Salam Perkhidmatan Teksi 1 Malaysia…,
Saya menerima permintaan seorang pengunjung blog
ini yang merupakan seorang mahasiswi yang menyiapkan uji kaji di semester
akhirnya berkenaan permasalahan perkhidmatan teksi. Sebenarnya ramai mahasiswa yang
meminta ulasan saya mengenai perkhidmatan teksi untuk dimuatkan dalam kertas
mereka, namun saya tidak berkesempatan mengulas nya kerana merasakan kebanyakan
pendapat saya telah pun dimuatkan di blog ini. Walau bagaimanapun, kali ini
saya meluangkan sedikit masa untuk ini memandangkan dah lama sangat saya tak
update blog…... :)
Persoalan penting yang ditanya kepada saya ialah Apakah penyebab sebenar aduan penumpang
terhadap perkhidmatan teksi? Sebelum mengulas lanjut mengenai persoalan
ini, saya menjelaskan perihal am mengenai teksi terlebih dahulu.
Sekarang ini, terdapat lebih kurang 30,000 buah
teksi di Lembah Kelang yang terdiri dari pelbagai jenis perkhidmatan, warna,
kadar tambang dan juga kawasan operasinya. Pecahan perkhidmatan teksi boleh
diperincikan seperti berikut;
1. Teksi Bandar
(Bajet)
a) Hanya
kenderaan keluaran Proton sahaja dibenarkan dengan syarat kenderaan tersebut
menggunakan enjin kuasa kuda 1.5 ke atas,
b) Permit
teksi ini dikeluarkan kepada individu dan juga syarikat,
c) Kadar
tambangnya adalah menggunakan meter yang mengira kadar tambang berdasarkan
formula berikut;
-
1KM atau 3 minit pertama RM3.00
-
115 meter atau 21 saat waktu menunggu berikutnya
RM0.10
-
Surcaj perkhidmatan radio teksi RM2.00
-
Surcaj waktu tengah malam (12.00 malam hingga 6
pagi) 50% dari bacaan meter
-
Surcaj ke lapangan terbang KLIA RM12.00.
-
Boleh beroperasi dalam kawasan Lembah Kelang
sahaja (KL, Putrajaya, Seremban, Melaka dan seluruh Negeri Selangor kecuali
kawasan Kuala Selangor dan KLIA). Genting Highland dan Melaka juga dibenarkan
teksi jenis ini menghantar penumpang.
d) Terdapat
pelbagai warna teksi bajet ini yang antaranya ialah;-
-
Merah dan biru bermaksud teksi bajet permit
individu,
-
Merah dan putih tidak mempunyai maksud khusus
untuk mengkategorikan nya sebagai teksi milik individu atau sebab syarikat
sebab ada yang milik individu dan ada juga milik syarikat,
-
Merah di keseluruhan badan kenderaan bermaksud
teksi milik Syarikat Public Cab,
-
Hijau di keseluruhan badan bermaksud teksi milik Syarikat
Sunlight,
-
Putih keseluruhan badan milik syarikat Marlis
Corporation,
-
Kuning di keseluruhan badan milik syarikat Super
Cab, dan
-
Putih dan biru milik Destination Transport dan
lain-lain.
2. Teksi
Premier
a) Boleh menggunakan
kenderaan import atau buatan tempatan dengan syarat kuasa kuda nya 2.0 ke atas,
b) Setahu
saya hanya syarikat mendapat permit teksi jenis ini,
c) Kadar
tambangnya juga adalah berdasarkan meter iaitu;
- 1KM atau
2 minit pertama RM4.00,
- Setiap 45
saat waktu menunggu berikutnya RM0.20,
- Surcaj
midnight 50%,
- Surcaj
call RM2.00
- Surcaj
lapangan terbang RM12.00.
d) Buat masa
sekarang ini, teksi jenis ini sudah berkurangan di jalanraya ekoran kerajaan
menggantikan perkhidmatan ini dengan perkhidmatan yang dinamakan teksi
eksekutif. Yang masih kelihatan hanya teksi jenis Enviro.
3. Teksi
Eksekutif
a) Boleh
menggunakan kenderaan import atau tempatan dengan syarat menggunakan enjin kuasa
kuda 2.0 ke atas,
b) Diberi
kepada pengusaha individu dan juga syarikat,
c) Teksi
jenis ini mesti berwarna biru (Candy Blue) di keseluruhan badan kenderaan,
d) Boleh
beroperasi di seluruh Semenanjung Malaysia, dan
e) Kadar
tambangnya adalah berdasarkan meter seperti berikut;
- 1KM atau
2 minit pertama,
- Setiap 21
saat waktu menunggu berikutnya RM0.20,
- Surcaj
midnight 50%,
- Surcaj
call RM2.00
- Surcaj
lapangan terbang RM12.00.
4. Teksi Lapangan
Terbang
a) Menggunakan
kenderaan import atau buatan tempatan,
b) Perkhidmatan
dibahagikan kepada 3 kategori iaitu teksi bajet (kuasa enjin 1.5 ke atas),
teksi premier (kuasa enjin 2.0 ke atas) dan teksi keluarga (van),
c)
Kadar tambang adalah berdasarkan zon yang
dicadangkan oleh pengendali kaunter jualan kupon (tiket) setelah diluluskan
SPAD (kerajaan).
Sebenarnya ada lagi jenis perkhidmatan teksi yang
dipanggil Kereta Sewa. Kereta Sewa adalah jenis perkhidmatan teksi yang
beroperasi dari pangkalan tertentu seperti di Pudu Raya, Pekan Kajang, Kuala
Selangor dan lain-lain. Ia boleh beroperasi ke seluruh semenanjung. Kenderaan
yang digunakan untuk kereta sewa ini adalah pelbagai jenis kenderaan import dan
tempatan. Kadar tambangnya adalah berdasarkan jarak perjalanan tanpa
menggunakan meter.
Pendapat saya mengenai kepelbagaian perkhidmatan
teksi ini sebenarnya MENGARUT
sahaja. Perwujudan pelbagai jenis teksi, kadar tambang, kawasan operasi dan lain-lain
bukanlah sesuatu yang diminta oleh rakyat atau pengguna. Yang dimahukan ialah KUALITI PERKHIDMATAN yang hanya boleh
disumbangkan oleh perkhidmatan yang selamat dan cekap, sistem bayaran tambang
yang jelas dan munasabah, ruang boot kenderaan yang luas serta sedikit selesa,
dan yang paling penting ialah kualiti pemandu teksi itu sendiri.
Menyediakan perkhidmatan teksi eksekutif dengan
kenderaan jenis Mercedes Benz sekalipun tidak memberi makna apa-apa kepada
pengguna sekiranya pemandu nya kasar, biadab, berbau busuk atau memandu secara berbahaya.
Kepelbagaian jenis teksi ini juga hanya menambahkan keresahan dan kekeliruan
kepada pengguna.
Mengikut maklumat yang saya dapat dari LPKP
(Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan - sekarang tugas ini diambil alih oleh
SPAD), aduan yang banyak diterima mereka ialah PEMANDU TIDAK
MENGGUNAKAN METER, MENGENAKAN
TAMBANG LEBIH dan MENGGUNAKAN JALAN
JAUH untuk mendapatkan tambang yang lebih. Kerajaan juga menghadapi masalah
untuk menguatkuasakan semua peraturan mengenai tambang ini ekoran kekurangan penguat
kuasa. Sebagai langkah jangka pendek, kerajaan mewujudkan pula perkhidmatan
teksi berkupon.
Teksi berkupon bermaksud perkhidmatan teksi yang
kadar tambangnya menggunakan kupon. Modus operandi perkhidmatan ini ialah;
a)
Pengusaha kaunter teksi dilantik oleh kerajaan
untuk menjalankan perkhidmatan di lokasi-lokasi strategik seperti di terminal
pengangkutan, pasar raya dan lain-lain,
b)
Kadar tambangnya ditentukan berdasarkan jarak
yang dibahagikan mengikut zon lingkungan. Contohnya, Zon 1 (jarak lingkungan
2KM pertama, kadar kuponnya ialah RM5.00),
c)
Pengguna yang ingin mendapatkan perkhidmatan
teksi di lokasi yang terdapat kaunter kupon ini perlu pergi ke kaunter teksi,
menyatakan lokasi tujuan, membayar kadar tambang yang dimaklumkan serta
mendapatkan 2 keratan kupon iaitu salinan penumpang dan salinan pemandu,
d)
Pengguna seterusnya menaiki teksi di ‘queue’
pertama, menyerahkan kupon salinan pemandu kepada pemandu tanpa perlu membayar
caj tambahan lain kecuali tol,
e)
Pemandu menghantar penumpang ke destinasi dituju dan
selepas itu membuat tuntutan kupon di kaunter. Pemandu akan mendapat 90% dari
kadar yang dinyatakan di kupon. 10% adalah untuk pengurusan syarikat
pengendali,
f)
Syarikat pengendali juga perlu mewujudkan kaunter
aduan serta perkhidmatan “lost & found” sekiranya penumpang meminta bantuan
untuk mendapatkan barangan yang tertinggal di dalam teksi.
Sistem kupon ini sangatlah membantu untuk
mengelakkan ketidakpuasan atau syak wasangka antara penumpang dan pemandu
berhubung kadar tambang. Penumpang sudah tahu kadar tambang yang tepat untuk
sampai ke destinasi yang dituju, pemandu akan memandu ke destinasi mengikut
laluan yang paling singkat dan cepat kerana kadar tambang yang diperoleh adalah
sama. Pemandu juga mendapat bayaran 90% dari kupon yang kebiasaannya lebih
sedikit dari kadar meter.
Pelaksanaan sistem kupon ini mendapat sokongan
dan tentangan oleh pelbagai pihak. Ada juga ahli politik yang mengambil kesempatan
terhadap isu ini untuk populariti masing-masing. Namun hakikatnya, ekoran sikap
pemandu yang tidak guna meter atau menggunakan laluan jauh supaya bacaan meter menjadi
tinggi, ramai pengguna lebih selesa dengan sistem ini walaupun sedikit mahal
berbanding meter.
Pihak SPAD memaklumkan bahawa mereka sedang
melaksanakan kajian sama ada untuk meneruskan sistem kupon ini atau tidak. Buat
masa ini, perkhidmatan kaunter kupon sedia ada masih dibenarkan beroperasi
sehingga kajian tersebut siap dan dilaksanakan.
Berkenaan komuniti pemandu pula, sebahagian dari
mereka menubuhkan atau menyertai persatuan-persatuan teksi. Banyak sekali
persatuan teksi yang ditubuhkan, selalunya persatuan tersebut mewakili kawasan
mereka selalu beroperasi, contohnya Persatuan Teksi Serdang, Persatuan Teksi
Cyberjaya dan lain-lain. Penubuhan persatuan teksi ini adalah di bawah Akta
Pertubuhan yang mana permohonan penubuhannya perlu dikemukakan kepada Pejabat
Pendaftar Pertubuhan (ROS).
Perkhidmatan persatuan teksi ini terhad kepada
menjaga nasib dan kebajikan sesama ahli dengan mewujudkan khairat kematian,
sumbangan kemalangan dan lain-lain. Namun, boleh dikatakan semua persatuan ini
menyalahgunakan kewujudan persatuan mereka dengan memonopoli kawasan operasi
sesuatu perhentian teksi. Contohnya, Persatuan Teksi Serdang mensyaratkan hanya
ahli sahaja boleh beroperasi di stesen KTM Komuter Serdang. Peraturan
sepatutnya ialah semua teksi Lembah Kelang boleh beroperasi di mana-mana
kawasan kecuali di KLIA dan LCCT.
Akhir sekali, kembali kepada tajuk Apakah penyebab sebenar aduan penumpang
terhadap perkhidmatan teksi? Saya tidak mahu menyalahkan pemandu mahupun
pengusaha sebagai puncanya. Pemandu teksi hanyalah manusia biasa yang
berkhidmat untuk mendapatkan rezeki bagi menyara keluarga. Boleh juga
diumpamakan mereka sebagai peniaga kecil. Mereka berkhidmat dengan dikongkong oleh
dasar dan peraturan yang ditentukan kepada mereka. Komuniti pemandu ini terdiri
dari pelbagai latar belakang. Antara nya pesara kerajaan, pesara swasta dan
orang-orang yang tidak mendapat pekerjaan (termasuk dibuang kerja atau
berpendidikan rendah).
Pokok pangkalnya ialah kerajaan (SPAD) sendiri dalam
menyediakan dan melaksanakan dasar mereka. Kerajaan tidak punyai satu dasar
perkhidmatan teksi yang jelas. Peraturan-peraturan sedia ada yang bercelaru ini
diwujudkan oleh mereka mengikut keadaan sahaja. Campur tangan politik juga
menambahkan lagi kecelaruan. Contohnya ialah dasar warna teksi yang pelbagai.
Berdasarkan permintaan pengguna yang mahukan
perkhidmatan teksi yang berkualiti melalui pemandu yang berdisiplin dan
terlatih, kadar tambang yang jelas dan munasabah serta ruang boot kenderaan
yang besar dan sedikit keselesaan kerajaan sepatutnya boleh membuatkan dasar-dasar
yang khusus bagi mencapai hasrat pengguna tersebut.
Pemandu teksi amat penting kepada negara,
merekalah yang membawa pelancong yang datang melawat. 30,000 orang pemandu
teksi di Lembah Kelang ini mampu membawa persepsi buruk kepada kerajaan dengan
sekelip mata (dahulu pernah dihebohkan berkenaan pemandu yang berkempen untuk
pembangkang di dalam teksi). Disiplin, cara pemanduan yang berbahaya, berbau
busuk, mengenakan tambang lebih, tidak guna meter, menggunakan jalan yang jauh
sekarang ini menghantui sebilangan besar pengguna. Pemandu teksi yang
berkualiti boleh dianggap sebagai duta kecil yang mampu mengharum nama negara.
Bagaimana menjadikan pemandu teksi ini sebagai
pemandu yang berdisiplin dan terlatih?. Untuk tidak mahu memanjangkan lagi
posting ini, saya ringkaskan cadangan saya seperti berikut;
- Wujudkan skim
latihan dan kursus sepanjang kerjaya yang diwajibkan kepada semua pemandu
teksi untuk menghadirinya sekurang-kurangnya 4 hari setahun. Gunakan
kemudahan yang wujud di Institut Keusahawanan Negara, Institut Kemahiran
Belia Negara, MARA dan lain-lain. Antara latihan yang perlu diberikan
kepada pemandu ialah;-
-
Khidmat pelanggan,
-
Pengurusan Kewangan Diri,
-
Komunikasi dan bahasa,
-
Undang-undang jalan raya dan pemanduan cekap
serta selamat,
-
Maklumat Kawasan Operasi serta Pelancongan, dan
-
Agama dan sivik.
- Pemandu yang menghadiri
kursus ini perlu diberikan pengecualian sewa oleh syarikat teksi serta
elaun kursus dibayar oleh kerajaan seperti pelajar institut kemahiran yang
lain.
- Wujudkan sistem
penilaian terhadap kemahiran pemandu dengan memberikan permit individu
jika mereka berjaya mencapai satu tahap yang terbaik. Pemandu baru perlu
menyewa dengan syarikat teksi dahulu.
- Wujudkan sistem
saringan bagi menapis penjenayah dan penagih dadah untuk bekerja sebagai
pemandu teksi,
- Pastikan pendapatan
bersih pemandu teksi mampu mencapai sekurang-kurangnya RM3,000 sebulan
dengan cara mengurangkan kos operasi mereka (subsidi), atau meningkatkan
produktiviti mereka dengan mewujudkan dasar yang menggalakkan lebih ramai
orang menaiki teksi, dan
- Sebagai
tambahan, wujudkan lah juga skim yang boleh melindungi mereka dari kemalangan,
kecacatan kekal, kemudahan perubatan dan simpanan hari tua.
Di samping itu, kerajaan perlu secara
berperingkat membuat penyelarasan berikut;-
- Menyeragamkan
kembali jenis-jenis kenderaan teksi sekarang ini dengan hanya mewujudkan 2
jenis teksi iaitu teksi bajet dan teksi keluarga (MPV atau van) sahaja.
Pengguna super elit yang mahukan teksi yang super selesa,
gunakanlah perkhidmatan limousin hotel atau perkhidmatan dari syarikat
kereta sewa.
- Kenderaan teksi
bajet diselaraskan kepada satu jenis kenderaan sahaja contohnya Proton
Exora. Teksi keluarga pula dikhaskan kepada 2 jenis kenderaan (van dan
MPV) sahaja.
- Warna teksi diselaraskan
semula. Identiti pengusaha boleh dibezakan pada nama pengusaha di pintu
atau sticker tertentu sahaja.
- Wujudkan dasar
terbuka bagi kawasan operasi. Malaysia ni bukan besar mana pun…
- Penguatkuasaan
yang lebih ketat dan tegas. Selepas pemandu diberikan latihan, dipastikan
mempunyai pendapatan yang setimpal, maka pemandu yang masih melanggar
undang-undang menerima hukuman yang berat.
Saya penuh yakin kualiti perkhidmatan teksi di Malaysia boleh
ditingkatkan dan orang yang mampu berbuat sesuatu mengenainya hanyalah pihak
KERAJAAN. Pemandu dan pengusaha hanya menurut sahaja dasar-dasar yang
ditetapkan kepada mereka.
