COOP MyTeksi Hotline 1300 88 2667 (COOP)...

Jumaat, 31 Julai 2009

Syarat memohon permit teksi individu - Mengemukakan maklumat syarikat/perniagaan yang terkini dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM)

Terlebih dahulu saya menyeru rakan-rakan pemandu agar melapangkan sedikit masa untuk mengemukakan permohonan permit yang sedang dibuka sekarang ini.

Janganlah pulak kita hanya marah dan meluahkan rasa tidak puas hati kerana tak dapat permit setelah berbelas tahun menyewa teksi syarikat, walhal kita tidak pernahpun mengemukakan permohonan.

Walaubagaimanapun, kepada rakan-rakan saya yang telah memohon berkali-kali, tetapi permohonan tetap ditolak, wajar juga mereka mengamuk..., hehehe.

Kesempatan ini suka saya komen sedikit berkenaan dengan syarat permohonan permit individu iaitu mengemukakan sijil pendaftaran syarikat.

  1. Terdapat sedikit kekeliruan berkenaan dengan syarat permohonan permit teksi individu ini,
  2. Ada pemohon yang di 'reject' permohonan awal-awal lagi (semasa mengemukakan borang) kerana gagal mengemukakan sijil pendaftaran syarikat,
  3. Tetapi ada pula yang telah menerima Surat Tawaran Lesen Kenderaan Perdagangan (STK) walaupun tanpa mengemukakan sijil pendaftaran syarikat (SSM) sebelum ini,
  4. Saya lebih suka dan setuju sekiranya sijil SSM hanya dikemukakan selepas kelulusan STK diperolehi,
  5. Ini bagi mengelakkan tanggapan pemandu bahawa kerajaan menganiaya mereka sekiranya permohonan permit individu mereka ditolak,
  6. Iyelah..., menghantar borang permohonan kena bayar RM10.00 dan nak daftar syarikat dengan SSM kena bayar lagi, belum ambil kira lagi masa yang perlu diluangkan...., akhirnya dimaklumkan permohonan anda TIDAK DILULUSKAN,
  7. Dasar-dasar yang boleh dianggap MENGANIAYA RAKYAT seperti ini mestilah dihapuskan pada era 1MALAYSIA, RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN sekarang ini.

Suka saya maklumkan disini, saya sendiri tidak mengemukakan sijil SSM sebelum ini, tetapi permohonan telah diluluskan dan menerima STK pada majlis penyerahan STK fasa ke-2.

Saya menyuarakan ini kerana menginsafi rakan-rakan pemandu khususnya ahli Koperasi yang merungut dengan masalah ini. Saya yakin mereka mereka akan merungut dengan lebih kuat(berteriak) lagi sekiranya permohonan mereka ditolak kerana mereka telah membazirkan wang mereka kepada SSM = kerajaan.

**Pagi tadi, jam 11.30pg. saya mengunjungi Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) di The Mall (depan Pan Pacific KL) untuk daftar syarikat bagi permit teksi (STK) yang saya dapat. Pukul 12.00 tgh. submit borang..., Alhamdulillah, pukul 1.00tgh. dah siap..., sempat tunai solat jumaat..., nasib baik tak upah orang buat..., kalau tidak terbang lagi duit.....

Suka juga saya kongsikan di sini, kos untuk daftar syarikat dengan SSM (lesen untuk tempoh 5 tahun) ialah RM160.00. Diskaun dibawah "Sokongan Pakej Ransangan Ekonomi" sebanyak RM15.00. Jumlah yang kena bayar tadi RM145.00.

Hmm..., terbayangkan bagaimana perasaan saya kalau saya belum dapat STK, baru nak mengemukakan permohonan, akhirnya dimaklumkan permohonan saya tidak diluluskan....... Harap kerajaan tak buat macam itu kepada rakan-rakan saya nanti...

138 ulasan:

  1. Abang, saya mahu berhenti kerja & mahu mula membawa teksi di KL... Bolehkh abang berikan nasihat kepada saya yang mahu mulakan career sebagai pemandu teksi... Belum ada apa apa pangalaman lagi... Andrew Kit 0122883374...

    BalasPadam
  2. ABANG SAYA DAH DAPAT PERMIT TEKSI....BANK MANA SAYA BOLEH BUAT LOAN .....I TINGGAL KAT NILAI.....013 6061234 MURUGAN

    BalasPadam
    Balasan
    1. HELLO ABANG , ORANG NAK DAPAT PERMIT MEMANG SUSAH, KALAU U TAK MAU JUALLAH DKT KAMI

      Padam
    2. Berminat untuk dapatkan permit Teksi Eksekutif bagi seluruh semenanjung Malaysia, sila hubungi di talian 010-156 627 12 (Ahmad).

      Padam
    3. agak2 le mo fon pon tipu?...x dapat pon

      Padam
  3. Abg Salleh, sy pn nak minta nasihat & tips, sy baru brhenti keja & dlm proses akhir ambil lesen psv, niat nak mulakan karier sbg pemandu teksi tp tak tahu mcm mana nak brmula sbb blom ada teksi. Harap Abg Salleh sudi beri tunjuk ajar, nasihat & panduan.. Terima Kasih -Nazri(013 6080456)

    BalasPadam
  4. Alhamdullilah, masih ada insan yang mahu memikirkan kebajikan orang lain. Sungguh mulia hatimu orang muda. Tentunya telah banyak ragam manusia yang tuan lihat. Baru inilah saya tahu yang empunya teksi pun kena daftar satu syarikat. Mudah-mudahan syarikat tuan akan berkembang dan maju.

    BalasPadam
  5. Abang Salleh, kontrak saya sebagai pemandu lori tamat, jadi untuk cari makan terpaksalah saya sewa/beli teksi. Tapi utk mengisi borang pun saya ada masalah. Adatak sampal macam mana nak isi borang. Kalau abang boleh tolong email ke alamat isteri saya boleh tak. catherin_on@kumhoi.com.my.

    BalasPadam
  6. Salam Bang Salleh. Saya nak bawak teksi balik selepas 8 tahun tak bawak. (dpt kerja lain & sambung study) Alhamdulillah, rayuan PSV saya diterima. Saya nak tau mana saya nak dapatkan sewaan teksi berpatutan? Saya tak mau dibebani dgn teksi terpakai uzur. Ada yang offer saya teksi Iswara thn 2002 tapi naik risau saya dgn keadaan teksi demikian. Kalau Bro Salleh tahu mana saya boleh sewa teksi terpakai (model 2004-2010) dgn deposit sekitar RM1500, saya amat syukur. Saya duduk Bangi. Wassalam. Mohd, 016-9144435 atau emel saya: swanzain@yahoo.com

    BalasPadam
  7. salam. sye skarg duk sewa beli teksi. cdg nk mohon permit teksi individu. tp 1 pon x tau cara. ade spe2 leh bantu. duk serdang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berminat untuk dapatkan permit Teksi Eksekutif bagi seluruh semenanjung Malaysia, sila hubungi di talian 0126102758(AZHAR).

      Padam
  8. Abang, saya mahu buat kerja partime & mahu mula membawa teksi di Kajang, Cheras dan KL... Bolehkh abang berikan nasihat kepada saya yang mahu mulakan career sebagai pemandu teksi... Belum ada apa-apa pangalaman lagi dan bagaimana nak mohon PSV? tempat nak buat permohonan dimana? dan juga premit teksi bagaimana dan dimana? tolong saya abang sekian, terima. koki 0173385800 kokindra_80@yahoo.com.my

    BalasPadam
  9. Saya memohon maaf kerana tiada kesempatan untuk menyemak komen berbentuk pertanyaan tn/pn. Komen balas saya untuk semua di atasa adalah seperti berikut;
    1.Nasihat sy untuk yg menjadi pemandu teksi, jadilah pemandu yang jujur, amanah, pelanggan, jaga kebersihan diri dan teksi serta bersikap ramah mesra dengan pelanggan.
    2. Untuk permulaan sebagai pemandu teksi, bolehlah bermula dengan menyewa teksi dengan mana-mana syarikat teksi.
    3. Kalau nak memohon permit individu, khabarnya telah tutup ekoran lambakan teksi sekarang ini, apa pun boleh lah terus hubungi SPAD (www.spad.gov.my)
    4.Teksi baru dgn deposit serendah RM1500 amat sukar didapati
    5. Untuk mohon PSV, bolehlah terus ke mana-mana Sekolah Memandu, bagitau sahaja nak buat PSV, keterangan lengkap akan dimaklumkan segera oleh Sekolah Memandu tersebut.

    Maaf sekiranya penjelasan saya kurang memuaskan

    BalasPadam
  10. salam abg sy ada sebuah kereta mcm mn sy nak sewakan jd teksi?

    BalasPadam
  11. as,kum abg sy. sudah pun memiliki permit dan kereta untuk dijadikan teksi masaalah sy sekarang kereta tersebut masih mempunyai hutang dgn. bank. apabila sy submit di JPJ mereka tolak dengan alasan hutang perlu dijelaskan.saya buntu dgn keadaan ini memandangkan kereta tersebut telah lulus ujian puspakom untuk dijadikan teksi(teksi spec)harap abang boleh membantu...die kulim kedah
    013 4591774

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum bang.

    Saya mempunyai permit sendiri tapi tak boleh mohon loan, kalau ada taxi 2nd tahun 2008 ke atas saya nak beli dgn modal RM10,000.00 selebihnya boleh bayar secara sewa harian. Ataupun dgn modal RM10,000.00 saya tu, nak beli teksi saga baru dan hanya mampu bayar harian RM30.00, tempohnya kita boleh lanjutkan lagi. Ini kerana tujuan saya hanyalah inginkan kereta untuk kegunaan keluarga dan saya juga bekerja skrg dgn pendapatan RM1600.00 sebulan. Jika ada sila lah hubungi saya 017-3789726 (Man). Tk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba hubungi syarikat Teksi uptown ace sbb sekarang ni Teksi saga baru deposit hanya rm3k sewa harlan rm35 sahaja Kereta baru so tak perlu runsing

      Padam
  13. Tanpa Nama berkata...
    salam abg sy ada sebuah kereta mcm mn sy nak sewakan jd teksi?
    28 Jun 2011 4:31 AM

    Salam. Setakat yang saya tahu syarat untuk jadikan kereta sebagai teksiadalah seperti berikut;
    1) Anda telah mendapat Surat Tawaran Kelulusan Lesen Teksi (STK) dari SPAD,
    2) Sekiranya kereta anda masih mempunyai baki hutang dengan bank, sila memohon kepada pihak bank untuk membenarkan anda membuat pindaan "Kegunaan Kenderaan" di geran (dari kereta persendirian kepada Perkhidmatan Awam-Teksi),
    3) Syarat usia kenderaan adalah tertakluk yang dinyatakan dalam STK.

    Tanpa Nama 30 Jun 2011 6:08 PM

    Sila rujuk perkara (2) yang saya jelaskan di atas. Saya rasa tak perlu bayar habis hutang tersebut..., cukup dengan mendapatkan surat kebenaran dari bank untuk menukar syarat kegunaan kenderaan dari persendirian kepada teksi. Tak pasti lah pulak kalau memang bank tak bagi.

    Tanpa Nama 1 Julai 2011 3:02 AM
    Kalau ada nanti sy call.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya sokong cara abang ni..beri maklumat dgn baik ..cuba la layari mana2 cwngan SPAD..kepada abng brtnye ..datuk sya brtanya dgn sya bila keta lembu atuk tu di applykn permit STK jdi teksi wa kata ngan atuk tu pn kena tanye SPAD ..wekk''gelegat atuk

      Padam
  14. Salam... Bang Salleh saya berminat nak menjadi pemandu teksi. Ada tak syarikat teksi yg menawarkan kaedah sewa sahaja. Ingat nak bawak sebelah siang jer...

    BalasPadam
  15. asalamualikum abang sy br nak mulakan kehidupan sebagai seorg pemandu teksi di lembah klang ini. sy nak tahu cara bagi mendapat permit teksi dan cara sewa/beli teksi. syarikat mana yg harus sy pergi untuk mendapatkan permohonan sewa/beli bagi teksi lembah klang ni.

    BalasPadam
  16. Assalam En Salleh,

    Saya Ab.Majid dari Subang Jaya Selangor.Saya bekerja dikilang Proton Shah Alam lebih 25 tahun.Untuk menambah pendapatan saya sekarang,saya memandu teksi lembah klang@teksi merah putih.Sudah hampir 1 tahun saya memandu teksi sewabeli ini.Saya ingin tahu dan sekaligus ingin mendapat panduan dari En Salleh cara memohon permit teksi eksekutif.Borangnya sudah ada ditangan tetapi saya jadi agak keliru untuk mengisi permohonan tersebut.

    Rakan-rakan ada memberitahu bahawa permit teksi eksekutif ini mudah mendapat kelulusan buat masa ini.Apakah perlu borang permohonan ini disertakan dengan surat sokongan dari Persatuan Pemandu Teksi yang saya anggotai iaitu di Shah Alam? Apakah perlu disertakan juga surat sokongan dari Ahli Majlis Subang Jaya yang mana beliau adalah ahli PKR? Surat pengesahan dari syarikat teksi yang saya sewabeli ini perlu juga dikepilkan bersama permohonan itu? Misalnya permohonan diluluskan,apakah pihak bank mudah memberi pinjaman sedangkan saya ada blacklist dibank kerana kad kredit?

    Harap En Salleh dapat memberi panduan kepada saya.Terima Kasih diatas panduan yang akan diberi nanti.

    Terima Kasih dari saya Ab Majid 0142255224

    BalasPadam
  17. Hello, abang! I nak tanya sikit tentang cara dan borang untuk memohon permit teksi! Sepatutnya kena isi borang yang mana? Borang Permohonan Lesen Baru Kenderaan Perkhidmatan atau Borang Permohonan Daftar Pemandu? I agak kelirulah! boleh Abang tolong? Kalau i nak apply di Johor Bahru, kena hantar borang dengan pos atau dekat kaunter? Kena hantar hanya di Muar? Abang tau tak J.B ada kaunter? Kalau i nak pandu dekat Johor Bahru boleh mohon di Penang atau KL tak?

    BalasPadam
  18. Kok:
    Hello. Semestinya perlu mengisi Borang Permohonan Lesen Baru.
    Lebih baik hantar terus ke kaunter. Cuma sy tidak tahu kaunter SPAD di Johor..., jarang sangat saya turun sana...

    BalasPadam
  19. Tanpa Nama 16 Julai 2011 9:34 PTG
    Koperasi Pengangkutan Putrajaya (0388884000-En.Zayed) sedang mengeluarkan teksi Saga BLM. Sewa beli RM35 shj sehari tempoh 5 tahun (tidak termasuk tabungan wajib harian RM10).

    Buat permulaan ini, eloklah mencari pengalaman dahulu dengan memandu teksi Koperasi, sebabnya difahamkan memang permit individu hny dikeluarkan kpd mereka yg telah berpengalaman 5 tahun memandu teksi.

    BalasPadam
  20. Tanpa Nama 7 Ogos 2011 8:13 PG (En. Majid)
    Agak susah untuk saya membantu tuan berkenaan cara2 mengisi borang tersebut di sini, namun semestinya jika borang tersebut dibaca dengan teliti, tuan akan boleh mengisinya dengan betul. Tak perlu gusar sangat mengenainya sebab semasa tuan hantar borang tersebut nanti, kakitangan kaunter SPAD akan memeriksa dan meminta tuan untuk melengkapkan/betulkan di ruang yg perlu.

    Berkenaan sokongan syarikat atau persatuan, saya difahamkan begitulah..., tetapi x pasti sangat dengan keperluan sebenar SPAD. Saya melihatnya seolah2 tiada fungsi pun sokongan tersebut.., sekadar formaliti bahkan mewujudkan ruang kpd org yg tidak bertanggungjawab utk menjual surat sokongan sahaja.

    Wallahuaa'lam

    BalasPadam
  21. Tanpa Nama 16 Julai 2011 9:34 PTG

    Saya tidak pasti sangat, mungkin tuan boleh hubungi Uptownace, saya pernah menyewa (sewa sahaja) teksi syarikat tersebut dengan kadar RM50 sehari. Pejabatnya di Ampang, kalau tuan search kt Google, insyaAllah dapat nombor telefon utk dihubungi.

    BalasPadam
  22. saper yang nak buat teksi esekutif mpv ,semak link ini.....http://www.mudah.my/Chery+Eastar+2+0+ES+Full+Spec+Taxi-11348574.htm

    BalasPadam
  23. Saya bercadang nak bawa teksi esekutif, siapa tau dimana boleh sewa?

    BalasPadam
  24. AGR: boleh hubungi pejabat saya, 038768 8280, cakap dengan En. Mahathir...,

    BalasPadam
  25. saya bercadang nak bawa teksi di johor, di mana saya boleh dapat permit untuk di sewa or di beli?Din 010-2253786

    BalasPadam
  26. SALAM....BRO SALLEH AKU NAK TANYA SEWA BELI TEKSI EKSEKUTIF BARU/TERPAKAI KOPERASI PUTRAJAYA DEPOSIT DAN HARIAN BERAPA ?

    BalasPadam
  27. salm sy bercadag nk mula kn perkhidmatan bawak teksi kt area ipoh bro salleh ,tapi masalh ye sekarg sy tak jumpa koperasi atau tempt sewa teksi harp bulh dapat kn nombor teksi untuk saya sewa di bandar ipoh ni thnkz bro ,mohd noh.

    BalasPadam
  28. Salam.

    Saya Zul.

    Cik salleh. Saya masih dalam bayangan untuk memulakan perniagaan dalam sewa/beli teksi. Dimana saya ingin menyediakan perkhidmatan bagi mereka yang ingin menyewa teksi bagi mendapatkan pendapatan mereka. Tapi masih dalam planning. ada nasihat? boleh saya minta cik salleh email address personel bagi saya berhugung dan menanyakan soalan2 untuk permulaan perniagaan ini?

    BalasPadam
  29. salam encik salleh,saya baru sahaja mendapat lesen psv minggu lepas...ingin memohon permit teksi budget tapi dengar kata tiada tawaran buat masa ini tapi untuk teksi eksekutif memang ada tawaran dan kalau mohon memang ada peluang untuk dapat,betul ke encik salleh..?

    saya baru sahaja mendapat lesen psv dan apakah peluang saya untuk mendapat permit teksi eksekutif?

    BalasPadam
  30. salam abg salleh,sya nak cari teksi yg boleh diberi pajak utk 1 tempoh yg agak lama,mungkin lebih 5 tahun.ada tak siapa siapa yg sudi nak pajakkan sila hubungi sya di talian 0177914080

    BalasPadam
  31. Salam En Salleh, semoga sihat sejahtera dan dilindungi Ilahi senantiasa.

    Soalan:

    1. Boleh ke tidak jika sesebuah teksi lama yg tuan empunya dh uzur dijual sekali ngan permit yg berstatus 'Kereta Sewa'?
    2. Kemudian, teksi tersebut di trade-in kan untuk keluarkan teksi yg baru?
    3. Permit (kereta sewa) tu pula macamana boleh ke di tukar nama kepada nama pembeli yg baru?
    4. Ada cadangan lain selain cara di atas tak yg boleh dikongsikan bersama sebagai alternatif selain dari memohon permit (individu) dan sewa/beli teksi secara konservatif sepertimana yg diketahui umum pemohon perlu ada 5 tahun pengalaman sebagai pra-syarat permohonan permit teksi (individu)?

    Bantu saya..

    BalasPadam
  32. Salam En Saleh,
    Saya nak bertanya saya dah beli sebuah kereta untuk di buat teksi macam mana cara caranya!

    BalasPadam
  33. Salam en. saleh,
    Harap boleh bantu menerangkan bagaimana suami saya boleh memohon permit teksi budget. Sekarang dia bawa teksi syarikat. Amat dihargai jika dapat menghubungi kami (Man - 019-3764889).

