COOP MyTeksi Hotline 1300 88 2667 (COOP)...

Selasa, 14 Julai 2009

SYARAT BARU MOHON PERMIT TEKSI

Oleh S Anand Kumar: Berita Harian

KUALA LUMPUR: Kerajaan semalam menetapkan syarat baru memohon permit teksi di bawah pertambahan 3,000 permit untuk individu yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Sabtu lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, berkata antara syarat ditetapkan ialah pemohon berpengalaman lebih 10 tahun memandu teksi selain tidak disenaraihitamkan pihak berkuasa.

Katanya, syarat itu bukan membebankan pemohon, sebaliknya memastikan pemberian permit dilakukan adil serta meningkatkan mutu perkhidmatan teksi.


“Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) akan meneliti setiap permohonan. Sesiapa saja boleh memohon, tetapi tidak bermakna semua dapat permit.

“Mereka yang membawa teksi lebih 10 tahun dan tiada rekod buruk serta berdisiplin diutamakan kerana pengalaman amat penting dan mereka juga arif dengan segala tempat di ibu kota.

“Kita bercakap mengenai perkhidmatan dan teksi menjadi antara pengangkutan utama rakyat, maka kerajaan mahu pastikan perkhidmatan (teksi) selesa dan tidak mengundang masalah.
“Ada pemohon yang membawa teksi lebih 10 tahun masih tidak mendapat permit. Ada pemandu yang bergantung sepenuhnya kepada pendapatan teksi untuk menyara hidup dan ada yang sudah bersara dan kini membawa teksi.

“Kita (LPKP) meneliti setiap permohonan yang diterima dalam tempoh terdekat ini,” katanya selepas merasmikan Program Kerjasama Teknikal Malaysia (MTCP) Siri 2/2009 di Institut Tadbiran Awam Negara, Bukit Kiara, di sini, semalam.

Sabtu lalu, Najib yang menyambut 100 hari sebagai Perdana Menteri mengumumkan 11 hadiah kepada rakyat termasuk pertambahan 3,000 permit teksi untuk individu dalam masa tiga bulan lagi iaitu pertambahan 7,000 permit yang diberikan setakat ini. Mohamed Nazri berkata, beliau akan menemui persatuan dan pemandu teksi bagi mendapatkan reaksi pertambahan permit itu.

“Saya perlu mendapatkan pandangan mereka kerana sebelum ini ada yang membuat aduan permit banyak dikeluarkan dan pemandu teksi sukar dapat penumpang. Saya akan menerangkan mengapa pertambahan permit ini diberikan.

“Saya juga difahamkan, sehingga Oktober lalu, LPKP menerima hampir 9,000 permohonan permit dan LPKP k ini sedang memproses permohonan itu,” katanya. Sementara itu, Mohamed Nazri juga akan membuat pengumuman tambang baru teksi, Khamis ini selepas mendapatkan pandangan pelbagai pihak.

18 ulasan:

  1. salam oo mcm 2 nk tunggu lg 10 tahun la ye. sye bru bwak 1 tahun. shari byar comp rm50. bwak cra 4 time. sbb siang lain kerja. mlm bru bwak teksi. gji siang x ckup. hanye 1500. isteri x kje. nk ade 2. utang berlambak. las2 bunuh diri la pikir pasal hidup. nk tunggu lg 10 tahun. mati la.. bgus la cdangan 2.hwd 35**

    BalasPadam
  2. mungkin boleh dikaji semula... sy pasti amai org mempunyai situasi saudara hwd 35**..termasuk sy..10 tahun tu agak terlalu lama..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagi lahpada yang betul betu cari makan dengan texsi, yang dah tentu betu betu nak kerje ni boleh lah merike dapat rezeki yang halal, biar semua orang puas hati tidak sebelah pihak yang untung sebelah lagi pule rugi, sebelah pihak pengune pun puas hati,

      Padam
  3. susah lah klu mcm tu,pkrja2 yg ingin part time bawa teksi,klu nk pengalamn 10 thun alamtny pemandu teksi semua yg tua2 lh.tidak menjamin keselamatn penumpang..saya sendiri bila nak naik teksi saya akan pilih yg kelihtn sihat dan mc muda,agar menjamin keselamatn saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betu tu
      bagi lah pada yang betu betu nak cari makan dengan texsi tak lah orang cakap lepas batuk ditange

