COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Isnin, 7 Disember 2009

PEMANDU TEKSI DAN 'METER' NYA



  1. Julai lalu kerajaan telah mengumumkan kenaikan kadar tambang meter teksi yang tak kurang juga ditentang oleh pengguna.

  2. Tak kurang juga para persatuan teksi mempertahankan kenaikan ini disamping mengucapkan terima kasih kepada kerajaan.

  3. Kenaikan tambang mula bagi 1 KM pertama atau 3 minit dinaikkan dari RM2.00 kepada RM3.00 (kenaikan 50%).

  4. Kenaikan caj bagi bacaan jarak ialah dari 10sen bagi setiap 150 meter kepada 13 sen bagi jarak yang sama (kenaikan 33%). Kadar sekarang menjadi 10sen bagi setiap 115 meter.

  5. Kadar caj panggilan dinaikkan 100% dari RM1.00 kepada RM2.00.

  6. Kenaikan ini sebenarnya agak tinggi berbanding kenaikan 30% yang diwar-warkan dalam media sekalipun surcaj penggunaan bonet dan surcaj bilangan penumpang tidak lagi dikenakan.

  7. Di Putrajaya, pemandu yang dahulu mendapat RM150.00 sehari kini boleh mendapat RM195.00 (kenaikan RM45.00),Berdasarkan anggaran ini, sebulan pemandu boleh minikmati kenaikan pendapatan sebanyak RM1,170.00 jika dia bekerja selama 26 hari.

  8. Pada 28hb. Sept. 2009 (lebih kurang jam 8.00 mlm.) saya melalui Kompleks Alamanda, kelihatan 2 rakan pemandu teksi sedang menunggu dan saya berada di queue nombor 3, tetapi 2 orang pelajar Uniten terus pergi ke kereta saya dan meminta saya menghantarnya ke Uniten.

  9. Saya menjelaskan yang dia sepatutnya menaiki teksi di hadapan. Dia menjelaskan yang pemandu itu tidak mahu pergi.

  10. Saya terus bertanya kepada rakan yang saya kenal ini kenapa dia tidak mahu hantar penumpang tersebut.

  11. Jawapan selamba yang saya dapat ialah "aku minta RM20.00...., dia tak nak....".

  12. Setelah 2 rakan di hadapan beredar dengan penumpang lain (yang bersetuju dengan harga potong...), saya memanggil pelajar Uniten tersebut dan menghantarnya ke Uniten (saya terpaksa menunggu teksi depan keluar dahulu, kalau tidak saya akan dituduh "merosakkan tambang").

  13. Bacaan meter teksi saya hanya menunjukkan RM9.70.

  14. Pada 10hb. Okt. 2009 jam lebih kurang 7.00 ptg. 2 orang penumpang dari Alamanda mengadu dengan saya yang pemandu sebelum saya meminta RM20.00 untuk ke Marriot Putrajaya yang jaraknya hanya 7KM dan tempoh perjalanan hanya 5 minit.

  15. Pada 21hb. 11, saya telah menghantar penumpang dari PICC ke KL International Hotel, setelah menurunkan penumpang, terdapat 6 orang pelancong India menahan teksi saya beserta sebuah teksi lain untuk ke Sentral Market.

  16. Pemandu di belakang saya terus deal harga dengan penumpang dan dengan selambanya memberitahu saya "RM15.00 ye...., jangan pakai meter".

  17. Posting Pemandu Teksi (rakan blogger) bertajuk "Teksi Potong di Mont Kiara" mengesahkan lagi bereluasanya pelanggaran peraturan ini.

  18. Saya agak bersetuju bahawa pemandu teksi bersalah kerana tidak menggunakan meter.

  19. TETAPI SAYA LEBIH BERSETUJU BAHAWA LPKP TURUT BERSALAH KERANA MEREKA MEMBUAT PERATUTAN TETAPI TIDAK MAMPU MENGUATKUASAKANNYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan