COOP MyTeksi Hotline 1300 88 2667 (COOP)...

Ahad, 5 Jun 2011

Pemasangan NGV - Sekadar berkongsi pengalaman

Baru-baru ini seorang rakan bertanya kepada saya mengenai pemasangan NGV. Saya bukanlah tahu sangat mengenai NGV ini, cuma sekadar melalui pengalaman mengg
unakan NGV selama beberapa tahun lalu. Kalau tanya kepada penjual atau syarikat pemasang peralatan NGV..., semuanya baik..., sebab mereka perlukan duit kita untuk perniagaan mereka..., :)

Apa yang saya tahu mengenai NGV ini hanyalah seperti berikut;

  1. Peralatan NGV ini mengandungi mengandungi beberapa alatan yang dipanggil "NGV kit" antaranya regulator, emulator, electronic controlling unit(ECU), meter, silinder gas dan lain-lain.
  2. Regulator berfungsi untuk memperlahankan pressure dari tangki gas, emulator pula untuk memastikan enjin menerima NGV sebagai bahan bakar dan ecu pula berfungsi sebagai kawalan komputer bagi sistem NGV ini bagi memastikan ecu sebenar enjin tidak mengesan apa-apa masalah dengan penambahan alatan baru pada sistem enjin.
  3. Semua produk ini diimport (dengarnya sudah ada syarikat yang buat sendiri beberapa alatan NGV ini).
  4. Saya mengetahui dua jenis sistem NGV iaitu caburator system (berharga antara RM2,500 hingga RM3,500) dan sequential system (berharga antara RM5,000 hingga RM7,500) bergantung kepada pembekal. Khabarnya sudah terdapat sistem baru yang lebih canggih, namun saya tidak pasti mengenainya.
  5. Caburator system sesuai bagi kenderaan yang masih menggunakan caburator dan juga kenderaan yang tidak dikawal oleh ecu.
  6. Sequential system pula sesuai digunakan oleh kenderaan eletronic injection dan yang dikawal oleh ecu.
  7. Pengalaman saya, kenderaan Proton Waja Campro tidak boleh menggunakan sistem caburator walaupun dengan adanya alatan "emulator". Teksi saya dahulu mengalami masalah "backfire" iaitu letupan di bahagian "air filter" sehingga menyebabkan pecah alat pengunci kotak "air filter" tersebut. Dimaklumkan oleh mekanik, ia kerana ecu enjin gagal mengawal kuantiti oksigen yang diperlukan untuk pembakaran. Enjin juga akan semput akibat dari kegagalan ecu enjin menerima kemasukan alatan NGV pada sistem pembakaran.
  8. Pengalaman saya juga menunjukkan masalah ini diatasi setelah menukar kepada sequential system (terbang la lagi dalam RM3,500 untuk tukar kit sahaja, silinder gas guna yang lama)
  9. Bagi yang ingin memasang sistem caburator pada kenderaan iswara, rusa dan seumpamanya, anda tidak perlu risau kerana kebanyakan alatan sistem NGV ini mudah diperoleh dan boleh di baiki di mana-mana bengkel yang memasang NGV.
  10. Awas kepada pengguna yang menggunakan sistem sequential, kerana sistem yang anda gunakan tersebut selalunya hanya boleh dibaiki oleh pembekalnya sahaja. Jika sistem NGV anda rosak, ia hanya boleh dibaiki oleh bengkel yang memasangnya sahaja.
  11. Oleh yang demikian, jika ingin memasang sistem NGV sequential ini, pastikan pembekalnya adalah betul-betul kukuh. Untuk makluman, banyak sekali pembekal sistem NGV ini yang dahulunya tumbuh bagai cendawan, mereka mengimport perlbagai produk NGV kit dari Argentina, Brazil, Cina dan lain-lain yang akhirnya tutup (Koperasi saya ini sendiri pernah terkena dan terpaksa berbelanja puluhan ribu untuk menukar sistem NGV ini kerana pembekal lama tutup perniagaan).
  12. Untuk makluman, pembakaran NGV ini bersifat kering iaitu tanpa ethanol seperti petrol yang bersifat basah. Pembakaran NGV menyebabkan enjin lebih panas berbanding petrol.
  13. Kebanyakan enjin terkini, alatan dalamannya seperti valve bersifat compact (kecil dan ringan) bagi menjimatkan petrol. Valve yang kecil ini akan mudah bengkok jika terlalu panas dalam tempoh yang lama. Oleh yang demikian, jika anda memecut kenderaan NGV anda melebihi 110km dan dalam tempoh terlalu lama, ia boleh menyebabkan valve enjin menjadi bengkok (saya dengar ada sistem NGV baru yang secara automatik tukar kepada petrol jika kita pandu melebihi had laju yang ditetapkan).
  14. Harga bagi satu liter NGV sekarang pula ialah RM0.68 sen berbanding RM1.90 petrol RON95 (dengarnya akan naik lagi), ini bermakna kos bahan bakar NGV hanya 36% sahaja berbanding petrol (jimat 64%).
  15. Saiz tangki silinder pula ialah antara 40 hingga 80 liter, kebanyakan teksi menggunakan sylinder 60 liter. Walaupun saiz tangki 60 liter, namun ia hanya boleh memuatkan lebih kurang 13 liter NGV sahaja iaitu lebih kurang RM9.00. Saya tidak pasti mengenai ini, ada yang bagitau saya, sebab NGV tersebut telah dimampatkan dengan udara tekanan tinggi (nama lain bagi NGV (Natural Gas For Vehicle) ialah CNG iaitu (Compressed Natural Gas).
  16. Untuk membuat pengisian semula NGV sekarang ini, tidaklah sesusah dahulu, boleh dikatakan stesen Petronas NGV boleh didapati di seluruh Malaysia.
  17. Bagi setiap tangki 60 liter yang diisi penuh, kenderaan boleh dipandu sejauh maksimum 180 kilometer di highway dan lebih kurang 140 kilometer di jalan bandar bergantung kepada cara dan keadaan pemanduan.
  18. Kos penyenggaraan kenderaan NGV ini boleh dikatakan sama sahaja dengan kenderaan biasa, kecuali jika anda memasang sistem NGV yang salah atau anda memandu kenderaan NGV dengan laju dalam tempoh yang lama di lebuhraya kerana kemungkinan besar valve akan bengkok malah boleh membuatkan head enjin kereta anda pecah (kawan saya yang baru 6 bulan guna teksi Saga BLM enjin Campro dah kena tukar head kerana masalah ini)
  19. Untuk makluman anda juga, jaminan pembekal bagi kenderaan yang dipasang dengan sistem ini akan luput kerana melanggar syarat jaminan iaitu membuat perubahan pada sistem wiring dan juga bahan bakar. Nasihat saya, kalau nak guna NGV, tunggulah selepas tempoh jaminan tamat.
  20. Mengenai keselamatan sistem NGV ini, ada yang mempertikaikan kononnya kenderaan mudah meletup atau terbakar. Apa yang saya tahu, saya tidak pernah berjumpa teksi yang terbakar kerana NGV ini. Kebakaran dan juga letupan yang dihebahkan dalam akhbar sebelum ini adalah akibat kecuaian pengguna yang mengubahsuai tong gas LPG dan mengiisikannya dengan NGV. Tangki gas LPG tidak dibuat untuk menampung tekanan tinggi seperti tangki khas NGV. Ketebalan dinding tangki juga jauh berbeza...,
  21. Satu lagi nasihat saya, sekiranya kenderaan anda hanya digunakan untuk perjalanan yang dekat atau kos petrol anda di bawah RM50.00 seminggu, adalah lebih baik anda terus menggunakan petrol kerana terlalu lama untuk anda mendapatkan semula kos pemasangan dari penjimatan yang anda dapat dan terdapat risiko kerosakan enjin yang agak tinggi.
Sekian sahaja apa yang saya tahu mengenai NGV ini. Ditegaskan lagi bahawa pengetahuan saya ini hanya dari pengalaman saya sendiri semasa menggunakan sistem NGV sejak tahun 2003. Mungkin juga pendapat saya di atas tidak betul, jangan jadikan entry ini sebagai fakta, cukuplah sekadar perkongsian pengalaman sahaja. Saya pasti rakan-rakan teksi saya mungkin lebih arif dari saya dan saya amat mengalukan jike tuan-tuan kongsikan pula pengalaman masing-masing. Wassalam

144 ulasan:

  1. Terima kasih, satu info yg berguna dan diharapkan ada info2 yg berguna khasnya untuk rakan sepencarian untuk dibuat pandu.

    BalasPadam
  2. Permasaalahan ini banyak melanda kawan2 yang mengunakan engin campro,Tapi tiada kepada teksi iswara.

    BalasPadam
  3. Setuju sangat.., dasar mewajibkan penggunaan teksi proton yang sekarang ini guna enjin campro adalah tidak adil kepada pemandu yang terpaksa berhadapan dengan masalah kerosakan enjin akibat penggunaan NGV.., tapi orang atasan tidak mahu peduli dan akhir nya pemandu yang menjadi mangsa.

    BalasPadam
  4. Nissan Sentra, Nissan Cefiro, Nissan Serena juga tidak sesuai guna NGV..., banyak teksi LCCT jenis nie yang dah barai enjin sbb NGV..., tapi sebab utamanya sy rasa pemandu je yg kurang arif had penggunaan NGV nie..., dah belasah laju semacam je kt highway tu..., sendiri mau ingat la....

    BalasPadam
  5. Pernah x alami masalah teksi meletop-letop dan cara penyelesaiaannya. Beribu-ribu dah habis tp masalah tak settle lagi...

    BalasPadam
  6. Saya pernah alami tu..., tuan pakai kenderaan apa? dan ngv yg dipakai jenis apa? mungkin kita boleh kongsi sikit pengalaman kalau sy tau maklumat di atas

    BalasPadam
  7. Salam satu Malaysia, saya baru 2 bulan menggunakan NGV Bi Gas,Sequential,dengan menggunakan tangki 78L dipasang pada kereta Toyota Ipsum 2.4cc Engin 2AZ-FE VVTI Aluminium block model 2005 (agaknya sama dengan Estima dan Harrier. Memang menjimatkan kerana satu tangki +/-RM12 saya dapat berjalan antara 120km hingga 150km. Power ada sedikit saja kurang terutamanya bila mendaki bukit, berbading dengan Petrol RM50 hanya dapat 250km shj. SANGAT MALANG SEKALI BAGI SAYA kerana dalam tempoh sebulan lebih saja, kereta telah overheat, air masuk engin, skru2 pengikat block dan slinder head juga loosed. Terpaksa diturunkan engin dan overhaul. Saya sangat kecewa, kena bayar ribu2 pulak, sedangkan Syarikat yang memasang menafikan perkara ini. Saya dengar masalah ini sebelum memasang tetapi tidak percaya!!! (Sekarang baru padan muka saya). Walau bagaimanpun saya tetap yakin NGV adalah penyebabnya kerana ia beroperasi dengan suhu yang tinggi. Oleh itu berhati-hatilah sebelum memasang NGV kira kos pulangannya dengan melihat kesesuain engin kenderaan, jarak perjalanan, lokasi perjalanan kerana bukan semua lokasi ada NGV stesen (nanti kereta berat bawa tangki kosong. Perjalan jarak jauh terpaksa gunakan petrol). Itu saja, sekadar berkongsi pengalaman.
    tk
    Ahmad, Putrajaya

    BalasPadam
  8. Terima kasih En. Ahmad atas perkongsian pengalaman tersebut...., banyak yang saya dengar pengalaman macam itu..., Erm..., tak salah saya, NGV Bigas nie dipasang oleh ABEX NGV kan?..., yg pejabat kat Bangi tu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ABEX tue india.... tak friendly... banyak lagi kedai lain.

      Padam
    2. Maaf..sistem bigas bukan hanya dipasang oleh abex ngv..ade lagi beberapa syarikat ngv lain yang ada memasang sistem ini..untuk pengetahuan semua, kits bigas abex ngv diimport dari italy..original kits..dan abex sendiri sudah tidak lagi memasang kits bigas pada mana2 kenderaan bermula tahun 2009 kerana sudah mengambil kits lain jenama bugatti dan ram..jadi pada mana2 kenderaan yang memasang kits bigas selepas tahun 2009..ianya bukan dipasang oleh abex..tapi dari syarikat ngv lain..sekian

      Padam
  9. kereta ape yang sesuai nk psg ngv nie erk???

    BalasPadam
  10. Kalau tanya orang yang jual/pasang NGV..., semua kereta sesuai... Pada saya, kalau kita selalu jalan jauh dan kos petrol sangat tinggi, sekurang-kurangnya RM200.00 seminggu, maka bolehlah kita fikirkan bahan bakar alternatif ini, cumanya kena pastikan juga sistem NGV yang bakal dipasang adalah sesuai dan pembekal juga adalah syarikat yang berkeupayaan..

    BalasPadam
  11. ade cdgn x nk psg ngv jnis ape kt kete saye,waja campro 1.6 2010..sye dgr ade byk jnis ngv cume x tau jnis ape yg sesuai...

    BalasPadam
  12. Tanpa Nama 13 Oktober 2011 12:08 PM
    Waja Campro 1.6 semestinya menggunakan "Sequential System". Perbezaan Sequential system dgn NGV yang lain ialah ia menggunakan ECU (Electronic Controlling Unit) dan Gas Injector...

    Walaubagaimanapun, anda dinasihatkan tidak memandu melebihi 110km dengan NGV dalam tempoh yang lama kerana ia boleh menyebabkan "overheating" kepada valve.. Wallahuaa'lam

    BalasPadam
    Balasan
    1. "tidak memandu melebihi 110km dgn ngv dlm tempoh yg lama"- yang dikatakan lama tu, 1 jam? 2 jam?perjalanan balik kampong saya akan mengambil masa 5 jam,adakah itu tempoh yg lama, minta nasihat

      Padam
    2. Saya tak pastilah berapa lama yang tepat.., sekadar telahan saya sahaja. Ada system NGV yang secara aotomatik menukar kepada bahan bakar petrol apabila kelajuan melebihi sesuatu tahap..., ada juga yang menukar kepada petrol apabila enjin mencapai tahap kepanasan tertentu....

      Saya tak dapat nak bagi panduan tepat..... maaf ye

      Padam
  13. klau pakai kereta baru,ape nsihat utk pmasangan ngv?ade yg ckp fuel injection x sesuai.enjin cpty rosak..klau enjin 2.5 blh mmndu mlebihi 110km/h k?

    BalasPadam
  14. kalau nak pasang NGV, aku nasihatkan cari authorize dealer. Jangan main blasah jer sebab murah. Lagi kalau yang nak install NGV Sequential, coz aku dah menghadapi masalah dengan sequential system aku di sebabkan kompeni salah pilih installer tuk pasang kat waja campro aku.

    aku sokong brader salleh kate, kalau pakai sequential, jangan lari sampai 110km ... kalau nak gak, tukar ke petrol tuk laju. insyaAllah selamat.

    BalasPadam
  15. memang best guna ngv.tapi mida kena ubah bila dah murah kenalah ikot low cost punya bajet. saya kerja di penang dan ulang alik ke kl setiap minggu dengan exora. speed sy cuma 80km/j sahaja. apa nak hairan 6jam dah sampai kl. kalu ikut kos sebenar mencecah rm800 tol+minyak sebulan jika guna petrol.

    BalasPadam
  16. Salam wbt, saya nak dapatkan nasihat sebelum ambil tindakan. Saya bercadang nak beli unser 2nd hand dan nak masukkan sistem NGV. Tolong bagi nasihat berkaitan 3 perkara ini:
    1- NGV jenis apa yg sesuai dan berapa bajet keseluruhannya?;
    2- Pemilihan tangki, ada tak tangki yg diletakkan di bawah bonet kereta? Jika ada, brp liter tangki tersebut dan masihkah saya perlu memasang tangki dalam bonet?
    3- Di mana lokasi @ syarikat pemasangan NGV yg bagus?saya tinggal area Jalan Klang Lama, kerja di Bangi.

    Sekarang saya menggunakan kereta Persona 1.6 campro kos minyak mencecah RM20-RM25 sehari, mankala tol pula RM5 sehari. Perlu jimatkan kos utk tambah cahaya mata. Harap dapat beri tunjuk ajar, terima kasih.

    -Khairudin 019-660 8338

    BalasPadam
    Balasan
    1. Try call Abex NGV.., kat Kawasan Perindustrian Selaman Seksyen 10 Bangi aje..., 0163383159. Dia ada buat pemasangan silinder NGV di bawah badan kenderaan. Mintaklah diskaun.., jual nama Koperasi Pengangkutan Putrajaya..., :-)

      Padam
  17. Apa cara sekalipun penggunaan ngv adalah kurang sesuai untuk enjin petrol...kecuali terciptanya enjin khas untuk ngv....tanya kepada mekanik yang berpengalaman tentang masalah ini...

    BalasPadam
  18. Salam semua.....saya ni guna ngv untuk saga lama...WCM????...pada satu hari, masa saya nak service kete kat ngv installer....saya nampak satu owner kerete waja yg guna ngv...sudah tuang sedikit minyak 2t moto dalam tangki minyak petrol dia.....saya pun tanya kenapa dia wat mcm tu...dia ckp dari awal dia pasang ngv dia hidupkan enjin kete ngan petrol yg bercampur minyak 2t....pas tu baru dia switch kpd ngv....katanya untuk jaga enjin.....katanya kete dia tak de masalah heat...BETUL KE???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wallahuaa'lam...., banyak orang kita yang pandai sebenatnya..., tapi yang memandai-mandai pun x kurang juga..., :-)

      Padam
  19. salam semua.
    saya baru install ngv 2 bulan. kereta waja 1.6 2003. tangki 80L.maximum cecah 150km aja. seminggu selepas install. kena ulang alik wkshop (5 kali) utk tuning katanya.sebab enjin selalu mati masa gear rendah (D). sebelum pasang, dah full service (workshop lain) spt tukar plus,air filter..etc.
    skrang jadi balik enjin mati2 masa traffik light posisi D.atau tengah mengundur (R).
    tapi jika tukar minyak.mmg ok dah berjalan lancar.tak ada pun problem mcm nie.
    apa point nk cakap pada pomen kena buat aper..at least saya ada point/idea nak komen pomen...

    harap dpt membantu saya

    sekian
    jaguh-29/2/12

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waja 1.6 tahun 2003 rasanya enjin Mitsubishi kan...? sepatutnya NGV tiada masalah dengan enjin tu..., mungkin sistem NGV yang dipasang. Sistem NGV apa yang dipasang tu...., Mixer atau Sequential.?

      Padam
    2. Bro salleh, ngv mixer.80L. yg hairan,maximum hanya boleh pergi 150km ajer. isi penuh,jika presure kuat.boleh dpt RM10.50 gitu. ada org kata,tangki 80L boleh pergi jauh.at least 200km. perjalanan ulangalik kerja 80KM.guna haigway.

      Padam
    3. mungkin tuning tak tepat..., saya tak lah pandai sangat..., sekadar tahu aje..., mungkin juga pendapat saya tak betul

      Padam
    4. saya adalah pemandu teksi bujet kl.. menggunakan waja campro 1.6 manual .hari ni pada 15.mei 2012 saya telah ke dealer pemasangan ngv di pandan indah. masalah kereta sama seperti yang diatas. bila tukar gear ke N terus mati. dan bila sampai di trafik light terus juga mati. mekanik cuba setting guna laptop tapi gagal..akhirnya bila check compresor . valve bengkok hanya pada 1 piston. munkin disebabkan terlalu panas.. waja yang saya guna tidak sampai 5 bulan. esok pagi munkin terus ke bengkel . buat top overhaul. bajet dalam 800 - 1000 jugak.

      p/s: demi mencari sesuap nasi untuk anak2 dan bini .

      Padam
    5. As salam,
      sy ingin berkongsi ttg penggunaan NGV ni, sy menggunakan proton waja auto tahun 2001 enjin mitsubshi, sy pasang ngv mixer system, tank 77liter di usj 1, subang jaya pda tahun 2010. so far kereta sy ok dan tiada masalah langsung cuma bila naik bukit power agak kurang, itu saje..max bole pegi 260km pada highway dan jalan biasa 240km ( jln berbukit2) balik kg di kelantan. agak jimat le isi gas rm10/11 leh pegi smpai 200++ km..prestasi engine juga lebih kurang cam guna petrol gak..mungkin kerana setting betul atau tepat nisbahnya, cuma nasihat saya, guna minyak hitam yg tahan panas seperti brand shenco( sy guna sekarang)20w50 dan selalu cek air radiator, sy guna coolant toyota 2 botol + air, dan tukar plug selepas 20 000km dan slalu cek paras air at least seminggu sekali. termostat pun sy dh buang dan pakai direct je, kesan dia engine lebih sejuk.. itu pandangan saya berdasarkan pengalaman dgn waja sy ni..mmg jimat le..

      hazlam450@yahoo.com

      Padam
  20. salam..
    setelah sye baca komen2 diatas takut lak nk pasang ngv ni...sye guna wira 1.5 injection manual tahun 2003...sehari paling kurang rm 30 petrol dan maximum rm60..mmg da x larat nk guna petrol...tp jika ade bengkel ngv yg meyakinkan dan betul2 menggunakan kit yg terjamin sye sanggup keluar modal untuk tukar pada sistem ngv...sye berulang nilai seremban..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pun mmg nak tanya ttg kereta wira 1.5, injection, manual tahun 2003. skrg sdg kaji ttg ngv... sistem mana yg bagus ? mixer atau sequantial ? tong gas mana yang muat ? 65L atau 70L

      Padam
    2. Samela mcm sye, 1 hari paling kurang rm 30, xlarat dah ni...nk pasang ngv takut...kete pun sama, tahun pun same, berulang pun same :-)

      Padam
  21. Jgn takut..i pon pakai wira injection manual. Dah pasang ngv dekat 5thn..takde masalah lansung..ulang alik Sban-KL...boleh cuba kat Abex Bangi atau pon Fortune NGV kat Esso Station dekat Inti Kolej, Nilai..Surevy dulu dah tanya tanya pengalaman yg pakai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..., sepatutnyalah.... :-)

      Padam
    2. Askm sahabat... sy gn saga blm 1.6 ngv... baru2 nie kereta sy mengalami plug patah... pastu bila sdh repair.. ada tanda :
      1. Enjin bergegar sedikit pastu ekzos mcm letup.. mcm jln 3 celinder...
      2. Enjin bunyi mcm tepet longgar bila tekan mnyk.... pendapat kwn kata kotak hitam kt blkg head tue...
      Mintak pendapat skit... tima kaseh sahabat...

      Padam
  22. kalau tak bule drive lebih 110 km/jam lama-lama, parah jugak tu sebab selalunya kat highway pon drive dalam 110-120 !! kalu drive 100-110..bule agak ler akan selalu kena hon.

    Aku tengah kira-kira ni, kalu pakai NGV konon jimat 65% tapi terpaksa pulak isi gas setiap 2 hari (kes aku la yang jalan 90 km sehari)!!..berbanding isi petrol sekali jer seminggu ($70). Bayangkan berapa kerap la tokey stesen NGV tu akan tengok muka aku dok isi tank 3x seminggu untuk selama-lamanya...jimat tapi penat pegi ulang-alik ke stesen NGV yg hanya ada di lokasi-lokasi tertentu, banding petrol yg kat mana-mana pon bule jumpa. So, bila ambil kira penjimatan 65% NGV, TAPI tolak penat jalan untuk cari stesen-stesen NGV, penat pegi isi gas berulang-kali (3x), masa yang terbuang, risiko2 engin overheat dan rosak, kereta tersekat dari lari laju lebih 110km, berat tangki, kehilangan ruang...aku rasalah, penjimatan sebenar cuma dalam 30-40% paling banyak!! so... masih berbaloi ker? Tanya pendapat tuan-tuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau setakat isi minyak RM70 seminggu...., xyah pakai NGV kut...., sebab risikonya besar juga... Mesti tensen kalau hadapai masalah "jerk", semput dan enjin mati semasa RMP rendah.....

      Padam
  23. semekom..x lamo laiee nk mgundi..lopeh mngundi,sndri mau igt laa..kompom2 hrga petrol naik lagi..huhh,poning palo den..haha..nk mntk suggestion ckit..lau keto avanza,ngv yg jnis apo eak sesuai nk pkai..and mntk skli laa sggest bgkel mano yg boto2 yg bgus nk psang ngv ni..plzzzzz..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak berani nak recommend lebih2..., sebabnya bukan dpt komisen pun..., hehe.

      Ikhlas cakap, pengalaman saya Abex Bangi tu ok juga..., (saya pakai sequential system yg dipasang di sana...., dah 5 tahun..., setakat ini memuaskan)

      Tapi ada juga yang komplen sebab pomen tak mesra dan tak layan betul2 masalah pemandu, tiada stok alatganti dan lain-lain...

      Padam
  24. Sy pakai renault espace 8v, 1998, 2.0. Ada sesiapa yg penah dengar model ni guna NGV tak.. sila kongsi pengalaman kat sini jika ada..

    BalasPadam
  25. assalamualaikum..
    saudara saya berminat nak menggunakan ngv pada kereta wira 1.3 kaburator..boleh bagitahu tak..jenama apa yg sesuai untuk kereta jenis ini..atau bgtahu bengkel 2 yg baik untuk pemasangan..sebab risau gak baca mcm2 masalah..tentang ngv ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini komen saya sebelum ini... Tanpa Nama31 Julai 2011 6:52 PTG

      Salam satu Malaysia, saya baru 2 bulan menggunakan NGV Bi Gas,Sequential,dengan menggunakan tangki 78L dipasang pada kereta Toyota Ipsum 2.4cc Engin 2AZ-FE VVTI Aluminium block model 2005 (agaknya sama dengan Estima dan Harrier. Memang menjimatkan kerana satu tangki +/-RM12 saya dapat berjalan antara 120km hingga 150km. Power ada sedikit saja kurang terutamanya bila mendaki bukit, berbading dengan Petrol RM50 hanya dapat 250km shj. SANGAT MALANG SEKALI BAGI SAYA kerana dalam tempoh sebulan lebih saja, kereta telah overheat, air masuk engin, skru2 pengikat block dan slinder head juga loosed. Terpaksa diturunkan engin dan overhaul. Saya sangat kecewa, kena bayar ribu2 pulak, sedangkan Syarikat yang memasang menafikan perkara ini. Saya dengar masalah ini sebelum memasang tetapi tidak percaya!!! (Sekarang baru padan muka saya). Walau bagaimanpun saya tetap yakin NGV adalah penyebabnya kerana ia beroperasi dengan suhu yang tinggi. Oleh itu berhati-hatilah sebelum memasang NGV kira kos pulangannya dengan melihat kesesuain engin kenderaan, jarak perjalanan, lokasi perjalanan kerana bukan semua lokasi ada NGV stesen (nanti kereta berat bawa tangki kosong. Perjalan jarak jauh terpaksa gunakan petrol). Itu saja, sekadar berkongsi pengalaman....

      Sekali lagi saya nak kongsi cerita, minggu lepas saya naik genting, sampai saja gontong jaya kereta saya sekali lagi overheat,coolant kering, tak dapat diselamatkan. Dalam tempoh tak sampai 11 bulan ia terjadi kali kedua. Saya telah mengambil keputusan untuk taubat tidak menggunakan NGV lagi. Kereta masih di workshop, makenik kata tukar engin.
      tk
      Ahmad, Putrajaya

      Padam
  26. Salam bro salleh.

    Saya nak tnya dan minta pendapat. Saya menggunakan wira 1.5 yg dibeli pada sekitar tahun 2003-2005, dan pada Nov 2011 saya tukar ke system NGV (caburator system) di Patco Shah Alam. Semasa mula-mula pasang, adalah problem sikit, nak kena tuning, 5-6 kali ke bengkel dan lepas tu, semua ok. Dan bila kereta ada masalah, ingatkan NGV, sebab bila pasang NGV, ada problem, tp bila guna petrol ok je. Patco kata NGV ok, tapi bila minta mekanik check petrol betul2, rupanya mmg petrol pun ada problem. Cuma bila tukar ke NGV masalah tu nampak ketara, bila guna petrol tak perasan sgt. Tu yang asyik ke Patco je. Selepas masalah tu selesai, selama 6 bulan kereta ok. Setiap 2 kali servis siap tukar spark plug lagi. (Seperti yg di nasihatkan oleh patco, kerena kata diorg kereta NGV kena selalu tukar spark plug)

    Tetapi sejak akhir-akhir ini, kereta sentiasa meletup bila di gear 1 dan 2. Tanya di Patco, mula-mula dia kata, muncung spark plug perlu dibengkokkan sikit. Dengan spark plug asal, ia akan mengeluarkan api secara direct, NGV xsesuai mcm tu, jadi ia perlu dibengkokkan sikit supaya api tidak secara direct.

    Tapi lepas dah bengkok, masih lagi meletup juga. Tapi Patco kata, dia test kereta dgn guna petrol, engine berat. Jadi kalau engine berat, bila guna NGV, lagi la berat, sebab tu, ia meletup. Masa berhenti, tekan padal minyak pun kereta boleh meletup dgn NGV. Kalau jalan lagi la. asyik meletup dan mati, kadang-kadang je bernasib baik engine hidup.

    Tapi bila saya bawa ke mekanik bengkel kereta, diorg kata, engine ok. xde apa2 berat pun. Diorg pula kata NGV yang mcm problem. Macam bola pulak, bila ke kiri, kena tendang ke kanan, dan bila ke kanan kena tendang ke kiri..

    Jadi saya pun xsure ape yang saya kena buat. Ada pemandu teksi kata, kereta NGV xleh guna minyak fully synthetic. Saya pula service hari tu baru try fully synthetic, sbb dgn minyak biasa, 5000km tu dlm 3 minggu je, nasib baik, dpt la 4 minggu. Kerja saya mmg bnyk travel.

    Ada apa-apa cadangan dan penyelesaian?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Hafiz...,

      Terima kasih atas perkongsian tuan...,

      Berkenaan masalah tuan hadapi, ramai juga rakan2 yang hadapinya..., pergi kedai NGV dia kata NGV ok, petrol problem. Bawak pergi ke Proton Service, dia cakap ini masalah NGV.

      Saya sendiri bukan pomen.., tapi logiknya kalau kita pakai petrol ok aje..., bila pasang NGV baru hadapi masalah tu...., maknanya NGV lah yang problem.., mungkin sistem yang dipasang tu x match dengan sistem petrol.

      Fasal meletup tu..., ada kawan cakap berpunca dari lebihan oksigen yang disedut berbanding bahan bakarnya (NGV)..., lebihan ini akan ditendang balik dari ruang pembakaran ke ruang air filter..., belaga antara angin yang nam masuk melalui air filter dengan lebihan angin yang ditendang balik..., tu yang meletup... Boleh jadi ianya berpunca dari ECU NGV (jika sistem sequential) atau "emulator" NGV jika sistem Mixer.

      Kalau pomen cakap fasal plug tu x pastilah pulak...., rasanya xde kaitan..., tapi kalau dah pomen cakap fasal plug..., terpaksa la kita setuju aje..., ye la.., mana kita tahu..., hehe

      Padam
    2. Wlam bro salleh..

      Terima kasih atas pendapat. Mengenai masalah saya, alhamdulilla telah dapat diselesaikan oleh mekanik kereta.

      Kebiasaan nya bila saya ke NBV Patco, dia akan kata NGV ni xde apa2 sgt masalah. Install je dan xyah nak servis apa-apa pun. Jadi kerosakan pun jarang ada, katanya la. Mungkin saya baru pasang bulan Nov hari tu, jadi dia merasakan semua barang masih elok dan xberapa minat nak melayan kot. Entah la...

      Cuma dulu saya xtahu yg NGV ni xleh bawa laju. Sekarang ni, bw paling laju 110km/j je. Walaupun dulu pernah bw lebih dari tu, tapi sekarang ni kalau nk laju tukar petrol je.

      Mekanik kereta selesaikan dgn cara menukar plug coil. Hari tu mekanik siap kata kena buat top overhaul la sbb pressure kurang, dan mungkin juga sbb dia dah pening kenapa engine petrol pun dah mula jadi mcm NGV.

      Mcm penyakit berjangkit. Mula-mula kena kat NGV dulu, pastu dah lama sikit kena kat petrol pula. Asal nk gerak je, kereta gegar. Tp masa petrol kereta x mati, masa NGV mati dan bunyi meletup2..

      Mekanik tu x suspect pluq coil rosak sbb 4 bulan lepas saya baru tukar plug coil dgn dia. Tu yang kali ni dia pening.

      Tetiba dia tergerak hati kot nak tukar plug coil sblm dia nk buat top overhaul. Lepas tukar plug coil je, semua ok. Kereta petrol dah xde gegar.. dan NGV pula xde meletup..

      Persoalan lain pula timbul, tak kan 4 bulan je plug coil (brand Bosch) boleh rosak. Entah la. Tunggu jelah lagi 4 bulan. Kalau rosak juga, mmg psl NGV la, tp kalau kena tukar Plug coil setiap 4 bulan, masih lagi berbaloi sbb saya mmg bnyk travel. Masih dapat berjimat banyak kalau berbanding guna petrol.

      Saya nak tanya, perlu buat tuning semula? atau pasang apa-apa accessories lain? seperti TAP atau perlu ke tukar ke Sequential System? adalah ia lebih sesuai berbanding Mixer?

      Padam
    3. Proton Wira setahu saya tak perlu pasang sequential..., sequential system selalunya perlu untuk kereta yang dikawal oleh ecu sahaja... Fasal tuning tu memang kena buat la.., macam teksi saya nie, boleh dikatakan setiap 3-4 bulan saya perlu buat tuning....

      Padam
    4. ada cadangan kedai yang blh buat tuning dan tepet adjustment? Patco mmg x buat. Pastu saya try di Abex bangi, mcm berat nak layan je sbb bila saya kata saya install NGV kat tempat lain.

      Pastu kereta mula meletup balik..Tapi hnya pada mode NGV. Nasib x baik la. Abex kata, kalau meletup ni 2 perkara je, tukar spark plug dan tukar plug coil. Spark plug saya baru dan plug coil pun baru jugak. Tapi Abex kata, kena plug coil yg original dari proton. Saya guna brand bosch nye.

      Mungkin kalau ada kedai lain yang boleh check dan buat adjustment, lega sikit pening ni..hahaha..

      Tuning kereta mmg saya x pernah buat sejak pasang NGV. Patco ada kata buat tuning, tp bengkel kereta biasa mcm xreti, dan bila ke bengkel NGV lain, kalau bkn barang dia, dia mcm berat hati nak tgk.

      Mungkin bengkel yang elok, bengkel servis kereta + NGV.

      Padam
    5. try pegi bengkel ngv di usj 1 kawasan perindustrian. randy 0122812880.

      hazlam450@yahoo.com

      Padam
    6. Untuk masalah meletup2 tu cara nak elakan dari berlaku ikut pengalaman saya ialah setiap Kali drive 80 km pakai ngv, 10 km pakai petrol. Pagi2 pakai petrol dulu smpai enjin panas pastu baru pkai ngv. Sebelum sampai rmah atau destinasi guna petrol skit.
      Dan kalau dah letup2 dan nak settle kan 1-2 hari guna petrol. .. insya Allah ok balik..

      Padam
    7. Saya sudah menggunakan NGV selama 7 thn, kereta waja 2002. NGV system mixer. mileage sekarang sudah cecah 343,000km.

      Saya top overhaul semasa milage 315,000. Top overhaul bukan sebab valve bengkok. valve masih OK, power masih OK. Top overhaul Sebab leaking je......
      Perjalanan saya KL<>Seremban, average drive 150kmj. kekandang cecah sampai 170kmj masih menggunakan NGV. tak tukar ke petrol.
      Saya menggunakan minyak fully synthetic Shell helix 5-40w sejak mula meggunakan NGV. service setiap 3/4 bulan 10,000km (lebih Kurang).
      Kalau isi penuh lebih kurang RM8++ boleh cecah 180km.
      Isi penuh... terus jalan sampai habis tangki boleh cecah 180-200km. kalau isi penuh jalan 20km berhenti/bermalam masih boleh capai 140-160km.

      Mengikut pengalaman saya kalau back fire/meletup2 tu berkaintan dengan, ignition coil, tuning NGV.

      Symptom ignition coil baru nak rosak
      a. mode NGV- dlm keadaan berhenti, mendaki bukit engin agak jugking sikit.
      b. Menggunakan petrol tak ada masalah.

      Kalau meletup2, kena check & make sure plug OK, Ignition Coil OK, NGV tuning OK.

      Padam
  27. Salam..saya amin..baru dapat keje yg kene travel sane sini +- 150 km 1 hari perjalanan. Pakai saga 1.3 blm..ingin pendapat kalau sy ingin masukkan ngv sesuai x,sbb enjin campro tu,dngr2 citer enjin ni x sesuai ngan campro,kalau bw 120km/jam bahaye pd enjin Ker...Dan last sekali brape kos pasang complete set..sy serius nak masuk ngv...sila beri pendapat..

    BalasPadam
  28. Kos lebih kurang RM4800 - RM5200..., sequential system...., fasal masalah rosak head tu memang berlaku..., kena jaga2 lah...., rajin2 jugak guna petrol kalau bawak laju...

    BalasPadam
  29. Assalamualaikum Warahmatullah dan salam sejahtera!!!
    Saya bercadang nak beli VOLVO S70, adakah sesuai untuk pakai NGV??? Mohon pendapat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak tahulah saya sesuai ke x, mungkin ada rakan lain yg berpengalaman...

      Padam
  30. salam.. saya nak pasang ngv pada exora auto.. apa pendapat teman dr segi sistem, masalh dll.. bnyk dah tmpat sya survey, mcm2 pndapt..ada kta sesuai pakai mixer, ada kta sesuai pakai sequential.. apa langkh bjaga2 yg perlu sya lakukn.. dlu hrga mnyak murah leh lg pkai mnayk hijau..tp sekrg, mnyak kuning pun kos minyak 2,3 hari cecah rm50.. sebulan, leh kira sndrilh.. haha.. bilalh hrga mnyk nk turun.. klau betul PR leh turn hrga myak..mmg aku sokong PR..haha..minta pendapt semua tkut tak berbaloi psg ngv, masalh lain timbul lg bnyk duit kluar..niat asal nak jimat akhirnya lgsung tmbah penat..

    BalasPadam
  31. salam 1 malaysia saya mmg bercadang nak masuk ngv dalam tempoh terdekat tp memandangkan komen2 yang dibuat saya rasa agak takut hendak memasang ngv pada kereta saya..... terima kasih diatas komen dan nasihat terutamanya abg saleh maklumat ini amat berguna sekali kepada saya....

    BalasPadam
  32. salam semua,
    ptt la kt mudah byk sgt keta waja ngv second hand di jual.mungkin ade sejarah silam kot..baru nk try sambar..hehe

    BalasPadam
  33. Salam,ade tak sesape yg ada pengalaman utk install NGV pada kereta CRV(2005)2.0.Bolehke digunakan NGV ni...cadang nak install,kalau banyak masalah lebih baik tak payah...kalau boleh kat mana lokasi kedai yg terbaik diarea ipoh.harap admind dan kekawan sudi bantu.Terima kasih
    Tok Wan-Ipoh

    BalasPadam
  34. sy pengguna kreta honda accord 2.0 2002.dah 3 thn pakai ngv jenis sequential.slalu balik kl - melaka n kl - klantan kelajuan dlm 110kmj ke 120kmj.x penah lg berlaku apa2 lg masalah srius tp dah dua kali suhu naik menggila sebab radiator bocor tp enjin tetap tahan sampai sekarang,x sangka enjin vtec ni tahan dgn suhu melampau kan he3.cuma menjak2 ni kuar asap semacam wap dr ekzos kadang banyak kdg xde dah mcm teksi dah tgk.adakah itu normal??

    BalasPadam
  35. salam tuan salleh putrajaya. tumpang tanya sikit. saya guna waja 1.6 thn 2002. sudah pasang ngv lebih kurang 10 bulan. saya guna jenis sequential. masalah saya dari dulu hingga sekarang ialah...setiap 3 bulan mesti kena tukar coil plug. kalau tidak...kereta akan jerk/semput/tak de pickup/engine mati kt trafik light. soalan nya : kenapa jadi mcm tu ye, adakah pengguna lain yg sejenis kereta & sistem ngv serupa masalah dgn saya. masalahnya coil plug waja satu set RM750 (ori proton) atau RM380 (Denso japan). setakat nie saya cuma tukar jenis Denso Japan je. sbb ori proton mahal sgt. adakah perlu saya kena pakai yg ori proton baru selesai masalah ni. atau ada masalah lain yg perlu ditukar/baiki. sekian terima kasih. harap tuan salleh atau tuan2 di sini dpt membantu. [from : bro presint 9 putrajaya]

    BalasPadam
    Balasan
    1. Guna Denso Japan sepatutnya OK. terbaik tu......
      kalau kat trafic light jurking, kena buat tuning... saya guna mixer. ada pengalaman macam tu... proton kata saya punya trotle body ada masalah voltage tak ada...trafic jam enjin mati2.
      finally NGV tuning.

      Padam
  36. Saya telah memasang NGV pada kereta wira 1.5 2006 ecu siemens VDO dengan sistem MIXER pada tahun 2011. Sekarang sudah hampir 1.5 tahun. Masalah yg dihadapi, mula2 distributor coil rosak sebab NGV guna arus 100% ke plug. Dah tukar yg baru BOSCH sudah ok sampai la. Lain: meter gas kat enjin rosak dengan switch over kat dashboard yang rosak. Minyak guna NGV Petronas + Tufoil (beli kat TESCO). La tengah try minyak JTX1000 dari hai-o. Coolant guna petronas hijau. Termostat tak cabut lagi nanti baru nak buat bila tukar coolant. If bawa laju memang minyak enjin kurang seperti yang saya alami. Saya ke tempat ke keja dalam 120 km pi-balik, ada highway ada jalan biasa.

    BalasPadam
  37. En Salleh saya baru nak pasang NGV ni kat kereta saya dalam minggu ni nasib baiklah lah saya baca blog ni rata2 mengatakan enjin campro tak sesuai pakai NGV jadi saya tangguhkan dululah. Cuma nak tanya ada dengar ada alat lain tak yg dapat jimatkan minyak huhu.....

    BalasPadam
  38. salam..
    saya nk bertanya pendapat sapa2 yang tahu dan ada pengalaman pasal ngv nih. sesuai atau tidak untuk saya pasang ngv pada toyota harrier 3.0. ada jgk saya tanya pomen, dia kata toyota x ada masalah bila pakai ngv. betul ke? klu ikut kedai mmg la ok semuanya. brg dalam kedai dia la yang bagus. jadi saya inginkan pendapat dari kawan2 pengguna ngv yang lain.. berbaloi ke x? jenis mcm mana, apa yang selalu rosak bila pakai ngv. sy mmg memerlukan penjimatan dari pada penggunaan petrol memandangkan saya terpaksa berulang alik ke tempat kerja yang jarak nya 240km pergi dan balik.

    BalasPadam
  39. salam.... nak tanya kalau uutk persona 1.6(A) sesuai ke pakai ngv???? tengah servey tempat pasng ngv... tapi takut lah pulak dengan banyak masalah... nak jimat tapi takut nnnti makin banayk yng kuar duit lak....tq

    BalasPadam
  40. saya memasang ngv pada proton persona IAFM 1.6 saya pada hujung tahun 2011, menggunakan sistem sequential.. kos pemasangan berharga rm 5000 di patco shah alam (seksyen 15) seminggu diperlukan untuk pemasangan , ujian dan inspection puspakom dan JPJ.. (harga termasuk semua urusan)sebelum saya pakai persona saya menggunakan proton waja second hand.. pakai ngv juga(mixer)tapi tak sesuai sebab semua seting menggunakan manual.. mixer lebih sesuai untuk enjin yang menggunakan karburator..enjin panas, timing tinggi rendah tak menentu..enjin mudah terhenti bila brek mengejut.., kemudian ada rezeki saya trade waja dan tukar persona (baru).sebelum trade in waja saya jual semula kit ngv mixer tersebut (dapatlah duit sket tambahkan deposit kereta baru)lepas 2 tahun guna kereta baru persona.. saya pun pasang kit ngv (sequential)seperti permulaan cerita saya mula2 diatas... hehe.. panjang lebar lak citer... alhamdulillah sampai sekarang kit ngv sequential ini tidak pernah memberi masalah , penyelenggaraan kit ngv ini tak rumit.. 6 bulan sekali pergi ke bengkel untuk check samaada terdapat kebocoran pada paip atau tangki.. bersihkan injector.nozze refil(tempat isi) kalau oring(getah) dah kembang atau rosak kene diganti bagi elak gas keluar .. tapi kerosakan getah oring ni bergantung kepada kekerapan kita mengisi gas.. harga dalam rm 2 untuk yang luar nozzle, rm 10 (dalam nozzle)persona ni kalau isi penuh gas (bergantung pada tekanan di stesen ) saya lebih suka isi semula di stesen yang ada label CNG, tekanan tinggi menjadikan pickup lebih dan lebih kilometer.. isi penuh gas boleh pergi sejauh 180 kilometer , sebagai contoh.. saya pergi alor setar.. isi di petronas glenmarie(batu3).. sampai di simpang pulai.. isi semula.. di ipoh yang dekat dengan highway ngv petronas depan rtc gopeng.. dan sebelum plaza tol simpang pulai.., ok kemudian teruskan perjalanan.. sampai di juru(penang) isi semula.. cukup untuk sampai ke alor setar.. kat alor setar ada lima stesen ngv.. ( sronok kan memandu dengan penjimatan begini..) kos isi ngv tadi semuanya lingkungan rm 25(ikut tekanan semasa stesen dan baki ngv kereta).... fuhhh panjang lebar cerita... saya tinggal di shah alam, kerja di shah alam.. setiap hari hantar isteri ke tempat kerja di putrajaya.. mileage sehari lingkungan 180 km, 4 kali ulang alik sehari.. tol tak yah citer la.. kalau guna petrol... ? so pejam mata wat personal loan pasang ngv.. sekarang rasanya boleh la balik modal.. kalau nak jalan jauh pun tak risau kos minyak.. ok.. da merapu aku ni.. minyak guna hanya untuk panas enjin pagi.. isi sepuluh tahan la seminggu.. bila kita jalan sistem automatik akan tukar ke ngv bila rpm cecah 2000 ke 2500 ( tak silap)... sebaiknya jalan dulu satu km pagi 2 tu dengan petrol dulu.. so kesimpulan dari pengalaman saya dengan ngv ini..

    -minyak pelincir enjin sangat penting, gunakan petronas lubricant yang ada label NGV..

    -servis kereta ikut jadual .. plug guna macam biasa..10,000 km.

    -highway elite paling tinggi pun 140 km saya berani laju..tapi sekejap je.. hehe sebaiknya 100 km kebawah untuk jaga ketahanan enjin..

    -timing , rpm takda masaalah kerana sequential ini ada ecu yang control, tak ganggu ecu enjin.. so dia takkan jadi gile 2 cam mixer..

    -kalau naik bukit disarankan agar tukar dulu ke petrol..

    sekian coretan pengalaman saya.. -baby black..

    BalasPadam
    Balasan
    1. http://www.mymesra.com.my/?ch=mm_2011&pg=prod_assc_cs&ac=10&tpl=2011_article



      http://www.mymesra.com.my/index.php?ch=primax3&pg=p3_station&rslt=true&act=service&tpl=2011_program&ST=&SV=ngv


      SEDIKIT INFO.. - baby black

      Padam
  41. Assalamualaikum...
    Saya nk tumpang tanya..bolehkah NGV dipasang pada NISSAN SENTRE 1.6(A) keta tahun 2004....sy dalam kebuntuan...ada sapa2 boleh bagi suggestion x?

