COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Selasa, 31 Ogos 2010

KENAPA TAKUT DENGAN ISTILAH "PENDATANG"?...

Salam Ramadhan.
  1. Baru-baru ini seorang pelajar berbangsa Cina yang dipanggil Namewee meluahkan rasa marahnya kepada seorang guru dengan menggubah sebuah lagu yang kontroversi.
  2. Tindakan ini terhasil dari ucapan guru tersebut yang menyebut kaum Cina ini adalah kaum pendatang.
  3. Saya tidak pasti apa niat sebenar ucapan guru tersebut, tetapi agak pasti dengan niat Namawee apabila menggubah dan menyanyikan lagu tersebut seperti yang boleh dilihat di sini http://www.youtube.com/watch?v=ePSupJ3J7-c
  4. Beliau sungguh marah kerana cikgu tersebut menyebut Cina kaum pendatang sehingga membalasnya dengan kata-kata maki hamun serta mencarut sedemikian rupa.
  5. Faktanya memanglah kaum Cina adalah pendatang.., cuma mereka yang ada di Malaysia hari ini telah dianugerahkan hak sebagai warganegara yang sah.
  6. Apakah dengan menyampaikan lagu yang menghina tersebut, maka kaum Cina boleh mengubah sejarah menjadikan mereka adalah kaum yang asal usulnya dari Tanah Melayu ini.
  7. Saya juga pendatang, difahamkan oleh ibu saya bahawa keluarga datuk dan nenek saya dari Patani di Thailand. Saya tidak marah malah selalu berbangga dengan keturunan saya tersebut. Sangat ramai rakan saya yang lain yang dari Jawa, Boyan, Banjar, Aceh dan lain-lain berbangga dengan keturunan dan asal usul mereka dari Indonesia tersebut.
  8. Apakah Namewee ini tidak berbangga lagi dengan Negara Cina yang menjadi asal keturunan nenek moyangnya? Kalau begitu, eloklah catatan "bangsa" di kad pengenalan beliau ditukar dari "Cina" kepada "Bangsa Malaysia".
  9. Mungkin saya akan dituduh lebih "racist" dari beliau jika mengesyorkan supaya semua istilah "Cina" dipadamkan kerana mereka tidak suka atau tidak berbangga lagi dengan asal keturunan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan