksekutif,
    12. Warna teksi bajet = merah putih, jalur gemilang dan merah biru bagi permit individu. Teksi eksekutif = candy blue.
    13. Kadar tambang kereta sewa (jarak km x 25 sen dan + 50 sen jika berhawa dingin). (jarak km x 21.6 sen + 50sen jika tidak berhawa dingin),
    14. Bumbung mesti warna kuning, tiada had usia kenderaan dan tempoh lesen 7 tahun.
    15. Teksi lapangan terbang hanya diberi kepada syarikat Sdn. Bhd., Berhad dan Koperasi.

    Sebenarnya banyak ilmu yang dicurahkan oleh penceramah-penceramah jemputan...., tapi setakat ini sahaja yang saya dapat kutip untuk rujukan saya di masa hadapan.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan