1. Diberitakan YB. Datuk Seri Nazri akan mengumumkan kadar tambang teksi baru pada 16hb. Julai 2009 nanti.
2. Detik ini seperti biasanya mendebarkan dan menggembirakan pemandu teksi.
3. Tidak dapat dipastikan lagi kadar ini boleh memberikan pendapatan yang selesa kepada pemandu atau mereka masih perlu bekerja lebih 12 jam sehari sepanjang tahun (tanpa cuti).
4. Apakah dengan kadar tambang baru ini, pemandu berupaya menyimpan wang pendapatan mereka untuk masa kecemasan, pendidikan anak-anak, kesihatan keluarga dan simpanan hari tua?.
5. Atau kesemuanya terpaksa dibelanjakan untuk kos bayaran sewa, pinjaman bank, kerosakan teksi, sara hidup dan lain-lain.
6. Mungkin sebahagian pengguna melalui persatuan-persatuan pengguna dan parti politik berkepentingan akan membantah dengan alasan kenaikan ini membebankan rakyat.
7. Maka berlakulah sekali lagi konflik kepenggunaan antara tuntutan kos operasi pemandu dan kehendak pengguna.
8. Sebagai jalan tengah kepada konflik ini, Kerajaan dicadangkan supaya menanggung subsidi bagi mengurangkan kos operasi pemandu. Sekiranya Kerajaan sanggup menanggung separuh dari kos pembelian kenderaan untuk dijadikan teksi, mungkin pengguna tidak perlu dibebankan dengan kenaikan ini.
9. Apa pun, saya menunggu detik pengumuman ini dengan penuh harapan bahawa ia baik kepada semua pihak.

Selasa, 14 Julai 2009
Ahad, 12 Julai 2009
3000 permit teksi individu akan dikeluarkan dalam masa 3 bulan

2. Kehadiran yang begitu ramai (melebihi sekali ganda dari jemputan) menggambarkan harapan rakyat yang begitu besar dengan pendekatan beliau.
3. Sempena majlis ini, beliau telah mengumumkan "11 hadiah kepada rakyat" dan sebagai pemandu teksi, saya tentunya tertarik dengan hadiah beliau yang ke-4 iaitu mengeluarkan 3000 lagi permit teksi individu dalam masa 3 bulan kepada pemandu teksi.
4. Pengumuman ini tentunya menggembirakan sebahagian pemandu teksi dan tentunya mendukacitakan pengusaha teksi kerana pengeluaran lebih banyak permit individu bermakna lebih banyak teksi akan dikembalikan kepada mereka yang mungkin akan tersadai.
5. Disebalik kegembiraan saya dengan pengumuman ini, timbul juga kegusaran ekoran lambakan teksi yang berlaku sekarang ini. Tambahan 3000 teksi lagi dalam masa 3 bulan akan datang tentunya akan lebih menyukarkan.
6. Lainlah sekiranya sebanyak 3000 teksi syarikat yang sedang beroperasi sekarang ini dijual kepada penyewa yang telah mendapat permit individu (3000 permit syarikat yang kenderaannya telah dijual kepada pemandu ini hendaklah dibatalkan bagi mengelak lambakan teksi)
7. Jika ini yang dilakukan, mungkin ia akan menggembirakan pemandu dan mengurangkan dukacita pengusaha kerana mereka dapat mengelak teksi mereka dari tersadai tanpa penyewa.
8. Semasa majlis bersurai, saya diberitahu bahawa Dato' Seri Najib (mungkin) tersilap membaca teks. Teks yang sebenar bermaksud kerajaan telah menerima 7000 permohonan permit teksi individu manakala 3000 telah diluluskan.
9. Saya yakin seluruh rakyat Malaysia tidak sanggup menerima kenyataan bahawa Datuk Seri Najib "tersilap membaca teks" di hari ke 100 beliau sebagai PM.