    BalasPadam
  34. Salam En. Salleh,


    Wow,..banyak persoalan yang dikemukakan yang mana menjadi persoalan kepada permulaan sebagai pengusaha. Saya sendiri pun telah mendapat sedikit sebanyak maklumat yang sedang dicari-cari. Terima kasih

    BalasPadam
  35. nikiJan 18, 2012 08:08 PM
    Salam: saya tidak tahu sangat mengenai sebarang pengumuman terbaru yang dibuat oleh SPAD, dengar khabarnya permohonan permit teksi bajet individu belum dibuka..., penjelasan lanjut kena hubungi SPAD terus.. Maaf ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harap maklum,jika ada sebarang berita terbaru dari spad mengenai permit teksi bajet dibuka, maka hendaklah disiarkan terus di salurkan kepada media.Tidak perlu ada khabar angin.

      Padam
  36. Sesiapa ada permit teksi Esekutif untuk disewa sila hubungi saya 013-3903285.

    BalasPadam
  37. Salam En Salleh..saya ingin bertanya..bagaimana pendapatan sebagai pemandu teksi setiap hari?ini kerana saya bercadang ingin untuk membawa teksi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila rujuk posting saya sblm ini...

      http://taxidriversmind.blogspot.com/2011/02/tips-untuk-berjaya-sebagai-pemandu.html

      Padam
  38. Assalam.... kalau kite beli teksi second cash pastu mcm mane nak dapatkan permit.... kalau sewa ngn syarikat teksi bole ke.... berapa sewa nye? nak bawak teksi part time je... mintak tolong ye....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setahu saya tidak boleh menyewa permit teksi dari syarikat..., sebab permit tu bukan barang niaga..., ia adalah lesen yang diberikan kerajaan kepada penerima untuk memberikan perkhidmatan teksi... Itulah yang saya faham.., namun ada juga syarikat yang menyewa permit ini..., wallahuaa'lam

      Padam
  39. Abg, sy Muhammad dari Johor , sy mempunyai teksi sendiri atas nama ibu saya. Sekarang sy ingin menukar teksi ini kepada teksi kuala lumpur (teksi merah putih) untuk pengetahuan abg, teksi di bandaraya johor bahru ini baru 2 bulan dikeluarkan

    BalasPadam
  40. Tuan boleh mengemukakan permohonan kepada SPAD..., namun kelulusannya adalah atas pertimbangan SPAD sendiri...

    BalasPadam
  41. ada siapa nak jual teksi eksekutif sambung bayar permit sendiri...call 0122567209

    BalasPadam
  42. assalamualaikum abg salleh saya perempuan..kalau saya nak cuba bawak teksi apa yg perlu saya buat abg salleh ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam..
      1) Kena dapat lesen PSV dari sekolah memandu
      2) Sediakan deposit lebih kurang antara RM3500 hingga RM5500 mengikut jenis kenderaan teksi yang ingin disewa
      3) Hubungi syarikat teksi.
      Koperasi Putrajaya saya nie dah habis teksi, kalau ada pun cuma yang terpakai. Kalau mahu yang terpakai, sila hubungi 0387688280 (En. Zayed. Teksi baru dijangka dikeluarkan pada November nanti

      Padam
    2. salam, kalau nak buat part time sahaja boleh tak?
      Contoh saya dah ada lesen PSV tp xpernah ada pengalaman bawa teksi. cuma nak buat part time.

      Padam
  43. salam abg salleh.. abg boleh dapat kan saya borang untuk permit teksi eksekutif? saya pegi spad ,dorang ckp dah tutup :((

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau SPAD cakap dah tutup, x boleh buat apa2 lagilah. Tuan kena sabar sekejap sehingga permohonan dibuka semula...

      Padam
  44. salam. sy wanita,student uia,gombak. umr sy 22thn.sy ad kreta sndri mmndangkn sy ank tunggal n ibubapa sy dh lnjut usia. dah brtahun sy biasa hntar kwn2 kmana-mana dgn byaran ala kadar(dgn motor or kreta). so skrg sy trfikir nk buat part time bawa teksi utk sara mak ayah bfore graduate.drpd info2 yg sy dpt cari, mcm agak susah jgk proses nk jd pmndu teksi. boleh x kalau sy gne kreta sndri sbg teksi yg sah? or ad cre yg selamat utk sy gne kreta yg disewa dr syarikast teksi? stkat ni rse'y sy dah penuhi syarat2 nk ambil PSV.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam
      1. Untuk menjadikan kereta sendiri sebagai teksi, teramatlah susahnya. Yang paling susah ialah cik kena dapatkan permit teksi tu dahulu. Permohonan untuk mendapatkan permit teksi telahpun ditutup. Kalau pun dibuka, ia perlukan pengalaman memandu teksi untuk tempoh beberapa tahun, sedangkan cik belum pun punya PSV.
      2. Kalau cik nak sewa teksi, saya rasa mungkin bagus juga, lagipun 60% dari penumpang adalah wanita, mereka lebih prefer pemandu wanita. Tetapi kos sewaan teksi sekitar RM40 hingga RM55 sehari (mengikut jenis kenderaan) dikhuatiri menjejaskan pembelajaran cik.

      Padam
    2. terima kasih ats jawapan en.salleh. maaf lewat sgt ucap terima kasih.sy terpaksa lupakn sekejap niat nk ambil lesen teksi sb sibuk study. tp kali ni keadaan agk mndesak,sy dah pun isi borang utk tangguhkn study utk kerja lbih kurang setahun. lepas tu tgk keadaan if sy boleh smbung kerja scara part time.skrg mmg seriously nk teruskn niat ambil lesen teksi sb kerja ni pling praktikal utk sy. dah pun mndaftar. insyaAllah semua lancar. sy nk minta tlg sesiapa kt sni kalau tau mane2 pengusaha teksi area selangor-KL yg letak kadar sewa/deposit yg murah. sy jarang2 dapat masa nk online apatah lg cuti2 ni balik rumah,xde internet. kalau sesiapa ada maklumat, tlg hubungi sy di 0132463922. mmg sy dah ad org yg nk tlg tp rasenye lbih baik n selamat kalau ada lebih bnyk saluran n maklumat. tlg ye. trima ksih.

      Padam
  45. Berminat untuk dapatkan permit Teksi Eksekutif bagi seluruh semenanjung Malaysia, sila hubungi di talian 010-156 627 12 (Ahmad).

    BalasPadam
  46. sangat berguna info kat sini,thx to all exspecially abg salleh.