      Padam
  4. kriteria yg memungkinkan permit individu sukar nak dapat kalau 10 tahun pengalaman.takut ,teksi under company terlingkup,semua ada kepentingan.kenapa tidak gunakan point kursus.tetapkan point kursus yg di adakan utk pemandu teksi dan hadkan kepada dua tahun sahaja ,bukan sepuluh tahun.kalau pengalaman 10 tahun ,saudara kira keuntungan yang syarikat teksi dapat.spatutnya benda macam ni di mudahkan ,bukan di bebankan.kalau syarikat teksi nak kaya
    wat lah sampai 30 tahun pengalaman .....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sepuluh tahun terlalu lame tu,
      ada kah kerite yang digune hampir 24 jam di jalan raye boleh bertahan selame tu, ada kah kerajaan memang nak bagi kesempatan pada og ketige untuk mengambil kesempatan diwaktu pemandu tersepit, kenape kah kerajaan tak beri aje pada merike yang betu betu mweencari rezeki di jalan ni, ADA KAH BETU KIRENYA KITE KATE KAN KERAJAAN SEBENARNYA NAK AMBILE KESEMPATAN PADA MERIKE YAMG TERSEPIT HADIRNYA BAGAI KAN MALAIKAT DILANGIT, kalau betu betu iklas bagi je pada merike ynag betul betul nak buat kerje ni,

      Padam
    2. apa nak jadi..kalau rasa nak bantu..jangan nak bagi macan2 alasan,tak kesian kat pemandu taksi ker????klu syarikat kaut untung boleh pulak...nak suruh kami jadi hamba syarikat ker?agak2lah.kami semua ada anakbini..koorang fikirlah sikit.nisemua undang2 negara bukan undang2 ALLAH.permudahkanlahsegala urusan.ada syer dengan company ker?kami ambik lesen taksipn bayar bukan free tau.ko orang gaji besar boleh citalah.kalau aku gaji besarpn aku tak nak bawak taksi.HIDUP PEMANDU TAKSI

      Padam
  5. saya baru nak apply permit tapi bila tengok borang nya berhelai helai dah ngeri,,,,tapi akan saya usahakan cuma masalahnya nak tanya en salleh wajibkan ke nak daftar syarikat

    BalasPadam
  6. saya sedang berkerja sebagai seorang pemandu teksi selama 15thn.Tidak pernah dapat permit untuk teksi saya.Kini sedang menunggu untuk balasan atas permohonan saya daripada pihak berkuasa.Saya berharap akan dapat permit untuk kenderaan saya supaya dapat faedah daripada permit tersebut.
    Sekian,
    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga anda berjaya...., terus berusaha dan mengemukakan permohonan apabila permit individu dibuka semula nanti...

      Padam
  7. saye harap kerajaan mempertimbang kan semula sarat sarat baru yang tak meyenag kan sebelah pemandu, bagi merike yang mencari rezeki sepenuh mase dengan texsi buat maseni kami betu betu memerlukan permit, saya harak kerajaan faham akan keluhang kami pemandu pemandu texsi,

    BalasPadam
  8. bagi yg dh ada permit tapi masih belom ada kenderaan sendiri macam mna... mcm na cara nk mohon kenderaan sendiri

    BalasPadam
  9. adil kepala bapak dia oranglah. masa bagikat syarikat tu ada ke 10 tahun tokey tu pengalaman bawak teksi.permit tu kertas yang dicetak je. tak rugi pun menteri atau kerajaan. kalau nak duit sangat pemandu teksi boleh buat collection ramai2 bagi pak menteri tu. maklumlah dulu bagi syarikat uhuk...uhuk...

    BalasPadam
  10. kalau nak tunggu 10 tahun itu maknanya RAKYAT YANG DIDAHULUKAN kena bagi syarikat teksi rm 140 000(2 bijik teksi) baru boleh dapat permit sendiri.Itu namanya SYARIKAT DIDAHULUKAN RAKYAT DIKEMUDIANKAN.cakap tak serupa bikin.

    BalasPadam
  11. buatlah sistem pemberian permit mestilah kepada pemandu teksi yang ada teksi sewa beli dan convert je permit syarikat dengan permit individu tu.jadi takdelah timbul isu pertambahan teksi.apalah susah sangat nak pikir yang simple cam ni.

    BalasPadam
  12. SYARAT2 MEMOHON PERMIT TEKSI

    BalasPadam
  13. 16/6/2014 lpkp sabah telah mengumumkan keputusan permohonan lesen teksi 1 malaysia tetapi keputusan tidak memuaskan ada tak mana mana jabatan yang boleh bantu kami menyiasat keputusan tersebut saya dapati beberapa bulan sebelum keputusan tersebut ada lesen teksi yang telah lulus dan beroperasi. sedangkan keputusan masyuarat lembaga di umumkan pada 16/6/2014.

    BalasPadam