10. Penuh harapan saya agar YB. Datuk Seri Nazri dapat melaksanakan "hadiah" yang diumumkan YAB PM ini dengan cara yang amat bijaksana.
11. Mungkin cadangan saya di perkara 6 dan 7 boleh dipertimbangkan.
12. Saya merasa khuatir apabila mendengar khabar angin bahawa sebuah 'syarikat istimewa' telah mendapat kelulusan 700 permit teksi baru-baru ini. Semoga maklumat tersebut adalah palsu.
5. Disebalik kegembiraan saya dengan pengumuman ini, timbul juga kegusaran ekoran lambakan teksi yang berlaku sekarang ini. Tambahan 3000 teksi lagi dalam masa 3 bulan akan datang tentunya akan lebih menyukarkan.
6. Lainlah sekiranya sebanyak 3000 teksi syarikat yang sedang beroperasi sekarang ini dijual kepada penyewa yang telah mendapat permit individu (3000 permit syarikat yang kenderaannya telah dijual kepada pemandu ini hendaklah dibatalkan bagi mengelak lambakan teksi)
7. Jika ini yang dilakukan, mungkin ia akan menggembirakan pemandu dan mengurangkan dukacita pengusaha kerana mereka dapat mengelak teksi mereka dari tersadai tanpa penyewa.
8. Semasa majlis bersurai, saya diberitahu bahawa Dato' Seri Najib (mungkin) tersilap membaca teks. Teks yang sebenar bermaksud kerajaan telah menerima 7000 permohonan permit teksi individu manakala 3000 telah diluluskan.
9. Saya yakin seluruh rakyat Malaysia tidak sanggup menerima kenyataan bahawa Datuk Seri Najib "tersilap membaca teks" di hari ke 100 beliau sebagai PM.
10. Penuh harapan saya agar YB. Datuk Seri Nazri dapat melaksanakan "hadiah" yang diumumkan YAB PM ini dengan cara yang amat bijaksana.
11. Mungkin cadangan saya di perkara 6 dan 7 boleh dipertimbangkan.
12. Saya merasa khuatir apabila mendengar khabar angin bahawa sebuah 'syarikat istimewa' telah mendapat kelulusan 700 permit teksi baru-baru ini. Semoga maklumat tersebut adalah palsu.
Isnin, 6 Julai 2009
Selamat Pengantin Baru...., Fauzi dan Ros
Saya mengambil kesempatan ini mengucapkan tahniah kepada En. Wan Muhammad Fauzi (Pegawai Operasi KPPCB) yang telahpun selamat melangsungkan pernikahannya dengan Cik Ros Muar binti Md Khalid di Felda Redong 1 pada 6hb. Julai 2009 yang lalu. Semoga kedua mempelai ini mendapat rahmat dan kasih sayang Allah swt., panjang umur, murah rezeki dan kekal bahagia hingga ke anak cucu.
Tahniah juga kepada En. Hasbi dan isteri (ayah dan ibu kepada pengantin lelaki).
(En. Hasbi adalah merupakan anggota awal Koperasi yang telah banyak memberikan nasihat, dorongan dan teguran kepada saya dalam menjalankan tugas sebagai Setiausaha Koperasi. Tanpa dorongan dan kata-kata semangat dari beliau, mungkin saya telah lama 'surrender' dari memikul amanah yang amat berat ini)
Jumaat, 3 Julai 2009
Dialog Ketua Pengarah JPJ Malaysia dengan Persatuan dan Pengusaha Teksi

Sekali lagi saya bersama Ybhg. Pengerusi KPPCB (En. Zakuan bin Harun) dan En. Khairul Aszwan dijemput menghadiri sesi dialog di atas di Dewan Bunga Raya, Aras 5, Blok D4, Kompleks D Putrajaya pada 2hb. Julai yang lalu.
