COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Selasa, 18 Ogos 2009

Panduan daftar semula teksi syarikat (lama) dengan permit individu

Ramai sekali ahli KPPCB yang merungut dengan kesukaran yang mereka hadapi untuk melesenkan teksi syarikat yang telah habis bayar dengan permit teksi individu. Pihak 'runner' di JPJ meminta upah antara RM1,000.00 hingga RM2,500.00.

Memandangkan saya juga telah melunaskan perjanjian sewa-beli dengan KPPCB dan berhasrat melesenkan teksi tersebut dengan permit individu, maka saya akan cuba kongsikan di sini pengalaman melakukan urusan ini dari semasa ke semasa.

Semoga pengalaman ini menjadi panduan kepada mana-mana pemandu yang berhasrat untuk buat sendiri urusan-urusan ini.

Saya dimaklumkan oleh seorang rakan ahli KPPCB (En. Mohamad bin Abu Bakar HWC7700) bahawa dokumen yang diperlukan bagi urusan ini adalah seperti berikut;-

  1. Surat tawaran permit teksi dari LPKP,
  2. Surat syarikat yang memaklumkan kepada JPJ untuk menjual kenderaan kepada pemandu,
  3. Resolusi Pengarah Syarikat yang meluluskan penjualan/pelupusan aset kenderaan terbabit kepada pemandu,
  4. Surat "Pelepasan Hak Milik Dituntut" oleh pihak yang membiayai pinjaman kepada syarikat,
  5. Geran teksi,
  6. Permit teksi,
  7. Salinan pendaftaran syarikat pemilik teksi yang disahkan oleh Setiausaha Syarikat,
  8. Salinan kad pengenalan pembeli (pemandu) dan penjual (syarikat),
  9. Pengisian borang JPJ K3,
  10. Pengisian borang JPJ untuk penyaksian pengesahan identiti (TM-AB), satu pembeli dan satu penjual yang ditandatangani di hadapan Pesuruhjaya Sumpah,
  11. Surat syarikat kepada JPJ untuk memohon membatalkan Lesen Pembawa (lesen teksi),
  12. Surat syarikat yang membenarkan JPJ membatalkan Lesen Kenderaan Motor (LKM),
  13. Borang LPKP untuk memohon membatalkan permit teksi syarikat,
  14. Pendaftaran perniagaan atas nama individu yang mana jenis perniagaannya adalah PERKHIDMATAN TEKSI,

Alhamdulillah walaupun terlalu banyak rasanya..., dokumen-dokumen di atas saya perolehi juga setelah berusaha mendapatkannya sejak sekian lama.

Mengikut En. Mohamad juga, susunan langkah yang perlu saya buat adalah seperti berikut;-

  1. Mengecat kenderaan warna merah dan biru seperti dalam STK,
  2. Membuat booking dengan PUSPAKOM untuk menetapkan tarikh Pemeriksaan Awalan (biasanya 4 hari baru ditetapkan tarikh),
  3. Sementara menunggu tarikh Puspakom, bolehlah callibrate meter dahulu,
  4. Puspakom memeriksa kenderaan secara lengkap termasuk meter, brake, alignment dan lain-lain serta mengekuarkan borang pemeriksaan,
  5. Dengan dokumen yang telah lengkap ini, pemandu kena submit kepada LPKP permit asal untuk pembatalan lesen,
  6. Dengan semua dokumen yang lengkap mengemukakan kepada JPJ untuk membatalkan hak milik dituntut, menukar nama pemilik, membatalkan cukai jalan dan melesenkan kenderaan ini untuk dijadikan teksi,
  7. Mengemukakan dokumen dari JPJ ini kepada LPKP untuk mendapatkan permit baru yang asal,
  8. Mendapatkan insurans bagi kenderaan teksi (sekarang ini wajib first party),
  9. Mengemukakan dokumen berkaitan kepada JPJ semula untuk mendapatkan cukai jalan.

Fuh..., panjangnya proses dia..., tak apa..., mulai esok saya akan ikut step di atas satu persatu dan akan kongsikan kos-kos yang saya kena bayar. Harapnya slogan "1 Malaysia, Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan" benar-benar diamalkan oleh semua agensi kerajaan.



Gambar HWC5401 pada jam 5.25 ptg. 18hb. Ogos 2009

19hb. Ogos 2009 - Hantar kedai cat untuk cat wara biru kat bumbung dan bonet. Seminggu baru siap sebab kononnya nak cantik dengan warna 2K untuk satu body kereta. Bajet yang sepatutnya dalam RM400 dah jadi RM1,300.00 lebih. Tak bolehlah nak salahkan kerajaan pulak sebab sendiri yang gatal nak yang cantik ..., hehe.

25hb. Ogos 2009 - Pergi Puspakom Padang Jawa untuk buat booking Pemeriksaan Awalan. Perlu kemukakan Surat Tawaran Permit, Geran Asal, Pendaftaran Perniagaan dan Borang TR1 (meter). Dimaklumkan oleh Penyelia Puspakom untuk callibrate meter dulu supaya senang nanti tak payah buat 2 kali. Tarikh Pemeriksaan Awalan ditetapkan pada Hari Jumaat 28hb.8.2009 sebelum jam 3 petang.