Wallahuaa’lam.
Assalamualaikum Yob,
BalasPadamSebenarnya peraturan dah cukup baik dan cadangan Yob utk menambahbaik pun amat positif. Tapi yg lebih penting sikap dan iman pemandu teksi tu sendiri. Kalau sikap kita buruk dan tak ikut peraturan agama, peraturan macam mana baik pun tak efektif. Wallahualam!.
Betul tu yong..., sokong sangat..., pendinding yg terbaik utk mengawal diri kita ialah IMAN....
Padamterima kasih banyak2 diatas ulasan yg terperinci...jika saya masih mahu menambah pengetahuan lagi tntg perkhidmatan teksi ni, boleh saya tanya lagi waktu akan dtg?? hehe..
BalasPadamterima kasih sekali lagi en salleh...=)
kalau nak tahu dengan lebih detail..., baik cik Irma bawak teksi..., seminggu cukup..., alami sendiri kehidupan pemandu nie.., hehe....
PadamSalam Admin blog.
BalasPadamPembetulan sikit,putih keseluruhan milik selasih muara.
Saya sokong tentang kepelbagaian perkhidmatan teksi ini sememangnya mengarut.Sokong juga untuk mengadakan 2 jenis teksi iaitu teksi bajet dan teksi keluarga,warna juga harus di seragamkan semula,baru teksi kita ada idintiti.
Aduan paling banyak hanyalah bab TAMBANG sahaja,disebabkan sekarang ini persaingan sesama pemandu teksi semakin sengit,untuk mendapatkan penumpang maka tiada sebab,aduan2 seperti ini masih kedengaran.
Ke bijaksanaan penumpang dalam memilih teksi itu lebih di utamakan.
Mengapa harus mengunakan teksi yg mengenakan tambang lebih,sedangkan masih banyak lagi teksi yang mengunakan meter.
Terima kasih banyak2 tuan...
Padamidentiti teksi itulah yg menjadi persoalan..bila dah terlalu banyak sgt warna teksi, itu yg menjadi kekeliruan penumpang...mgkin mereka rasa setiap warna teksi itu ada fungsi atau harga tambang yg berlainan...saya juga sebagai pengguna, agak confius..
BalasPadammmg saya juga ada fikirkan penyelesaian untuk seragamkan identiti teksi itu sendiri serta keterampilan pemandu yg kemas dan sikap yg baik..
pada pendapat encik, kereta apa yg bersesuaian tuk dijadikan teksi bajet pada waktu skrg? bila kita mengambil kira keselesaan penumpang...
Sy sekarang mengunakan saga baru,yg banyak di gunakan sebagai teksi,pemasaalahan teksi ini mempunyai ruang simpan barang yg kecil,dengan tong gas yg besar hanya boleh memuatkan 2 bag berukuran 2 kaki x1.5 kaki.
Padammemang di tidak sesuai di jadikan teksi.
Ixora memang sangat sesuai di jadikan teksi,kerana mempuanya tempat meletak barang yg luas dan memberi keselesaan pada penumpang.
Pemasaalahanya sekarang,ixora mempunyai sewa yg tinggi menyebabkan sesetengah pemandu tidak mampu membayarnya.
Tidak ramai juga penumpang ingin menaiki Ixora skg ini kerana menyanka ia teksi Eksekutif.
Ini di sebabkan pelabagai warna yg di gunakan.
Pemasaalahan yg lain,ketahanan Engin campro ini juga menjadi masaalah kepada pemandu teksi,di sebabkan tidak tahan panas.Mudah rosak walaupun baru 3 bulan di gunakan.
Masaalah alat ganti yg mahal,juga menghantui pemandu teksi.
kirenye sekarang ni, Exora juga ade dijadikan teksi bajet ke?
BalasPadampada pendapat encik la kan, ape lagi jenis perubahan yg perlu dipertingkatkan bagi meningkatkan mutu perkhidmatan teksi selain daripada menyeragamkan warna jenis teksi?
BalasPadamExora juga sudah dijadikan teksi bajet dan persona skg ini.
BalasPadamBukan sahaja menyeragamkan warna teksi,kenderaan itu juga harus diseragamkan,baru org akan kenal teksi.
Lihat sahaja Black teksi di london,warna hitam itu khas untuk teksi sahaja,kereta persendirian dilarang sama sekali mengunakan warna hitam.
