COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Rabu, 29 Jun 2011

KUALITI HIDUP PUTRAJAYA - BENGKEL KUMPULAN SASARAN BIL.1/2011

Salam Putrajaya

Hari ini (29 Jun 2011) saya berkesempatan menghadiri "Bengkel Kumpulan Sasaran Bilangan 1/2011 - Kajian Kualiti Hidup Putrajaya". Terima kasih atas perhatian pihak Perbadanan Putrajaya yang turut menjemput saya mewakili Koperasi. Turut dijemput sama adalah persatuan penduduk, pengusaha bas, pengusaha makanan, pasar, Telekom, TNB, jabatan kerajaan berkaitan dan lain-lain.

Menyentuh mengenai kualiti hidup ini, sememangnya Putrajaya mesti bersifat 'livable', 'vibrant' dan mampan untuk bersaing dengan bandar-bandar lain di dunia, bukan hanya hidup (sibuk) di awal pagi dan petang hari bekerja, tetapi mati pada setiap hujung minggu dan cuti umum.

Namun., dalam mengejar kemajuan agar setaraf atau setanding dengan bandar-bandar lain di dunia, apakah Putrajaya perlu untuk mengikut 100% apa yang dilaksanakan oleh pihak berkuasa bandar-bandar yang telah maju tersebut. Apakah kerana hendak menjadikan Putrajaya ini bandar yang hidup 24 jam sehari seperti Singapura, maka kelab-kelab malam dan casino perlu dibuka di Putrajaya...?

Saya dan rakan-rakan yang dikumpulkan dalam Kumpulan 5 (Sektor Pengangkutan dan Infrastruktur) mengenengahkan pendapat kami yang antaranya bahawa;
  1. Apa jua kemajuan, perubahan, pembangunan infrastruktur, kemudahan pelancongan dan sebagainya yang hendak dibawa ke Putrajaya hendaklah dengan tidak mengubah imej asal Putrajaya sebagai Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan dan Konsep Bandar Dalam Taman, dan
  2. Sungguhpun kita mahu Putrajaya ini dikunjungi ramai pelancong dan sentiasa hidup..., tetapi kunjungan pelancong ataupun bandar yang sentiasa hidup ini mestilah atas keunikan Putrajaya itu sendiri..., bukan kerana Putrajaya telah mencontohi bandar-bandar lain.
Perkara lain yang turut ditekankan adalah mengenai;
  1. Connectivity pengangkutan awam,
  2. Kesedaran sivik penduduk (low class mentality),
  3. Persekitaran ekonomi yang aktif serta melibatkan komuniti (bukan orang luar sahaja yang berniaga di dalam Putrajaya),
  4. Penglibatan komuniti dalam acara-acara antarabangsa dan peringkat kebangsaan yang dianjurkan di sini,
  5. Pengwujudan 'bazar' untuk menempatkan peniaga-peniaga kecil dengan konsep seperti Pekan Rabu di Alor Star atau Bazar Tok Guru di Kelantan (perlu diberi keutamaan kepada penduduk agar mereka tidak tertinggal dan hanya menjadi pengguna sahaja).
  6. Kemudahan hospital dan klinik perlu ditambah,
  7. Sekolah asrama penuh (MRSM dan seumpamanya), kemahiran, kolej malah pusat pengajian tinggi perlu diwujudkan di sini, dan
  8. Penduduk Putrajaya sekarang ini tidak mendapat faedah dari penganjuran program-program besar yang diadakan di Putrajaya (contohnya Perhimpunan Sejuta Belia - yang datang hanya orang luar, yang berniaga orang luar, penduduk hanya mendapat kesesakan jalanraya).
Sekian sahaja perkongsian saya.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum Yob, hah mentaliti masih low class? Kalau cam gini ada infrastruktur negara maju pun tak guna kan?

    BalasPadam