    Runsing Guys,
    Penang

    BalasPadam
    Balasan
    1. pada pendapat saya jangan pakai.ramai kawan saya yg guna taxi n.sentra banyak masalah.valve sentra kecil x sesuai

      Padam
    2. pasang guna jenis sequential.. jangan mixer..

      Padam
  42. salam..saya nisa.saya baru je pakai kete yg ada ngv ni.kereta yg saya pakai honda accord 2.2 v-tec auto.sy sbg 2nd owner.sy sbnrnye x brp tau nk gune ngv ni.adakah switch utk tukar ke ngv dr petrol tu boleh tekan bile2 masa..even semasa driving pun?ikut kwn sy ckp..kne tukar sblm buat perjalanan.ada pulak yg kata boleh tekan switch petrol ke ngv bile2 mase.

    dan sy pnh cube kedua2nya.tetap still boleh berjln.cume smlm slps anta kea kt carwash..then nk start blk gune ngv mcm sangkut2.udahnye sy switch ke petrol..br bole jln.then ms jln sy tukar ke ngv..kete trs mati.

    tolong sy jelaskan mcm mane care sbnr utk gune ngv ni.pls.sile info sy kt fb sy eyes bella...email emeraldgirl86@yahoo.com
    sbb sy kebetulan je ni ganti tmpt org yg ade internet ni.sy tkt x jumpe balik je..page ni..hehehe

    BalasPadam
  43. Ikut pengalaman sy guna ngv (proton gen2 1.6hl auto 05') jgn biarkan petrol berada ditahap minimum. Sbb fuel fuel pump boelh overheat dan rosak. Petrol tu sbgai coolant utk fuelpump tu. Ngv dah jimat. Tapi petrol pun kena isi cukup juga. Sekurangnya satu bar.

    BalasPadam
  44. Saya baru seminggu pakai NGV untuk Nissan Latio 1.6. Dah pasang baru terbaca blog ni. Harap2 semuanya baik2 dan tak ada masalah.

    BalasPadam
  45. Selamat petang semua..alhamdulillah syukur rasanya dapat maklumat ttg ngv nie..yelah 1st time nak cuba..sbnrnya pagi tadi kami pergi kekedai kereta terpakai dan brkenan dengan nissan serena yg telah dipasang ngv...fuh..kami mmg berkenan sangat..tambahan pulak cash price pun rm18k..Semua elok..tak payah nak upgrade dah..berbaloi jugak rasanya sbb ngv nie dapat menjimatkan petrol..tetapi bila dah baca blog nie ditambah pulak dengan pengalaman pengguna ngv..rasanya tak berbaloi..yelah..mmg tak reti nak pakai dan tak tau kelemahannya..terima kasih semua..pengalaman anda semua amatlah berguna..dan terima kasih utk saudara yg buat blog nie sbb kami mmg xde kawan2 yang pasang ngv nie..teruskan menyampaikan ilmu..Gunakan Internet Untuk Ilmu Yang Berguna..Alhamdulillah..TERIMA KASIH SEMUA...

    BalasPadam
  46. Kesimpulannya,untuk pengunaan petrol yg tinggi,bolehlah pasang ngv tp untuk enjin yg lasak terutama karburetor,itupun kena ada ilmu menggunakannya,bagi yg kurang penggunaan petrol,jgn pasang sebab kos pulangan penjimatan amat lambat.apapun kepakaran pemasangan ngv amat penting,jika tidak enjin boleh bermasalah.yg terbaik jgn guna,nak jimat beli kancil bg yg persendirian,teksi minta bantuan kementerian yg terlibat membantu dlm hal ini seperti nelayan ada subsidi petrol.Wallahualam

    BalasPadam
  47. pengalaman aku yg pakai nvg. kalau gi carwash dinasihatkan jangan basoh engin.sebab presure air tu kuat kena part2 nvg. saya dah kena. lepas basoh,guna ngv engin sangkut2 mcm nak mati. tukar petrol ok plak.melayang dekat RM400 sebab air masuk part ngv.kena tukar part ori (lupa nama nye). so kalau nak basoh enjin kena cover betul2 part nvg dan kena org yg pandai basoh engin.

    BalasPadam
  48. kalau pasang kt kia carens 1.8 ade masalah x...ingat nak pasang tolong bagi pendapat..

    BalasPadam
  49. Helo bang.. saya taxi drivert budget di JB.. taxi lama saya dah dekat tamat permitnya.. so dah start survey untuk tukar sebuah taxi baru..
    Selama ini terdapat dua pikihan, Saga dan Persona.. banyat dengar head Saga rosak sebab gunakan NGV, tapi Persona kan juga engine yang sama?
    So ingin dengar sikit banyak suggestions bang Salleh tentang masalah saya ni.. beli Saga atau Persona?
    Terima kasih..!!

    BalasPadam
  50. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  51. Setakat ni guna dah 2 bulan ... ok la.

    BalasPadam
  52. Salam,
    Saya pakai proton persona auto 1.6 tahun 2007. pergi balik kerja dlm 100km (sehari petrol dlm rm20) plan nak install ngv tp bl baca ngv boleh bawa byk masalah...kalau saya nk instal ngv jugak , apa yg sesuai utk kereta saya..penjagaan mcm mana pulak??
    saya mmg tak pandai pasal ngv ni...harap boleh bagi nasihat & panduan pd saya. tq

    BalasPadam
  53. Salam

    nak tanya kalau Naza Ria convert enjin Nissan Cefiro sesuaikah pakai NGV ni. td ada satu entry kat atas kata x sesuai utk Nissan Cefiro. Kalau ada penjelasan lanjut tentang enjin jenis ni amatlah saya hargai. Terima kasih semua sudi kongsi pengalaman. Besar pahala tuan-tuan insyaAllah...

    BalasPadam
  54. Salam,
    Nak tanya,kereta saya Iswara pakai NGV.Kalau nak start dalam mode NGV susah betul lah...3 HINGGA 4 kali baru enjin hidup..boleh tak bagi pandangan..

    BalasPadam
  55. Salam. Saya pemilik Naza Ria. Saya beli terpakai jadi bila nak pasang CNG, installer, saudara Fuad dari Zafura, Taman Tasik Jaya, Seremban cadangkan saya overhaul dulu. Selepas overhaul dan running in selesai, saya pasang sistem sequential. Saya hidupkan enjin guna petrol setiap kali. Alhamdulillah dah berjalan hampir 60,000 km tiada masalah. Pernah ada masalah semput tapi lepas tukar kabel spark plug dan ganti spark plug (selepas guna 50,000km, semuanya baik. Salah saya, Spark plug kena tukar lebih awal sepatutnya. Bila memandu melebihi 110km/h saya guna petrol. Saya ingat pesan saudara Salleh. Terima kasih saudara Salleh. Nasib baik saya jumpa blog ni sebelum pasang CNG. Jadi sekarang Naza Ria saya dah jadi NGV. Alhamdulillah takde masalah. Jadi pada yang nak pasang, paling penting, carilah installer yg benar-benar mahir seperti saudara Fuad di seremban ni. Susah nak percaya tapi hakikatnya Naza Ria saya masih baik biarpun saya ni bukanlah dari jenis orang yang jaga kereta. Alhamdulillah. Terima kasih saya kepada saudara Salleh kerana telah memberi saya maklumat yang penting sebelum pemasangan CNG.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum..tuan, boleh bg x no hp en Fuad..cz sy pun seremban jgk..nak tya2 dulu apa yg patut..

      Padam
    2. Saya pun pasang ngv kat naza citra baru kat fuad dah 4 tahun takde masalah pun

      Padam
  56. Salam..
    Saya nak minta pendapat..Boleh x kalau nak pakai NGV untuk SAGA BLM SE?...Adakah berbaloi?.. Kos pemasangan + lain-lain??.. Tempat yang terbaik pemasangan di JB? Minyak da naik lagi 20 sen ni...Mcm x larat je

    BalasPadam
  57. Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.... Saya merupakan pengguna kereta kancil 850 yang menggunakan bahan bakar alternatif - Natural Gas Vechile (NGV) sejak 2007 iaitu semasa krisis harga minyak. Pada peringkat awal banyak masalah timbul disebabkan tidak memahami cara penggunaan dan penjagaannya sehinggakan 2 kali overhaul dalam masa tak sampai setahun. Atas tunjuk ajar atau tips seorang kakak pemandu teksi (yang saya naik semasa kereta dalam workshop - untuk pergi kerja), barulah dapat merasai nikmat menggunakan NGV.

    Kancil NGV ini saya gunakan untuk pergi kerja sejauh lebih 150km setiap hari dengan PLUS Senawang <==> UPM sebagai laluan utama dan LEKAS Pajam <==> Senawang sebagai alternatif jika berlaku kesesakan lalulintas di PLUS. Kadar tol buat masa ini RM13.80 (PLUS) pergi balik manakala kos bahan api cuma RM5.++ dan kadang-kadang tak sampai pun... jika saya guna petrol kadarnya RM15.00. Ha! boleh kira sendirilah berapa saya jimat... Ramai orang kata enjin cepat rosak... dengan penjimatan tersebut setiap tahun overhaul pun tiada masalah - kereta saya selepas 3 tahun baru enjin kena usik itupun disebabkan radiator pecah sampai overheat, tak sedar punya pasal terpaksalah top overhaul.



    MASALAH utama kancil NGV saya sebelum ini ialah asap putih yang sekali sekala keluar semasa sedang memecut di lebuhraya dan minyak hitam cepat kering, sampailah saya beralih menggunakan minyak JTX1000 barulah masalah ini selesai (asap putih tak keluar dan tiada masalah minyak kering sampai nak servis 10000km), dan yang paling best bunyi enjin lebih lembut dan tidak kasar... Servis kancil saya pun di panjangkan dari 5000km ke 10000km.