    BalasPadam
  47. salam saya pemandu teksi wanita saya telah mempunyai permit sah sebagai pemandu teksi masalah saya permit saya akan habis tempoh dalam bulan oktober ini untuk makluman abang salleh saya telah pun memperbaharui permit ini sekali dan tahun ini yang kedua kali baru ini saya telah memohon loan teksi yang di sarankan untuk 1 malaysia yg diberikan oleh bantuan tan sri kita tetapi loan tidak lulus berikutan nama saya blacklist tetapi mengikut artikel yg di keluarkan akbar tidak menyatakan syarat syarat termaktub blacklist sekarang saya gagal dan risau kerana saya tidak tahu SPAD akan meluluskan permit saya untk kali ini kerana saya masih ade 2 tahun setengah untuk menghabiskan teksi syarikat ini bayaran amat membebankan 1500 sebulan teksi saga baru saya tidak puas ati sepatutnya wang ini untuk membantu pemandu teksi membeli teksi sekurang kurangnya bulanan itu murah dan permit saya bole la dipaparkan di dinding pintu kereta baru sedangkan phak bsn boleh lihat cara pembayaran teksi samaada cantik atau tidak dengan syarikat teksi ini pihak bank memerlukan penyata bank biasalah bang salleh kite ini pemandu tak tentu simpan banyak pun mesti habis gak uit bank di gunakan.bagaimana kata kerajaan nak bantu PEMANDU TEKSI?saya tidak puas ati la bang salleh sekarang ape yang perlu di buat saya khuatir permit saya tidak boleh di perbarui lagi.Takkanlah SPAD akan meluluskan permit saya sehinnga 2tahun akan datang lagi. saya membeli teksi syarikat saya juga memegang kad pemandu kedua berikutan itu juga saya tidak dapat menerima habuan tayar baru sedangkan teksi yang saya gunakan adalah milik individu.kenapalah mesti ada syarat sebegini bang salleh patutnya mereka kena kaji dulu mesti ade pemandu yang sama nasib mcm saya ini.saya cite kat abang salleh mungkin bang salleh boleh mengubah nasib pemandu teksi saya amat tertarik dengan setiap nukilan abang salleh tentang nasib pemandu teksi ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam..., Tanpa Nama23 Jun 2012 7:36 PTG

      Ramai yang menghadapi masalah macam nie... Biasanya SPAD hanya membenarkan pembaharuan buat kali ke-2 sahaja. Bagi kali ke-3, kita perlu membuktikan bahawa kita telah melakukan usaha untuk membeli teksi dengan menyertakan surat pengesahan tempahan teksi atau seumpamanya.

      Sebagai cadangan, Koperasi saya ini ada teksi terpakai., Proton Waja 1.6 tahun 2006. Boleh didaftar sebagai teksi individu selama 4 tahun lagi... Wang muka RM5,000 dan ansuran RM1,000.00 sebulan selama 20 bulan. Hubungi En. Zayed 0387688280 jika berminat.

      Mengenai status cik puan yg blacklist..., perlu mengemukakan penjamin yang bekerja tetap dan tidak blacklist.

      Sekadar cadangan sahaja.

      Padam
  48. Mr Salleh,

    My friend lost job recently. Now he's planing to drive taxi to support his wife and childrens. He got some budget to get taxi through sewa beli skim. But he's facing problem with kad pemandu. FYI, he had been driving taxi few years back and got saman around RM4K. When he checked at SPAD, they told him to settle all saman before getting taxi. Unfortunately, he's not able to settle all saman as he planing to hire purchase taxi and he got only limited budget. Hope that you can kindly share ideas in how to help my friend. Advance thanks for your helps.

    Regards,
    SK

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mr SK..,

      kawan saya juga pernah menghadapi masalah ini, tetapi dia berjumpa dan berbincang dengan pegawai SPAD berkenaan, pegawai berkenaan suruh dia bayar satu saman serta kemukakan resit kepada SPAD serta kad pemandu dikeluarkan....

      Oleh yang demikian, dicadangkan rakan anda berjumpa terus dengan pegawai SPAD

      Padam
    2. Mr Salleh,

      Thank you for your kindly advice.

      Regards,
      SK

      Padam
  49. azroy saya nak tanya borang permit individu dah dikeluarkan spad..... bermaksud permohonan dah dibuka atau belum......

    BalasPadam
  50. saya pemandu baru 2 bulan kalau saya mau apply untuk permit taxi, mana mau apply

    BalasPadam
    Balasan
    1. prakash..., minta permit teksi kena mintak dengan SPAD...

      Padam
  51. as`kum abg salleh, betul ke brg permit teksi bajet dah keluar. kawan sy ckp dia dah ambil kat SPAD (rm 1). tp SPAD cakap tak blh hantar lg brg tu kena tunggu PM(d.s.n) bg lampu hijau dulu betul ke....... kalau btl sy nak pergi SPAD ambil brg.

    BalasPadam
  52. Salam tuan saya nak menjadi permandu teksi Saya tak tamak .agak2 1 bulan 2 k dapat tak ? Bersih

    BalasPadam
  53. Tanpa Nama17 Julai 2012 7:50 PG
    Saya x pasti mengenai ini. Memang ramai juga yang mengambil borang sekarang ini, yang minta sokongan koperasi saya pun ramai jugak, tapi saya x terima apa2 maklumat yang jelas lagi.

    Tanpa Nama 1 Ogos 2012 10:41 PTG
    Eloklah kalau nak jadi pemandu teksi yang tak tamak..., :-). RM2000 bersih boleh dapat sebulan..., syaratnya kena rajin, teksi bersih, mesra dengan pelanggan, buat namecard dan bagi kpd pelanggan..., amalkan simpanan tabung baiki teksi.., dan belanja berhemat..., inyaAllah...

    BalasPadam
  54. I am looking for taxi permit to buy or to rent. If anyone got can pls call me or text me then i can call you back.
    Thanks- 0162110666.

    BalasPadam
    Balasan
    1. i have. u can sms or call me at 012-6689862

      Padam
  55. saya nak bawa teksi tp x de modal deposit ade x sape2 blh tlg camene klu saya bayar sewa harian lebih skt.

    BalasPadam
  56. saya nak tanya la...saya ni wakil dari bapoa saudara saya...beliau seorg pemandu teksi...selama ni belai sewa permit teksi..permit teksi akan tamat poada bulan ini...tuan permit tersebut tidak mahu lagi memperbaharui permit tersebut...bagaimana cara untuk memohon permit ye...mohon bantuan en. salleh

    BalasPadam
  57. salam kepada Tuan admin..saya baru memiliki lesen PSV dan bercadang untuk membawa teksi secara sambilan untuk menambah pendapatan keluarga. saya telah pergi ke ibu pejabat SPAD untuk memohon permit teksi, tetapi telah ditutup..untuk teksi eksekutif juga begitu..bagaimanakah cara saya boleh membawa teksi? saya sangat2 memerlukan informasi dari Tuan admin..

    BalasPadam
  58. alloha..nk tnya..ok skng husbnd sy nk amik psv..then mcm mna nk sewa beli teksi

    BalasPadam
  59. Brader Salleh,
    Ayah I ada permit & business license untuk kereta sewa. Now he has passed away & i planned to pindah hak milik ke atas nama saya. Can you help me on the process?
    Thanks

    BalasPadam
  60. salam.siapa nak menyewa teksi, sila hubungi saya. 012-6689862

    BalasPadam
  61. Assalamualaikum

    Saya dah lama bawak taxi dan sekarang saya dah tukar profesion dan dah tak bawak taxi. taxi saya buat masa sekarang ada yang sewa sementara menunggu sape2 yg sanggup beli cash. taxi saya tu ada hutang dengan bank lagi 4thn. saya berhajat nak jual cash, tak berani bagi org sambung bayar sebab takut org tu sangkut bayar bulan2 dan nama saya yg akan blacklist dengan bank. saya ada permit sendiri. kereta wira 1.5 m register year 2009. sape yg berminat nak beli cash, saya buka harga dr RM48,000 (harga boleh runding lagi). harga termasuk down payment + sewa permit selama 4thn + bayar lumpsum pada bank. sape2 yg berminat, boleh sms saya je 0139952114 Fahmi. jangan call sebab handset problem
    terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. taxi masih elok ke? down payment brape ye? sewa permit brape?