Dialog yang sepatutnya dipengerusikan Dato' Ketua Pengarah JPJ telah dipengerusikan oleh En. Salim Parlan, Pengarah Penguatkuasa JPJ Malaysia. Difahamkan kerana JPJ pada waktu itu menghadapi masalah sistem komputer yang memerlukan Ketua Pengarah untuk menyelesaikannya.
Ramai rakan yang mewakili persatuan pengusaha dan persatuan pemandu yang turut hadir. Antaranya Dato' Aslah (Perpekli), En. Mohd Shahril (Petekma), En. Abd. Jalil dan En. Razak (PPTLK), Tn. Hj. Mokhtar dan lain-lain.
Berikut saya sampaikan serba sedikit catatan saya mengenai mesyuarat tersebut kerana ianya mungkin boleh dijadikan panduan oleh tuan-tuan khususnya pemandu teksi.
UCAPAN PENGERUSI (PENGARAH PENGUATKUASA)
1. Menerangkan peranan JPJ hanya untuk menguatkuasakan peraturan yang ditetapkan LPKP,
2. JPJ menerima aduan setiap hari dari seluruh dunia (termasuk melalui email oleh pelancong yang telah pulang ke negara asal),
3. Beliau belum pernah lagi menerima pujian dari pengguna terhadap perkhidmatan teksi yang kita berikan,
4. Y.bhg. Dato' Pengerusi LPKP mengangankan supaya suatu hari nanti, penumpang menahan teksi, menaikinya, sampai ke lokasi dan membayar tambang. Ini adalah juga hasrat penguatkuasa JPJ,
5. Dalam operasi selama 2 minggu yang dibuat oleh JPJ, 95% daripada teksi yang ditahan didapati melakukan kesalahan dan kebanyakannya tidak menggunakan meter,
6. Beliau belum pernah mengalami pengalaman yang memuaskan semasa menggunakan perkhidmatan teksi di kawasan kediaman beliau (Seksyen 2 Shah Alam),
7. Beliau menerima laporan pengusaha bahawa perkhidmatan teksi dah bagus, tetapi pengguna masih mengemukakan aduan malah semakin meningkat, dan
8. Pengusaha tidak boleh mengatakan kesalahan pemandu sebagai kesalahan pemandu kerana sebagai tuan punya lesen mesti turut bertanggungjawab mendidik pemandu mematuhi peraturan.
ISU YANG DIBANGKITKAN PENGUSAHA
Isu oleh Dato' Aslah
1. Cadangan supaya nombor siri tangki NGV dan NGV kit dicatatkan dalam geran teksi bagi mengelak berleluasanya masalah kehilangan tangki NGV oleh pengusaha,
2. Menguatkuasakan kesalahan pemandu kepada pemandu sahaja, bukan pengusaha,
Tn. Hj. Mokhtar
1. Mengenai kesalahan meninggalkan teksi, minta JPJ nyatakan di mana tempat yang pemandu boleh meninggalkan teksi (sebab ada yang pergi makan atau rehat pun kena saman).
Tn. Hj. ___ (tak ingat nama dia) dari Inovasi Timur
1. Memohon supaya kesalahan mengambil penumpang di KLIA tidaklah sampai menyita kenderaan kerana menyusahkan pengusaha dan juga pemandu.
2. Pengusaha tidak perlu dipanggil bagi kesalahan kecil pemandu seperti tidak pakai tali pinggang keledar dan lain-lain. Saman sahaja pemandu tersebut.
En. Abd. Jalil Maarof
1. Mohon supaya JPJ buat satu rekod kumpulan daftar pemandu berpusat supaya membolehkan pengusaha membuat saringan setiap kali pemandu memohon untuk menyewa teksi.
En. Mohd Shahril (Petekma)
1. Mempersoalkan kenapa mesyuarat hanya menumpukan kepada isu-isu yang dihadapi oleh pengusaha sedangkan yang membawa teksi adalah pemandu. Kalau masalah mereka seperti kadar tambang rendah, kos operasi tinggi dan kos sewa teksi tinggi yang mereka hadapi sekarang ini tidak diselesaikan, maka selagi itulah masalah perkhidmatan teksi tidak dapat diatasi.
