COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Jumaat, 28 Ogos 2009

Perarakan Kepala Lembu

  1. Pembinaan tempat ibadah sesuatu fahaman agama sememangnya diakui perlu melihat kesesuaian disamping persetujuan penduduk di sekelilingnya.
  2. Amatlah janggal jika di suatu penempatan penduduk yang berugama Kristian dibina sebuah masjid. Begitulah juga janggalnya penempatan penduduk yang berugama Islam ditempatkan kuil Hindu.
  3. Diakui juga hak mana-mana rakyat untuk bebas mengamalkan kepercayaan mereka tetapi hak ini hendaklah dengan mengambil perkara 1 dan 2 di atas.
  4. Hak dan kebebasan bersuara juga tentulah dibenarkan namun perlu juga dibuat dengan mengambil kira kemaslahatan masyarakat lain.
  5. Sungguhpun kita dibenarkan untuk membantah sesuatu keputusan kerajaan, tindakan "mengusung kepala lembu" amatlah tidak sesuai serta boleh mengguris perasaan penduduk berugama Hindu yang sedang dibantah pembinaan kuil mereka tersebut.
  6. Saya percaya semangat "1 Malaysia" juga bermaksud kita mengenali dan menghormati kepelbagaian ugama dan bangsa rakyat Malaysia.
  7. Apakah kita tidak tahu bahawa lembu adalah haiwan suci bagi penganut hindu. Tidakkah kita khuatir bahawa perarakan ini disalah faham sebagai menghina kepercayaan penganut Hindu.
  8. Semua muslim akan marah jika penduduk mengusung kepala babi bagi membantah pembinaan surau atau masjid.
  9. Oleh yang demikian, kenapa susah sangat untuk kita tidak mengguris perasaan orang supaya perasaan kita kelak tidak juga diguris sama.

1 ulasan:

  1. satu hujah yang bernas. Hormat-menghormati terhadap agama dan bangsa lain amat perlu demi keharmonian masyarakat.

    BalasPadam