Cuba lihat link ini http://joyiman.blogspot.com/2010/05/teksi-malaysia.html
http://joyiman.blogspot.com/search/label/teksi
yang sesuai di jadikan teksi
hehehe..saya sudah pun terlebih dahulu membaca blog encik...selama saya buat kajian, blog encik juga menjadi salah satu blog rujukan saya~~terima kasih atas infonye =)
BalasPadamdi malaysia, relevan atau tidak teksi kita di pasang dgn alatan teknologi seperti adenye GPRS, WI-FI seperti yg sedia ada dinegara luar?
BalasPadamkalau cara itu sgt berguna terhadap pengguna kerana ia memberikan kemudahan lebih serta pengalaman baru terhadap pengguna di malaysia, adakah kos untuk mengadakan teknologi itu di dalam teksi terlalu tinggi??
dan bagaimana pula dgn kos penyelenggaraan teksi tersebut?...
adakah ia mempengaruhi kadar tambang teksi kerana kemudahan teknologi tersebut??
Penambahan alatan GPRS, Wi-Fi, GPS dan lain2 tu bagus..., tapi apa gunanya tanpa modal insan (pemandu) yang baik. Saya yakin penumpang tidak akan berminat menaiki teksi yang dilengkapi Wi-Fi tetapi bersikap biadap dan busuk....
PadamUntuk makluman, kos penyenggaraan teksi biasanya ditanggung oleh pemandu. Tidak banyak syarikat yang mampu menanggung kos penyenggaraan kecuali jika mereka mengenakan kadar sewa yang lebih setelah mengambil kira kos penyenggaraan.
Penyediaan alatan GPRS, GPS & WiFi bukanlah terlalu tinggi kosnya sekarang ini. Alatan dan perkhidmatan ini bukanlah sesuatu yang mahal sekarang. Kalau pun ada peningkatan kos, ia tidaklah bergitu ketara dan boleh diatasi.
Akhir sekali, saya masih berpendapat alatan GPRS & WiFi tidak bermakna tanpa modal insan (pemandu) yang berkualiti.
Pengunaan GPRS,Wi-Fi,GPS untuk penumpang,tidak ada gunanya jika teksi itu sempit,tidak selesa.Bagai mana mungkin kita akan santai,mengunakan peralatan begini kalau kita tidak selesa duduk dlm sesebuah teksi.
PadamPandangan seorang kawan yg mempunyai permit individu ,menyuruh paparkan di sini:
BalasPadamKatanya:
Kehidupan kita sebagai pemandu teksi semakin hari semakin teruk,dengan kualiti kereta yang teruk dan alata ganti yang mahal membuat pemandu teksi semakin tertekan.
Cadangan:
Teksi harus di berikan kepada syarikat yg kukuh,maksudnya tiada skty lain dan juga permit individu.
tidak ada sewa beli,hanya sewa sahaja
di mana segala kos kerosakan di tangung pihak syarikat.
setiap pemandu wajib kerja 8-10 jam sahaja dan teksi hendaklah di pulangkan kepihak syarikat.
Cadangan yg baik juga.., cuma mungkin tidak mendapat persetujuan sebilangan pemandu lain...
Padamsalam...saya ingin tahu berapa anggaran sesebuah teksi jika menyediakan perkhidmatan GPRS, GPS & WiFi? termasuk dgn kos penyenggaraan dan juga tambang?
BalasPadamadakah ia mempengaruhi jumlah tambang jika teksi itu dilengkapi perkhidmatan sebegitu?
Salam..., saya x pasti sangat..., rasanya perkhidmatan GPRS, GPS dan Wifi boleh didapati dari telefon mudah alih sahaja...., kos mungkin sekitar RM600. Monthly fee utk talian (GPRS dan Wifi) adalah sekitar RM60 sebulan.
BalasPadamJika anggaran di atas tepat, anggaran peningkatan kos operasi harian meningkat lebih kurang 3% sahaja (dari RM115 sehari kepada RM118 sehari).
Oleh yang demikian, kenaikan kadar caj tambang perlu ditingkatkan sebanyak 3% dari kadar sedia ada...
bagaimanakah kos operasi harian dikira?
BalasPadamhttp://taxidriversmind.blogspot.com/2011/02/tips-untuk-berjaya-sebagai-pemandu.html
BalasPadamRujuk posting saya di atas
Salam nak menyampuk sikit...
BalasPadamSetahu saya teksi kuning milik syarikat Uptownace manakala Marlis Corporation pula menggunakan warna merah dan putih sekarang...