26hb. Ogos 2009 - Kereta baru siap cat (lama betul, salah sendiri jugak), terus masuk bengkel untuk tukar tayar, alignment/balancing dan tukar brake pad. Lepas tu terus pergi callibrate meter kat BH Chan (kat Batu Cave), 5 minit siap (pekerja dia sambungkan cable dari komputer ke meter untuk setting dan seorang lagi siapkan borang TR1) tapi terbang jugak RM70.00. Memang buat duit betul tokey meter teksi nie (berangan jugak nak jadi tokey meter teksi lepas nie..., hehe).

28hb. Ogos 2009 (11.15 pagi) - Masuk queue di Puspakom Padang Jawa. Pukul 1.15 ptg. kereta telah diperiksa dan penyelia memaklumkan telah lulus (Alhamdulillah), cuma terpaksa datang semula selepas Jumaat untuk pemeriksaan visual oleh penyelia lain (sebab Pemeriksaan Awalan kut...) Lepas solat, masuk balik Puspakom.

2.40 petang seorang penyelia lain membuat pemeriksaan. Beliau memaklumkan telah lulus (Alhamdulillah sekali lagi..) dan meminta datang selepas 3 hari iaitu Hari Rabu (2hb. September 2009) untuk mengambil keputusan (terlupa nak pastikan dengan dia tarikh tu sebab Hari Isnin cuti Merdeka, tak apalah...., saya nak pergi Hari Rabu nanti untuk ambil keputusan tu - Insyaallah.

2hb. September 2009 - (3.00 ptg.) - Ambil keputusan pemeriksaan Puspakom. Alhamdulillah dah siap. Tak sempat nak uruskan pendaftaran hari ini kerana kena selesaikan urusan Koperasi.

3hb. September 2009 - 10.10pg. - Sampai ke kaunter LPKP untuk batal permit teksi lama (Koperasi). 1 minit je siap. Dia ambil yang asal, dua salinan dia cop "Batal", 1 untuk syarikat dan 1 untuk dikemukakan kepada JPJ. Terus pergi ke JPJ Padang Jawa untuk urusan selanjutnya.

11.15 pg. sampai ke kaunter JPJ Padang Jawa. Ambil nombor, tunggu 2 minit sahaja terus dipanggil ke kaunter 9. Kerani kaunter cek semua dokumen yang diserahkan dan memaklumkan kena pinda nombor rujukan STK di LPKP dan Puspakom. Patah balik LPKP,

2.00ptg. sampai ke kaunter, tunggu 5 minit, siap. Terus ke kaunter JPJ Padang Jawa semula.

3.55ptg. sampai, Alhamdulillah, telah berjaya mendaftar dan melesen semula teksi. Nombor plate baru HBA2416. Esok kena ke LPKP semula untuk keluarkan permit baru.

4hb. September 2009 - 9.34 pagi - Sampai kaunter LPKP, serah semua dokumen,

pukul 11.00 pagi tepat permit siap, Alhamdulillah. Cuma terdapat perbezaan sedikit pada Nombor Rujukan pada permit asal iaitu tiada kod (7) yang membawa maksud permit individu. Terus ke kaunter 9 untuk buat pindaan bagi mengelakkan terpaksa berulang-alik lagi jika dokumen di reject oleh JPJ. Sambil menunggu pindaan, terus buat kad pemandu. Alhamdulillah siap serentak.

Terus gi batal insurans lama dan beli insurans baru dengan UNI ASIA..., terpaksa first party beb...., terbang jugak RM2,500.00.

12.40 tengahari sampai ke JPJ Padang Jawa untuk keluarkan cukai jalan baru. 2 minit dipanggil tetapi belum boleh buat road tax sebab kenderaan kena dilesenkan dahulu dengan Bahagian Pelesenan JPJ.

2.25 ptg. sampai di Bhg. Pelesenan JPJ, ambil nombor..., ramai jugak orang dan terpaksa menunggu selama hampir satu jam.

3.19 ptg. nombor dipanggil, 2 minit selepas tu siap melesen. Terus ke kaunter bawah untuk keluarkan cukai jalan.

3.35ptg. nombor dipanggil tetapi tak boleh buat sebab tiada insurans dalam sistem JPJ. Saya minta kerani JPJ cek dengan pegawai apa masalah sebenar sebab saya te;ah beli insurans baru. 3 minit selepas itu Pegawai JPJ maklumkan insurans asal atas HWC5401 belum dibatalkan. Saya terus call Uni Asia dan maklumkan bahawa dia belum batalkan insurans atas teksi lama.

Selepas 20 minit, Uni Asia maklumkan pembatalan insurans lama telah berjaya dan insurans baru telah dikeluarkan. Terus ke kaunter semula dan cukai jalan berjaya dikeluarkan. Alhamdulillah syukur kepada Allah yang telah memudahkan segala urusan walaupun terdapat juga beberapa masalah berbangkit. Terus ke Bangi untuk buat nombor plate baru.

1 ulasan:

  1. salam tuan...anggaran berapa rm keseluruhan belanjanya untuk semua proses pertukaran dari permit syarikat ke individu..tq

    BalasPadam