2. Meminta supaya JPJ atau LPKP supaya pemandu diberi peluang membela diri yang lebih luas termasuk dipanggil pengadu. Ini kerana banyak aduan pemandu yang menyatakan mereka dianiayai.
3. Meminta supaya perbincangan-perbincangan selepas ini menumpukan mengenai isu-isu pemandu dengan memanggil lebih ramai "persatuan pemandu" bukan "persatuan pengusaha".
(isu yang saya kemukakan dari Koperasi tidak dibincangkan kerana tidak diterima oleh JPJ- hmm..., mana dia pergi entah)
SOAL JAWAB
Dalam sesi soal jawab, saya senaraikan beberapa yang dibangkitkan beserta jawapan JPJ dan LPKP yang turut hadir.
Soalan 1. Pemandu teksi bandar menghantar dua orang penumpang (suami & isteri) ke KLIA (Isteri nak ke luar negara dan suami cuma nak hantar sahaja), salah atau tidak teksi tersebut membawa si suami tadi balik semula dari KLIA ke rumah beliau?
Jawapan : Boleh, dengan syarat jika ditahan, pemandu kena buktikan bahawa betul keadaan seperti itu dan bukan trick untuk mengulat (saya ragu dengan jawapan ini kerana jika dah ditahan, selalunya pemandu diminta ambil surat saman dan buat rayuan dengan pegawai penyiasat di ibupejabat JPJ. Mengemukakan rayuan juga bukanlah satu kerja yang senang)
Soalan 2. Pemandu teksi bandar menghantar 4 orang penumpang, orang hendak ke KLIA dan dua orang lagi nak ke LCCT. Boleh atau tidak?.
Jawapan : Boleh, dengan syarat jika ditahan pemandu dan penumpang hendaklah membuktikan keadaan seperti tadi dan bukan trick untuk mengulat (saya ragu dengan jawapan ini).
Soalan 3. Pemandu teksi LCCT, boleh atau tidak mengambil penumpang di KLIA.
Jawapan : Tidak boleh.
Soalan 4. Pemandu Airport Limo, boleh atau tidak mengambil penumpang di LCCT?
Jawapan : Boleh dengan syarat menggunakan kupon LCCT (Jawapan diberikan setelah pegawai LPKP yang hadir bertanya (call) dahulu ibupejabat).
Soalan 5. Permit teksi eksekutif, kawasan operasinya adalah Semenanjung Malaysia, kenapa tidak dibenarkan mengambil penumpang dari KLIA/LCCT kerana ianya terletak di dalam Semenanjung Malaysia?
Jawapan : Tidak boleh kerana kawasan KLIA dan LCCT telah diserahkan konsesi kepada Airport Limo dan syarikat-syarikat teksi di LCCT.
Soalan 6. Apakah pemandu teksi LCCT atau Airport Limo boleh mengambil penumpang dari KL ke KLIA/LCCT?
Jawapan : Boleh dengan syarat ke KLIA atau LCCT sahaja, tidak ke destinasi lain. Saya agak keliru namun tidak sempat bertanya kenapa dalam permit dicetak dengan ayat...,
"Teksi Lapangan Terbang hanya dibenarkan untuk dikendalikan dari pangkalan yang ditetapkan oleh Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan dan tidak berulang-alik untuk disewa di atas mana-mana jalan."