      Padam
  62. salam.. sy berminat bwk teksi area lembah klang. tp belum ade apa2 pengalaman. nk mintak tlg abg cara2 nk dapatkn permit teksi individu dan syarat2 lain.. harap dpt membantu..
    email Acura_08@yahoo.com , 0135991275

    BalasPadam
  63. Salam kawan2,,saya dlm proses ambik lesen psv,,ada siapa2 tahu alamat sewa/beli teksi serta permit di kawasan shah alam,,naem6418@gmail.com

    BalasPadam
  64. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  65. Assalam...Borang utk memohon permit teksi persendirian telah diedarkan atau blm utk tahun 2013..klu sudah...mana sy blh perolehi borang tersebut...lokasi sy di kajang...tq so much..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wassalam..., borang permohonan boleh amik online aje rasanya..., cuma SPAD belum bukak lagi permohonan individu nie..., saya kurang pasti..., kena tanya SPAD sendiri utk dapatkan maklumat yg betul...

      Padam
  66. En. Salleh,

    Saya ingin bertanya proses permohonan teksi yang melibatkan 3 agensi iaitu SPAD, JPJ dan Puspakom.

    Setakat ini pemahaman saya adalah:

    1 - pemohon perlu berjumpa SPAD (untuk tujuan permohonan baru, ubah syarat, memperbaharui),

    2 - menghantar Surat Kelulusan / Surat Spesifikasi kepada JPJ (JPJ akan mengisi surat spesifiaksi tersebut) dan pemohon perlu menghantar semula surat tersebut kepada SPAD.

    3 - Apabila SPAD menerima surat spesifikasi tersebut, SPAD akan mengeluarkan lesen permit kenderaan.

    4 - Kemudiannya, pemohon perlu membawa kenderaan untuk pemeriksaan di PUSPAKOM (awalan, berkala, khas, semula, etc.)

    5 - Pihak PUSPAKOM akan mengeluarkan disk/cakera pemeriksaan.

    6 - Barulah pemohon boleh membawa teksi.

    Adakah proses ini betul? atau ada yang saya tertinggal, atau terbalik? saya agak keliru dengan peranan JPJ dan PUSPAKO. Agensi mana yang dahulu.

    Saya harap en.Salleh dapat memberi sedikit penerangan.
    Terima kasih.

    BalasPadam
  67. AS KUM,Saya ingin bertanya mengenai PERMOHONAN BARU bagi PERMIT TEKSI/KERETA SEWA,bilakah PERMIT BARU tersebut akan dibuka semula?

    BalasPadam
  68. Akum sy nak jadikn teksi sebagai part time sy mohon khimat nasihat dr abg 0148183002 nazri

    BalasPadam
  69. assalaimualaikum,saya nama Deen.Saya membawa teksi syarikat selama 6 tahun, sejak tahun 2007 hingga kini.Saya harap SPAD dapat membantu untuk permit individu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Muhamad, saya pun tengah cari permit, letih jugak bawak teksi takde permit ni

      Padam
  70. salam tuan tanah.........camner proses nak tukar taxi ke kereta persendirian sebab taxi sy akan berusia 10 thn pd bulan jun nanti.....berapakah bayaran kastam dan bayaran lain2 yang perlu dijelaskan serta perlukah dibawa ke puspakom utk penilaian kenderaan......harap dpt penjelasan.....tima kasih....

    BalasPadam
  71. susah oo bwak teksi.lagi nk layan kerenah afrika n iran mcm siol, nak bergaduh jee. permit sendiri jangan mimpi la.kroni2 bleh la, x pon tuan2 puan2 bleh, stakat yang kurang cerdik ni sampai mati la bwak teksi comp.2 la nasib org melayu, yang pelik mcm kat area serdang byak pulak india n cina pakai permit sendiri, nak kene jolok kott. korang punye periuk nasi pandai2 la cari, jangan harap la orang lain nak tolong walaupon same kaum n sama seagama, lu pamdai lu kaya lu kurang pandai lu mati.. renungkan la,,

    BalasPadam
  72. klau nak jolok ckp je tp same bangsa x brani plakbukak mulut, susah oo bwak teksi, korang pikir la shari rm50 selama 4 tahun. dposit rm4200. rosak sendiri tanggung, bleh ckp tiap2 blan nak maintain rm200, 2 klu teksi bru, blum ckp rosak lg mcm2 la, y otai2 lain la, aku nk permit sendiri jgak, bn bg aku sokong bn. pebangkang bg aku sokong pembangkang, janji dapat permit sendiri, aku susah x dpat byar teksi korang leh tolong ke, jng harapla,,saja je cerita hipup sbagai pemandu teksi sewa beli ngan comp cina y duduk kat negara berlandaskan agama islam. pelik kan, layak ke dia, bgus ke dia 2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya sedang mencari texsi untuk disewa kalau boleh model waja dengan sewa harian yang berpatutan. Sila hubungi saya di 0123459127 -Rosli.

      Padam
  73. salam x de ke dengar berita tentang 1000 permit individu y nk bg kt picc 2, x kan la cik mohamad x tau, call spad x de la jawapnye, x tau la mcm2 alasan , time nk ngundi bru nak bg permit x tuan mohamad, ish22, x pe kita tunggu je, klu dpat permit saya lego je blm saye 2 murah2,

    BalasPadam
  74. Hari yang baik untuk Anda.

    Adakah anda mencari pinjaman yang tulen? Pada kadar yang berpatutan? Dalam tempoh 2 hingga 3 hari perniagaan. Adakah anda pernah ditolak secara konsisten? oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Berita baik adalah ini! Kami menawarkan pinjaman antara dari € 1,000.00 kepada $ 30,000,000.00 Max. 3% faedah setahun. PINJAMAN untuk membangunkan EDGE / perniagaan pengembangan perniagaan yang berdaya saing. Kami disahkan, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik. Dan bersama-pembiaya kerja hartanah dan semua bentuk pembiayaan perniagaan, Balas kepada e-mel ini: firma pinjaman betterdayfunds@aol.com

    Kami menyediakan pinjaman jangka panjang dari satu bulan sehingga lima puluh tahun.

    Kami menawarkan jenis-jenis pinjaman dan banyak lagi;

    * Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)

    * Pinjaman Perniagaan (pinjaman tidak bercagar)

    * Pinjaman Penyatuan * Gabungan Pinjaman

    * Peningkatan Home.