Berkenaan dengan cara membaiki perkhidmatan teksi ini saya rasakan wajar teksi diseragamkan warnanya seperti di New York dan beberapa negara lain...dan paling utama adalah sikap pemandu teksi itu sendiri jika sikap mereka tidak berubah maka perkhidmatan teksi tidak dapat diperbaiki
Terima kasih kerana memberitahu..., :-)
BalasPadamSalam Tuan tanah...
BalasPadamDisini ingin saya kongsi pengalaman saya sebagai pemandu teksi selama sebulan...saya bawa teksi kerana ingin menyelami kehidupan sebagai pemandu teksi dan saya hanya menarik secara sambilan selepas waktu pejabat....
Sebenarnya saya rasakan sekarang agak sukar pemandu teksi untuk mencari rezeki di Kuala Lumpur kerana banyak kawasan di sekitar Lembah Kelang ini telah di monopoli oleh segelintir kumpulan-kumpulan teksi yang kononnya kawasan itu milik mereka pemandu luar tidak boleh mengambil penumpang hanya boleh menurunkan sahaja terasa macam di KLIA pula tapi itulah realiti seperti kawasan sekitar Bukit Bintang, Menara KL, Jalan Pinang, Jalan P Ramlee dan beberapa kawasan seperti Stesen-stesen LRT dan Komuter.
Agak menyedihkan apabila mereka ini sengaja mengehadkan kawasan seolah-olah itu kawasan milik mereka...Selain dari itu terdapat juga karenah penumpang yang pelbagai masa kini yang mana ada pelancong dari luar tidak mahu menggunakan meter kerana bimbang dibawa melalui jalan yang jauh.. dan bermacam-macam lagi..
Pada hemat saya adakalanya bukan niat si pemandu teksi nak melalui jalan yang jauh namun saya ambil contoh saya sendiri, saya akan melalui jalan yang saya ketahui agar tidak 'sesat barat' dan mungkin jalan yang saya tahu itu jauh dari jalan yang pernah dilalui oleh penumpang tersebut jadi janganlah letak kesalahan sepenuhnya ke pemandu teksi sebaliknya penumpang haruslah bijak..Sewaktu menaiki teksi beritahu jalan mana harus di lalui kerna sekarang jalan terlalu banyak yang boleh dilalui untuk menuju kesesuatu tempat sebagai contoh saya ambil disini adalah Keramat...
Suatu masa dahulu jika anda menaiki teksi dari Sogo dan hendak ke Keramat maka teksi akan melalui jalan sekitar Kg Baru dan terus melalui jalan Pasar Keramat keluar semula ke Jalan Jelatek kerana itu adalah jalan yang agak singkat namun kini ada laluan lain iaitu AKLEH yang lebih cepat...Begitu juga jika ke Bandar Baru Sentul mahupun Datuk Senu jika dari Kuala Lumpur ikut Jalan Pahang lebih dekat tetapi bagaimana jika teksi yang ditahan oleh penumpang tersebut sebelum ini hanya menarik di sekitar kawasan kediamannya seperti Puchong atau Shah Alam yang hanya sesekali masuk ke Kuala Lumpur??
Sebagai penumpang kita jangan mengharapkan pemandu teksi seperti GPS (yang mana kekadang GPS juga menunjukkan jalan yang jauh dan bukan jalan yang singkat) Bukan semua Hotel atau jalan singkat dalam kawasan Taman si Penumpang boleh dihafal oleh si Pemandu Teksi???
Selain dari itu bagi menaik taraf perkhidmatan teksi ini saya syorkan agar biarlah pemandu-pemandu teksi ini diuji oleh pusat kesihatan yang terpilih sahaja yang mana tidak boleh dibeli keputusan pemeriksaan kesihatan tersebut kerana ada beberapa ketika saya dapat menyaksikan beberapa pemandu teksi yang kelihatan benar-benar tidak sihat dan sudah tidak layak memandu lagi tapi masih dibenarkan memandu...begitu juga dengan segelintir pemandu mabuk yang memandu dalam keadaan mabuk yang mana pernah saya lihat sendiri ketika mengisi gas di Bandar Tasik Selatan yang mana si pemandu teksi ini terpaksa merangkak keluar dari kereta akibat mabuk...
Akhir kata banyak lagi yang perlu diperbaiki bagi menjamin kesejahteraan Pemandu dan juga Penumpang sendiri....Sekian
Perkongsian tuan amatlah dihargai..., terima kasih banyak2
Padamterimakasih blog ini banyak membantu saya, suami saya pemandu teksi yg baru dan saya dlm perancangan utk menambah bilangan teksi sbg satu perniagaan dan tengah membuat business plan utk teksi..