RUMUSAN SAYA
1. Dialog ini tidak menghasilkan sebarang keputusan konkrit ke arah menyelesaikan masalah perkhidmatan teksi (mungkin kerana ketidakhadiran Ketua Pengarah JPJ yang sepatutnya mempengerusikan dialog ini),
2. Dialog sepatutnya mengutamakan perbincangan mengenai masalah yang dihadapi pemandu bukan pengusaha, kerana pemandulah yang membawa teksi dan mengambil penumpang,
3. Syarikat pengusaha teksi yang hadir dalam mesyuarat ini lebih berminat untuk menyelesaikan masalah perniagaan mereka,
4.Saya percaya bahawa selagi pemandu tidak boleh 'survive' dengan kadar tambang yang ditetapkan, maka selagi itu pemandu terpaksa "mencari jalan" untuk mendapat pendapatan yang lebih supaya mereka boleh 'survive' untuk hidup,
5. Kerajaan mesti mengambil tindakan untuk menyelesaikan punca pelanggaran undang-undang 0leh pemandu teksi sekarang ini, bukan dengan hanya menyaman mereka, dan
6. Sekiranya hanya tindakan penguatkuasaan dikenakan kepada pemandu, saya khuatir seramai 81,000 pemandu teksi (termasuk pasangan, anak-anak dan adik beradik mereka) di Lembah Kelang merasakan mereka (Rakyat) Tidak Diutamakan seperti slogan YAB Perdana Menteri (1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan). Kesan ini amat tidak baik kepada Kerajaan Barisan Nasional sekiranya masih ingin memerintah selepas PRU ke-13 nanti.
Rabu, 1 Julai 2009
Putrajaya ke arah MSC Malaysia Cybercity.., Peranan Pemandu Teksi...,

Beberapa maklumat perkhidmatan yang dikendalikan Koperasi ini telah saya sampaikan kepada MSCTC seperti perkhidmatan teksi berkupon di Putrajaya Sentral dan Jabatan Imigresen Putrajaya yang telah berjaya mengurangkan aduan pengguna terhadap perkhidmatan teksi, perkhidmatan radio teksi yang beroperasi 24 jam sehari sepanjang tahun, perkhidmatan teksi eksekutif sebagai pilihan kepada pengguna dan lain-lain. Perkhidmatan pengangkutan awam termasuk teksi yang cekap di Putrajaya adalah antara kriteria penting untuk mendapatkan pengiktirafan Putrajaya sebagai MSC Malaysia Cybercity.
Apa yang ingin dikongsikan di sini ialah, saya selaku "pemandu teksi" yang dahulunya beroperasi secara individu sejak Tahun 2002 di Terminal Pengangkutan Barat Putrajaya, sekarang dipanggil Putrajaya Sentral, siapalah saya pada waktu itu untuk diminta memberikan pandangan dan kerjasama oleh pihak atasan...,
Hasil dari usaha mengumpulkan 14 orang AJK Penaja Persatuan Teksi Putrajaya, menubuhkan Persatuan pada Tahun 2004, Menubuhkan Koperasi pada Tahun 2005, mengendalikan sistem teksi berkupon di Putrajaya Sentral dan Jabatan Imigresen Putrajaya, menyediakan perkhidmatan Putrajaya Cyberjaya Radio Taxi kepada penduduk dan pengunjung Putrajaya, menyediakan perkhidmatan teksi bajet dan eksekutif..., maka saya dan rakan-rakan (pemandu teksi) di Putrajaya diminta memberikan kerjasama kepada Perbadanan Putrajaya untuk diiktiraf sebagai MSC Malaysia Cybercity.
Sebagai rakyat (pemandu teksi) biasa, tentulah saya berasa gembira untuk memberikan sumbangan secara langsung kepada negara yang kita kasihi ini.
Ini menginsafkan saya betapa, pemandu teksi juga sekiranya bersatu padu dengan mengembelingkan kebaikan dan keistimewaan dari setiap diri kita, maka kita juga mampu "berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah" dengan orang lain.
Sebaliknya, jika kita berpecah belah dan saling menuding jari terhadap kesilapan dan kesalahan rakan kita yang lain, dikhuatiri kita kan terus ketinggalan dan hanya dipergunakan oleh tokey-tokey teksi....., Wallahu aa'lam...
Langgan:
Catatan (Atom)