    Sila jika anda berpuas hati dan berminat dalam tawaran kewangan kita, tidak teragak-agak untuk menghubungi kami jika anda memerlukan perkhidmatan kami kerana anda akan perlu untuk memberi kami maklumat berikut untuk memulakan proses daripada jumlah pinjaman anda sewajarnya. Sila jika anda berminat dalam pinjaman segera hari ini kami E-mel dengan alamat e-mel berikut: betterdayfunds@aol.com

    Salam
    tędy Kate

    BalasPadam
  75. salam saya berminat nak mohon permit texsi budget 1 malaysia ,sekarang ni menyewa taxi syarikat dimana boleh saya dapat kan borang ,berapa had umur dan syarat syarat nya ....harap dapat bantu ...terima kasih

    BalasPadam
  76. sy nk mula bwk teksi tlg bg sy tips dr a-z..sy dok jb..
    tq..0133194835

    BalasPadam
  77. Aslkm, Saya ada lesen PSV. Mohon maklumat bagaimana hendak memulakan khidmat memandu teksi / lemosin (sewa beli / milek sendiri)secara sambilan atau sepenuh masa.

    Terima kasih, wasallam.

    Ikmal, 017 671 2009, chartbyz@yahoo.com

    BalasPadam
  78. salam abg salleh...sy byk mengikuti ruangan abg salleh sejak sy tercari2 info ttg kerjaya sbg pemandu teksi dlm google sejak 2-3 bulan ni....tp rsnya ada yg sy tak brapa pasti ttg sewa beli teksi dgn kompani..sy betul2 serius nk mulakn kerjaya ni sbg kerjaya ttp sy,dah fikir masak2 dah..taknak bergantung dgn makan gaji lg....skrang ni baru buat lesen psv..lps ni ingat nk ambil sewa beli teksi...minta pandangan abg salleh camne ya...skrang ni byk ejen yg nak bagi sewa beli teksi tp risau gak klu2 tak betul...sy dpt tau company cam sunlight ok tp camne nk mohon teksi tu..ttg permit dh tentu ssh utk org baru cam sy...sy ingat sewa beli teksi skali dgn permit je..satu lg adakah bila kita sewa beli teksi dgn company kita akan terikat apa2 dgn company? maksud sy sbb kdg2 dpt info cuti pemandu 2 hari sebulan la...apa maksud tu...kurang jelas la..bkn kita mcm keje sendiri tak bergantung dgn company...(adakah kita kena lapor diri kat company hari2) apa2pun sy org baru masih mentah dgn dunia teksi..abg salleh yg dh lama tentu byk pengalaman hrp sudi kongsi info...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama macam saya juga. Pelik. Abg salleh boleh tolong jelaskan

      Padam
    2. Salam..maaf klu ada silap.apa sy bgtau adalah apa yg faham ketika sewa beli dgn zalnas.
      Bayar downpayment..n sain perjanjian.
      Mula bayar sewa harian.ada rm45 hgga rm60..tgk jenis teksi..permit(bajet..exec..limo)..tahun teksi(baru@terpakai)
      Kerja kita xada terikat dgn syarikat..mereka cm bantu kita melalui radio teksi..
      Maksud cuti adalah bayaran hari td..maknanya kita cuma bayar 28hari x rm45 dalam sebulan.ia merangkumi harga kereta..roadtax..insuran(3th party) n sewa permit syarikat..bl teksi habis bayar..teksi kita punya..hanya sewa permit syarikat shj.harap dpt perbetulkan jk sy ada silap disini..t.kasih

      Padam
    3. trima kasih pemandu bas atas info tu..baru clear ttg cuti..tp nak sewa beli teksi kat mana ya, mcm kompeni zalnas ok tak..kat mana tu...bumiputera ke.. -zaha

      Padam
    4. Zalnas adalah anak syarikat naza world.byk pemandu melayu disini krn zalnas beri form utk mohon deposit dr zakat wilayah.jd zakat beri rm5000 shj.selebihnya en tambah sendiri.lbh kurang 2 minggu utk tgu teksi baru.n dorg pun ada berlambak teksi tarik kat blkg bangunan dorg.pejabat dorg sy xpasti nama jalan tu.nak kesana boleh la lalu ikut chow kit mghala jalan tun razak.kat hos besar.klu dr klcc lepas bgunan perkeso masuk kiri.hub sy 0122201027.klu nak kesana.

      Padam
    5. sy ingat nk cari teksi saga blm baru..agak2 brapa deposit tu...stgh kompeni x sama deposit..mslh sy blacklist sbb keter kena curi insurans lmbt byr..rs2 blacklist bleh lepas tak mohon teksi ni..ok ada ms free sy kol pemandu bas.. -zaha

      Padam
    6. No sy dah sy beri..soal blcklist xjd hal utk syarikat teksi.klu dah nak muflis..biasanya dorg nak garento..lain com lain deposit.sebaiknya tanya brapa lama teksi boleh otr..

      Padam
  79. Assalamualaikum..abg saleh,minta maaf nak tumpang iklan diruangan ini.kepada individu yang sedang mencari teksi baru untuk sewa beli.

    skim sewabeli teksi saga blm 1.6 M untuk bumiputra sahaja:

    diposit-rm2500
    harian -rm45
    agreement-4 tahun 6 bulan
    tidak perlu slip gaji,bank statment atau penjamin.
    Nama blacklist ctos criss juga boleh memohon

    berminat sila hubungi 0176052700 (wan) pastikan anda ada lesen psv atau dalam proses memohon lesen psv.sekian terima kasih.insyaallah saya akan jawab pertanyaan anda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini company ke persendirian?

      Padam
    2. Yg ini syarikat teksi..
      Sewa beli..habis bayar..teksi awk punya

      Padam
  80. salam..sy nak Tanya, macam mana ya nk mohon permit teksi?
    sy berumur 24tahun (perempuan). boleh ke? apakah syarat2nya? skrg xde pengalaman bawa teksi pn, tpi da dpt lesen teksi awl tahun lps.
    sy bercadang nk sewa beli teksi lepas dpt permit.. boleh x?

    BalasPadam
  81. SPAD kurang / tidak mesra rakyat, permohonan ditutup bagai... tutup jelah kaunter tu

    BalasPadam
  82. Saya baru dpt PSV. apa langkah seterusnya?
    Planning nak jd 2nd driver ja. deposit tak payah la banyak sangat. janji lepas bayar harian dekat owner teksi.
    call saya 012-392 6632

    BalasPadam
  83. Saya ada teksi waja utk disewa.bkn sewa beli.
    Nama teksi atas sy.hutang 5thn dgn zalnas.
    Permit zalnas.
    Teksi baru setahun.millage 37k.
    Bayar deposit rm1500.dikembalikan selepas pulang semula teksi.syarat n terma.
    Sehari rm58.00.basic servis sy buat.setiap 5k km
    @rm55.00 sehari.penyewa tangung semua.
    Zalnas bg cuti 1 hari sebulan klu payment cantik.
    Teksi penyewa bawa balik.bkn pagi saya bawa..petang penyewa bawa.
    Daftar pemandu kedua.atas plat no teksi saya.
    Hub 0122201027 azmi.