    Saya pakai jenama REG.. buat di TKR Motor (berhampiran jusco equin mekanik khas saya adan (019-2781119).

    BalasPadam
  58. salam semua...
    saya nak minta pendapat..saya pakai honda SV4 manual...setiap hari travel dari SP ke Butterworth lebih kurang 80km...minyak sehari +/- RM20.00...peningkatan harga petrol sebabkan saya ingin bertukar kepada NGV...

    BalasPadam
  59. Kalau nak elak valve rosak, pasang kit valve protector bersama lubricant.Pelincirnya boleh didapati khusus untuk tujuan tersebut atau pakai saja minyak 2T. Minyak ni akan disedut kedalam throttle body untuk menyejukkan valve. Saya dah pakai untuk Toyota Unser saya. Saya boleh pecut 120km/jam tanpa henti dari IPoh hingga KL beberapa kali.

    BalasPadam
    Balasan
    1. slm en hadi. kit valve protector tu boleh pasang dimana? bengkel ngv atau bengkel biasa? kos nye berape?

      Padam
  60. pakai minyak 2T tu mmg betul berkesan ke tuan?
    takde apa2 effect ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insyaallah Ok. Ramai orang dah pakai. Tapi kalau nak minyak khusus harga mahal sikit. Fungsi sama.

      Padam
  61. Salam semua. Saya dah pakai NGV hampir 10 tahun. Saya sedia memberikan khidmat nasihat PERUNDINGAN kepada yang ingin maklumat, cara penggunaan dan memasang sistem NGV. Bolih hubungi saya di 017-330 3304.

    BalasPadam
  62. Saye baru pasang ngv sequential pd saga blm auto. Mula2 aku risau gak nak pasang sbb takut kereta jd lembab..tp tidak performance same mcm petrol.. cuma ade sedikit dlm 3% lose power bila mendaki bukit. Bagi aku dah ok sangat2. Tahap penjimatan amat melampau..RM10.44 boleh pergi 260km dgn pemanduan cara berkhimah. Aku pakai system OMVL latest product, 65L. Aku amalkan bawa dlm 80 - 100km/j gas. Engine rasa lembut & penukaran gear lebih lancar.. perjalanan aku dlm 84km setiap hari..

    BalasPadam
    Balasan
    1. System OMVL. pernah terbaca ttg NGV kit ni.

      Kat workshop mana saudara pasang?

      Padam
  63. salam semua,sy budak br belajar n nk guna ngv...boleh rekemen kan tempat yg elok nak pasang ngv area seradang,bukit kembangan x..

    BalasPadam
  64. Engine perofua myvi atau alza..ada sape2 pernah pasang?takut ketahanan valve mcm campro cepat patah. Sehari 100-150km.petrol rm850sebulan lagi mahal dri byr installment kete. Patut sangat pakai ngv.duk shah alam..rekomend mana kedai utk squential ngv

    BalasPadam
    Balasan
    1. seperti yang diperbincangkan diatas, cara penggunaan kenderaan NGV haruslah berhemah. Jangan henjut semacam jer. Kerana sistem pembakaran NGV adalah dalam keadaan suhu yang lebih tinggi dari petrol. Banyak teksi yang dipasang diBandar Baru Bangi disertakan dengan pemasangan kit pelindung valve.

      Jika hendak pikap seperti biasa ada juga kit "timing advance" . Saya pasang di Desa Tun Razak.

      Padam
  65. Assalamualaikum,

    Saya bercadang mahu memasang ngv untuk Nissan Sentra SG-L 2005. Tahap perjalalan adalah tinggi sekitar 3000km sebulan.? Nissan Sentra sesuai x pasang NGV?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok je.. xde masalah pun.. untuk jg enjin pasang kit valve protector.. stady mcm guna petrol..

      Padam
    2. hasil pembacaan sy mengatakan nissan sentra (taxi) banyak dh barai... rasa risau tetap ada... jenis ngv apa yg sesuai? dan bengkel yg mana terbaik utk pemasangan ngv dan service? mohon pencerahan.

      Padam
  66. Assalamualaikum dan Salam 1Senyuman,

    kalau pakai untuk kereta hyundai elantra 1.6 tahun 2013 punya tu ok tak? ada tak siapa2 pakai? seram jugak baca info dan maklumat dari pembaca semua. tapi semua info yg baik dan berguna.

    BalasPadam
  67. Kembara 1.3 tahun 99 mcm mana? nak pasang yg boleh tukar dari petrol ke ngv dengan kawalan suis.dengar2 crita ada member buat mcm tu tapi nak pasang kat mana kalau area shah alam?

    BalasPadam
  68. Assalamualaikum dan Salam sejahtera...

    Saya nak tanya tentang kereta proton wira 1.5 sedan, enjin injection, manual tahun 2006. sekarang ni sedang survey utk pemasangan ngv sekitar penang...setahu saya kereta saya ni kena pasang sistem sequantial. Jadi tong gas mana yang muat, 65L atau 70L? dan bengkel mana sekitar penang yang bagus track record dia dlm pemasnagan ngv ni? mohon bantuan info dari rakan2. TQ.

    BalasPadam
  69. Assalamualaikum dan Salam 1Senyuman,

    Saya baru pakai NGV selama 6 bulan, tapi pagi ne saya try switch ke petrol.. kereta x leh nak start lah.. nape yer??.. adakah masalah berpunca sebab terlalu lame guna kan NGV.. mohon penyelesaian..

    BalasPadam
  70. Saya pengguna Ngv melaka. Kereta exora manual. Baru pasang enam bulan. Awal2 sebulan pasang semput, tp bengkel ngv kata normal sb enjin baru nk serasi. Pastu lepas dua tiga bulan semput sgt. Klu memotong lgsung xbleh. Kena guna petrol sb ngv tersengguk sengguk.pastu g bengkel ngv disuruh tukar exzos 421. Memang ade perubahan. Pickup baik. Air coolant (mungkin 2t) kena lebihkan baru enjin tak semput. Pasang set 2t tu je dah 350.nk tanya hharga coil dn spark plug lingkungan berapa. Sy selalu pndu kereta 110-140kmj sebelum bc thread ni..

    BalasPadam
  71. boleh sy tau harga valve kit protecter brapa ratus?

    BalasPadam
  72. Nama27 Disember 2013 6:05 PG
    Saya pengguna Ngv melaka. Kereta exora manual. Baru pasang enam bulan. Awal2 sebulan pasang semput, tp bengkel ngv kata normal sb enjin baru nk serasi. Pastu lepas dua tiga bulan semput sgt. Klu memotong lgsung xbleh. Kena guna petrol sb ngv tersengguk sengguk.pastu g bengkel ngv disuruh tukar exzos 421. Memang ade perubahan. Pickup baik. Air coolant (mungkin 2t) kena lebihkan baru enjin tak semput. Pasang set 2t tu je dah 350.nk tanya hharga coil dn spark plug lingkungan berapa. Sy selalu pndu kereta 110-140kmj sebelum bc thread ni..

    Akhirnya sya pergi ngv peringgit melaka. Mekanik tu bgtau xperluntukar exzos...nmemang menambah pickup tp kalau guna petrol macam air.. mekanik tu adjust guna komputer. Dia ketuk2 kepala plug dàn smpi arini ngv saya Alhamdulillah xde masalah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro pkai tong bpe liter? Bleh dpt bpe km smpai abis gas?

      Padam
  73. ngv kalau pasang kat nissan serena c24 ada masalah atau tak...tolong cerita sedikit bagi org yang berpegalaman. tq

    BalasPadam
  74. Ada tak sapa2 pernah dgr ngv pasang kat lori

    BalasPadam
  75. assalam tuan tuan.. minta pendapat, sesuai tak kalau pasang ngv utk keta nissan serena. tangki ngv dipasang di bhgn dalam bonet atau bawah boner

    BalasPadam
  76. Salam...tumpang tanya..sapa yg tahu di mana kita bleh dapatkan tong ngv yg murah dan tahan di area2 gombak...tq in advance..

    BalasPadam
  77. assalam ...saya bercadang memesang ngv pada keta saya jenis honda sv4 auto tahun1995.jenis apa yg sesuai.mohon bantuan yg berpengalaman.

    BalasPadam
  78. Salam..Syed pkai Persona elegance 1.6 bole tanye ngv ape sesuai utk krete saye. Mixer Atau sequential?

    BalasPadam
  79. Assalamualaikumm,

    Sekadar perkongsian bersama kepada yg ragu-ragu tth NGV ni. Saya pengguna Nissan Sentra 1.6 (A) SG-L. Kereta saya menggunakan NGV sistem OMVL sequential system. Sebenarnya masalah utama adalah kesilapan dari segi pemasangan yang tidak sempurna ( rujukan dr engineer OMVL). Bukan pada masalah pada ngv kit itu sendiri. Untuk pengetahuan semua, system sequential yg terbaru tuning menggunakan software. Jika tuning yg betul ,tiada masalah kepada engin kereta itu sendiri. Ramai mengatakan menggunakan kereta nissan sentra tidak sesuai menggunakan ngv. Bagi pandangan saya, mungkin betul dan mungkin tidak. Tapi setelah lama menggunakan nya, so far tiada masalah kepada kereta saya. Sebaiknya, jika anda semua mahu memasang ngv, minta sekali dengan valve protection kit. Sebaiknya gunakan IJM valve protection kit (kereta saya guna atas nasihat engineer). Ini kerana, valve protection kit ini akan melindungi valve dari tahap kepanasan yang tinggi dan mengurangkan geseran. Tengok link yg saya sertakan :

    http://www.youtube.com/watch?v=wLP6CMGF1go

    Saya menyarankan agar klu nak pasang ngv, pasang sekali valve protection kit.
    Ada valve protection kit ni, boleh lenjan kereta laju-laju... so far sy lenjan, xde masalah lagi laa... tp lebih baik beringat sebelum kena... hehehe...