BalasPadamsatu lagi encik salleh company mana yg menawarkan teksi exora utk sewa beli
BalasPadamterima kasih
satu lagi encik salleh company mana yg menawarkan teksi exora utk sewa beli
BalasPadamterima kasih
Assalamulaikum Warahmatullah
BalasPadamnak tanya lah tuan, bagi teksi persendirian yang tidak terikat dengan syarikat teksi, adakah ia diwajibkan menggunakan meter macam teksi yang dibawah syarikat
Hasnu 22 Mei 2012 10:55 PTG
BalasPadamSaya tidak pasti, Koperasi Putrajaya akan mengeluarkan juga teksi Exora, InsyaAllah dlm penghujung November nanti.
Fenomena Zaman1 Jun 2012 2:33 PG
Semua teksi diwajibkan menggunakan meter
assalamulaikum....sudah lama saya tak melawat blog tuan..saya cume ingin tahu tentang perkhidmatan park & ride di putrajaya? saya nak tahu serba sedikit bagaimana perkhidmatan kenderaan awam sprt teksi dan bas beroperasi di park & ride tersebut? saya tiada sumber ingin bertanyakan tntg hal ini...harap tuan dapat membantu....
BalasPadamMaaf Irma, saya juga tidak begitu mengetahuinya. Mungkin u boleh semak kat website perbadanan putrajaya.
BalasPadamSaya selalu dapat teksi di bandar tasik selatan. Hari ni dapat teksi HB9320... Teksi ni penuh dengan barang2 makanan dll..lagi pandu laju tak melalui 50/km....
BalasPadamYang paling teruk ada kutu di dalam.....
Rico86522 Julai 2012 8:20 PG
BalasPadamTak dinafikan ....., apa yang berlaku sekarang, pemandu angap teksi untuk dia guna.., jadi dia tak peduli kalau dia makan dlm teksi.., menyimpan bekas bungkusan makanan dalam teksi yg menyebabkan teksi berbau hapak/busuk, memandu ikut suka hati dan lain-lain.
Walhal sebenarnya perkhidmatan teksi diwujudkan kerajaan untuk berkhidmat mengambil penumpang..., pemandu hanya bertugas dengan teksi bagi memberikan perkhidmatan. Maka sepatutnya kenderaan teksi serta tatacara pemanduan hendaklah memenuhi standard keperluan penumpang yang umum. Antaranya bersih, wangi, driver yang bersopan dan mesra, kenderaan yang bersih dan mengenakan tambang seperti ditetapkan kerajaan.
assalam..sy nk tnya kt mna nak buat aduan klau tertinggal brg ats teksi
BalasPadammemang senang meyalahkan pemandu teksi tanpa kita menyiasat apa puncanya,sebab anda sendiri bukan pemandu teksi hanya duduk dibelakang,turun bayar dan menyalahkan orang lain.disini saya lebih rela teksi dipasang perakam tersembunyi terlebih dulu.adakah semua penumpang itu betul?Jawapan paling mudah ya sebab daripada lpkp sampai spad.selagi kerajaan masih menggunakan orang tengah untuk pemberian permit selagi itu perkara yg sama berlaku.kenapa tak tanya bayar byaran permit individu untuk 1 hari rm6 dan berapa pula pengusaha teksi ambi dalam 1 hari rm20.sebuah persona harian rm52 sewaan selama 5thn berapakah nilainya,sedangkan teksi dibeli secara tender dan yang telah reject dari proton untuk kegunaan teksi.jangan kita bercakap bongkak dan sombong menghina dan menyalahkan pemandu teksi semata-mata.adakah penumpang itu semuanya baik,kalau jawapan kamu ada ya maka tidak ada seorang pun pemandu teksi dirompak,dibunuh dan sebagainya.pemandu teksi kesemua anda gelar kurang pelajaran,kenapa anda yang berpelajaran menaiki teksi yang tidak menggunakan sedangkan anda banyak pilihan.soal kawasan siapa yang meluluskan semua ni?sepatutnya anda siasat apa puncanya terlebih dahulu,sebelum membuat ulasan,cuba tanya 30,000 pemandu teksi lembah klang adakah mereka setuju apa yang spad buat,soal permit 1malayasia itu janji pm,spad tak pernah,spad lebih rela permit di pajak kepada syarikat.
BalasPadam