    BalasPadam
  84. Salam..abg saleh..sy pernah mnta borang permit individu dkt spad.bl nak pulangkan borang..jwpan mamat kat kaunter tu(biasalah..berlagak gila..)simpan sampai diberitahu..kita ckp baik2 pun dia balas cr
    @&$*.jd abg saleh..apa maksud dia simpan sampai diberitahu.sb apa yg sy lihat byk persatuan shj yg dpt permit ni..kn joint persatuan juga ke.

    BalasPadam
  85. Hello abang, Saya berminat nak bawa teksi. Boleh beri nasihat cara nak memohon sampai beli teksi. KUMAR - 016 684 4141

    BalasPadam
  86. salam, saya cuma nak minta pendapat. Suami saya seorang pemandu teksi. Dari bawak teksi budget la ni dah bawak teksi eksekutif.Suami saya pernah mohon permit individu ( teksi e xe. ) dh dapat pun siap disampaikan oleh Dato Noh Omar kat putrajaya x silap tahun 2006.Hantar borang kat mara untuk pinjaman keluarkan teksi. dari hari ke sehari sampailah baru2 ni dah masuk 2013 mara kata dah x ade pinjaman untuk teksi.Macamana ya permit tu leh digunakan lagi.

    BalasPadam
  87. Adakah anda memerlukan pinjaman? Pernahkah anda mencari di mana untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda telah cuba untuk mendapatkan apa-apa jenis pinjaman? kemudian memohon di? (rodrigoluliloanfirm@yahoo.com) jika anda mahu untuk mendapatkan pinjaman yang berpatutan. Pinjaman yang ditawarkan di sini pada kadar faedah yang sangat rendah 3%. Hubungi kami sekarang jika anda berminat.

    BalasPadam
  88. tumpang iklan ye abang akak.
    saya betol2 urgent nak jual teksi saya.
    Saga BLM. sambung Bayar lagi 1 Tahun .
    RM9,000 nego sampai letgo.
    0172650523

    BalasPadam
  89. Saya pemandu teksi part time di Penang, bercadang nak beli teksi baru.tlg call atau sms saya klu ada org nak sewa permit teksi saja.
    010-4045615

    BalasPadam
  90. As salamualaikum..
    saya ingin membeli atau pajak permit teksi bandar johor bahru..
    sesiapa berminat untuk jual atau pajak sila call saya 0197815786 Din

    BalasPadam
  91. Assalamualaikum,
    saya berminat nak sewa beli teksi executive...bagaimana cara dan di mana boleh saya dapatkan nya...

    BalasPadam
  92. assalammalaikum..saya berminat untuk membuat part time sebagai pemandu teksi sekitar ipoh..bagaimana caranye untuk memulakan..ada sesiapa yang boleh bantu saya..0134368197 syaufiq

    BalasPadam
  93. Salam... Bang Salleh,..sy ingin bertanya pd abg, Sy ada permit teksi individu tp malang nya nama sy Blacklist dan gagal mendapat pinjaman dari syarikat kewangan bagi membiayai pembelian sebuah teksi baru. Permohonan ubahsyarat ganti kenderaan akan tamat tempoh pada 13 April 2014. amat berharap Abg dpt memberi cadangan dan pendapat bg mengatasi masaalah ini, Terima kasih Bang Salleh........Salam

    BalasPadam
  94. Assalammualaikum. .
    Nama saya Farieg. .
    Saya ade kereta exora baru 3 tahun guna..sy ingin jdkn ia sebagai teksi.sy tahu semua permit dibekukan dan rumit utk jadikan ia teksi sendiri..ingin sy bertanya, ade x syarikat yg hendak atau boleh ambil kereta sy utk dijadikn teksi tp guna permit mereka? Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Email sy frgmalik@gmail.com.
      0192779187. .Terima kasih

      Padam
  95. Assa'kum ,nama saya (syafikah) saya dah lama pandu taxi tapi tiba2 tuannya mahu ambil balik keretanya taxi ,kalau ada sesiapa nak jual permit taxi saya nak beli ,saya tinggal dipenang t.kasih 01114435472

    BalasPadam
  96. Kembali lagi setelah sekian lama...hasrat nk bawa teksi belum kesampaian..teksi dekat KL mcm terjejas..dah siap MRT nanti tau la camne periuk nasi pemandu teksi..dunia makin moden persaingan mencari rezeki semakin sengit..yg kaya makin kaya...yg sederhana tetap begitu..semuanya dr diri kita..nak seribu daya x nak seribu dalih...sukarnya kehidupan ni dlm mencari rezeki

    BalasPadam
  97. Keje makan gaji mcm kuli batak..nk keje sendiri takde modal n takde knowledge..nk jadi pemandu teksi trpaksa pikir 2 kali..sukarnya membuat keputusan..hidup sekarang ala kadar..nk jd pwmandu teksi takut makin sengsara..

    BalasPadam
  98. Sewa beli teksi sekarang 1500 sbln..pendek kata sehari wajib masuk minimum 90 shari..tu pun paras hidung nk sara hidup n ansuran laon..persoalannya boleh ke dpt sbyk tu..hanya pmandu teksi sj tau

    BalasPadam
  99. sy nk jual taxi saga blm tahun 2013
    plastik masih belum dibuka
    kirenye sambung bayar
    berape sepatotnye harga yg sy perlu letakkan kepada pembeli?

    BalasPadam
  100. Sekarang ni makin ramai yg nk jual teksi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kami nak beli taxi...tolong bagi details nama dengan number telefon
      langkawi

      Padam
  101. Terima kasih sudi mendengar.saya telah kehilangan pekerjaan selama 3 bulan kerana kilang tutup kedai.berumur 50 tahun dan walaupun penuh pengalaman usah kan dpt keja dipanggil interview pun tak setelah memohonhampir 30 pekerjaan.sementara menunggu saya telah mengambil lesen psv dan alhamdullilah lulus.namun saya ingin menjalankan perkhidmatan kereta saya sendiri tanpa terikat dgn mana mana syarikat.confuse mana nak mula dulu dan ttg maklumat terkini lpkp

    BalasPadam
  102. sapa sapa nk jual taxi di langkawi
    tolong call number ni
    016-473 5571

    BalasPadam
  103. Assalamualaikum...sy nk bwa teksi sekadar part time..ada sesape nk offer teksi ke?

    BalasPadam
  104. Berminat untuk dapatkan permit Teksi Eksekutif bagi seluruh semenanjung Malaysia, sila hubungi di talian 0126102758 (AZHAR).

    BalasPadam