    Tank saya 77L. Isi gas penuh hanya RM11.50 jerrr.. boleh travel sejauh 260km sampai sensor berbunyi menandakan gas abes... Jimat tak? mmg jimat gilerr laaaa..

    Sedangkan Toyota Alphard pn pakai ngv untuk penjimatan. Apa yang penting, pemasangan dan tuning yg betul.
    Itu saja nak khabaq mai kt anda-anda semua.. Tukar ke NGV, penjimatan ketara dan terbaik...

    BalasPadam
  80. saya berhasrat nak paki ngv. kereta saya Honda SM4 1993 2.0. saya rasa kaburator. saya kira perjalanan saya sebulan purata 2500-3000km sebulan. kalo convert duit, harga minyak pada rm2.10 nie, dianggarkan antara rm500-650 sebulan. habis duit atas jalan ajer. saya dimaklumkan sy boleh jimat antara rm400-rm500 sebulan jika pkai ngv. bila baca komen2 diatas, rasa tkt pun ada sbb nak jimat rm400 sebulan, nnt kena keluar rm1000 jika masalah. apa pandangan rakan2 semua? apa perlu ssaya buat?

    BalasPadam
  81. assalamualaikum. saya duk senawang keje shah alam. tiap2 hari berulang 200km. tol xyah ckp. saya pakai viva elite.soalan saya:
    1. sesuai tak install ngv?
    2. agak2 berapa kos?
    3. dimanakah tempat pemasangan yg sesuai area seremban/senawan/ shah alam?

    BalasPadam
  82. salam. sy NURUL IFFAH. sy pakai saga fl 1.3. sy bniat nk psg ngv kat kereta sy. mintak pendapat abg2 semua memandangkan sy mmg xde ape2 pengetahuan ttg kereta dan enjin. adakah berbaloi sy pasang ngv? dr ape yg sy bca dr komen2 kat ats..saga fl mgkin sesuai pakai ngv sequential. sy kebiasaan memandu dlm 90-100km/j shj. jd sy rsa xde msalah dlm mjga kelajuan kenderaan wlupun ketika di highway. cma sy bimbang klu2 timbul masalah lain di kemudian hari. maklum la..selalu drv sorg2.

    penggunaan petrol sebulan dlm rm600..jarak harian 50km.2x balik ke kg..jd jarak bulalan dlm +-2500km

    dan sy nk thu harga utk kit pelindung valve.

    sesiapa yg baik hati tolong bantu ye. trime kaseh.

    BalasPadam
  83. Aku merupakan pengguna NGV pada saga blm auto. Dah lama pakai. Untuk pengetahuan semua semua engine injection saga/pesona dll kena menggunakan sequential sbb ia direka utk engine tersebut.

    Dulu masa nak pasang punya la takut kalau2 engine rosak sbb org kata valve blm lembut mudah bengkok.

    Hasil dari research yg aku buat, kit yg paling sesuai ialah OMVL terbaru. Sbb system tersebut boleh:
    a. Boleh disetkan 2 mode (GAS, mix GAS + Petrol)
    b. Kalau set Mix bila kereta tidak bergerak semasa engine hidup petrol akan disemburkan ke kepuk bakar dlm beberapa saat, utk menggelakkan engine panas.
    c. Boleh setkan automatic tukar petrol bila kelajuan melebihi 120km /rpm menggikut kehendak kita semasa program.
    d. Kereta rasa pickup walaupun dlm mode gas.
    e. Acceleration gear lebih lancar berbanding petrol, aku pun tak faham.

    Setakat ni kereta aku gas memang jimat, guna tong 65L RM9.80 dapat 260km tanpa aircond 245km tanpa aircond.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam

      sy baru pasang ngv pd exora auto , mintak pandangan tuan2 apakah perlu sy buat selepas ini.... dari segi penjagaan kereta sy

      Padam
  84. masih ada lagi ke OMVL nieh..skrg nie byk kedai dah guna Bluemeg

    BalasPadam
  85. Aku pasang ngv untuk exora di seksyen 26 Shah Alam pada 2/6/2014
    ( belakang bangunan bank dan berdekatan petronas ) tinggal kereta 4 hari baru siap
    harga RM 4500.00. aku ambil kereta boleh guna 3 hari saja lepas tu kereta mati dan meragam bila bawa pergi kedai, dia pun tak tahu nak set program. sakit betul hati aku. ada juga pusat ngv macam ni........ rugi.....aku.. injegtor gas dia besarkan lubang bila bawa ketempat lain untuk servis pusat tu nak tukar injegtor kerana tak boleh set komputer. harganya RM 600.00........... ada tak kedai yang betul-betul mahir dalam sistem ngv

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku g sini nak selesaikan masalah NGV. So far.. ramai rakan rakan dah berpuas hati ngan kedai nih..

      SEMESTA NGV SERVICES
      Address: No 15G, Jalan Hentian 6,Pusat Hentian Kajang,
      Jalan Reko,43000, Kajang, Selangor.
      Tel: 03-87410643 , H/P :012-372 8210

      Padam
    2. ARASH ONE SERVICE
      No.48, Jalan Nilam 1/8 Subang Square Industrial Park
      03 5637 2367.
      Tempat ni bagus n murah tapi kene bersabar la. Nk dtg wktu tghri sbb pagi penuh teksi.haha..3-4 jam da pasti menunggu.

      Padam
    3. Boleh cntct saya.saya akan tolong tuan.

      Padam
  86. sSAYA PAKAI NGV DAH LAMA DAH HAMPIR 6 tahun adalah masalah sikit.tapi ok.dapat jimat rasanya hampir 25 ribu duit minyak..Ngv Kulim tu buat memang ok.servis cantikKereta exora..mula pakai exora 6 bulan terus pakai.Rasanya exora pertama pakai ngv di Malaysia..berani gagal punya..masalahnya sistem yg dipakai guna komputer..bukan semua guna sistem begini kat malaysia.dulu..so masalahnya kedai tu dah tutup dah..tak dapat cari teman kat taiping..injection ..dia kata sistem ini pakai minyak dan ngv..setiap berapa saat perjalanan..pancutan minyak petrol dibuat bersistem.injin tidakkering..so siapa yg dpt bantu..ada masalah sikit..maklumlah dah lama..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cara setting tu mcm kereta saya ( sequential )

      Apa yg saya set,

      Bawah RPM 1000 dan Atas RPM 3500 saya switchkan kepada petrol

      2. Setiap 100 KM automatic tukar mode petrol dalam jarak 10KM


      Padam
  87. sy dh pkai ngv kt waja 1.6 auto 3thn...setakat ni tkde problem....blh cecah 160km atas highway kalau off aircond...pick up jer kurang tp kalau long same je dgn petrol

    BalasPadam
  88. En.asril Khairil pasang ngv d mana?pakai sistem ap?berapa kos untuk pemasangan?

    BalasPadam
  89. untuk pemasangan NGV di shah alam.boleh whatsapp sya..0193991461

    BalasPadam
  90. saya dah pakai ngv dkt 3 tahun, kia spectra..mmg jimat...so far takde masalah...cuma lately ni , saya perasan ada bunyi letup2 kat tangki...boleh dikatakan setiap hari .. tp bunyi ni biasanya di awal2 pemanduan shj..dan berbunyi sekali shj..sy pernah bertanya pada mechanic, dia bgtau ada masalah dgn spark plug...sy br je tukar spark plug, tp masih terjd...adakah benda ni normal...

    mohon pandangan pengguna lain..tq

    BalasPadam
  91. Salam. Says pasang ngv sejak 2008 oleh sykt NICE. Tapi NICE dah lingkup ke skarang? Tadi saya nak servis ngv dan pergi ke GT ngv, tapi pomen bgtau yg mereka takde software RAG yg diguna oleh NICE utk tuning system ngv in. Jadi tak dpt la nak servis. APA nasihat anda semua?

    BalasPadam
  92. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  93. salam....aku da pki ngv kat iswara aku sejak taun 2008...jenis mixer...memula mmg x cun..enjin asik mati kat traffik light kalo air cond trigger..(kene tahan kaki kat paddle x kasi enjin mati).. last2..tuko mixer lain...alhamdulillah..ok smpi la ni... tp aku pening...minyak itam selalu ilang...enjin x de asap...walaupun pki petrol...dr pki minayk petronas NGV...smpi le pki minyak nasa...korang ade idea tak??

    BalasPadam
  94. salam abg salleh..untk pemasangn sistem sqntl nie ada kacau ecu original x untuk saga flx 1.3..mohon pencerahan..pm 0192940187..tq..

    BalasPadam
  95. Salam Tuan,

    Kat mana nak beli rapair kit ngv Bugatti ?
    Izwan - 0173429391

    BalasPadam
  96. semalam sy baru pasang ngv kat exora auto sy masukkan gas rm 7.45 penuh. agaknya berapa km boleh pergi? mintak pandangan tuan2

    BalasPadam
  97. minyak itam yg mane sesuai utk ngv exora auto macammana plug tiap berapa bulan perlu tukar Betul ker kat minyak petrol perlu masukkan 2T ??? bagi menjaga injin atau ada apa cara lain.... mintak pandangan tuan2 budiman

    BalasPadam
  98. Selamat sejahtera.. Sy ada cadang nak guna NGV utk kereta Toyota EE-80 ( XL ). Sesuai tak kereta toyota 80 -an ni utk NGV? Minta cadangan Kalian..

    BalasPadam