COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Khamis, 3 Mei 2012

Bengkel Pelesenan Terminal Pengangkutan Awam Darat



Terlebih dahulu terima kasih kepada SPAD yang memberi peluang kepada saya (Koperasi Pengangkutan Putrajaya dan Cyberjaya Bhd.) untuk menyertai bengkel ini pada 3 Mei 2012 yang lalu.

Menarik juga sebab kali ini, buat julung kalinya SPAD mengambil pendapat dan pandangan semua pihak termasuk persatuan pemandu teksi, persatuan pengusaha teksi, pengusaha bas, pihak berkuasa tempatan, persatuan OKU, pengguna dan lain-lain sebelum satu dasar atau peraturan dikuatkuasakan oleh mereka. Tahniah. 

"Harapnya lepas ini, kalau mereka ingin tambah lagi jenis kategori teksi, tukar warna teksi atau tambah sticker pada badan teksi atau seumpamanya, mereka akan terlebih dahulu mendengar pandangan semua pihak sebelum dilaksanakan. Tidak lah jadi cacamerba seperti sekarang".

Seperti yang dilaporkan dalam berita semalam, SPAD dalam proses untuk melesenkan terminal pengangkutan awam darat. Ini bermakna terminal atau hentian pengangkutan awam (stesen bas, taxi stand dan stesen keretapi) yang ada sekarang akan dilesenkan. Sebelum lesen diberi, terminal ini mestilah memenuhi beberapa kriteria penting. Macam nak dapat CF rumah kediaman la kut..... Apakah kriteria-kriteria penting sebelum suatu terminal pengangkutan ini diberi lesen?. Persoalan inilah yang ditanyakan kepada peserta bengkel.

Lebih kurang 80 orang peserta bengkel ini dibahagi-bahagikan mengikut kumpulan. Saya di'group'kan dengan Persatuan Pengusaha Teksi Lembah Kelang (Tn. Hj. Jalil dan En. Razak), Persatuan Pengusaha Teksi Selangor dan lembah Kelang (Dato' Aslah), Persatuan Pemandu Teksi Kepong dan Persatuan Pemandu Teksi Pelabuhan Kelang. Dato' Aslah dilantik sebagai ketua kumpulan atas cadangan En. Razak.
Tugasan yang diberikan kepada kumpulan saya untuk menyatakan pendapat kami berhubung.;
  1. Senaraikan rangkaian kemudahan yang perlu ada di terminal pengangkutan.
  2. Penilaian prestasi utama bagi terminal pengangkutan awam.
  3. Senaraikan mengikut keutamaan 6 penambahbaikan atau perubahan yang dianggap penting di terminal pengangkutan awam.
Dalam masa yang agak terhad, kumpulan kami sempat bersetuju bahawa terminal pengangkutan awam mestilah memenuhi kriteria berikut;
  1. Menyambungkan pengguna kepada pelbagai jenis pengangkutan mengikut kesesuaian dan keperluan pengguna yang pelbagai. Contohnya, pengguna yang turun dari bas boleh mendapatkan teksi di terminal yang sama untuk terus ke rumah.
  2. Jarak antara jenis perkhidmatan (keretapi, bas dan teksi) adalah munasabah (walking distance) iaitu kurang dari 300 meter.
  3. Infrastruktur yang lengkap (surau, bilik air, ruang menunggu, restoran dan lain-lain).
  4. Signage atau tunjuk arah kepada tiap-tiap jenis perkhidmatan pengangkutan yang lengkap dan jelas.
  5. Mesti menyediakan ruang menurun dan menaikkan penumpang (petak kuning untuk teksi menurunkan dan mengambil penumpang).
  6. Laluan khas bas dan teksi untuk masuk dan keluar dari terminal.
  7. Wujudkan pihak yang bertanggungjawab menyelia perkhidmatan teksi bagi memastikan teksi mengikut barisan, tidak memilih penumpang, menerima aduan pengguna serta perkhidmatan "lost & found".
  8. Keselamatan
Semasa sesi pembentangan, boleh dikatakan kebanyakan kumpulan memberikan pendapat kumpulan masing dengan baik dan bernas sekali (terlalu panjang untuk dikongsikan di sini). 

Namun sedikit kecewa sebab Dato' Aslah yang ditugaskan membentangkan pendapat kumpulan kami telah membentangkan pendapat peribadi beliau yang relevan dengan tajuk bengkel. Beliau bangkitkan mengenai meter beresit dan menyanggah pendapat kumpulan lain yang membuat pembentangan terlebih dahulu. Sebuah kumpulan teksi lain (tak salah saya dibentangkan oleh Pengerusi Persatuan Kereta Sewa Kajang) telah membangkitkan isu-isu yang langsung tak relevan dengan tajuk bengkel. Beliau membentangkan masalah pemandu seperti bayaran fee puspakom, jenis kenderaan teksi, kos penyenggaraan teksi dan lain-lain.

2 ulasan:

  1. Salam 1 malaysia

    kepada sesiapa yang ingin sewa beli teksi saga baru dengan kadar yang sangat rendah iaitu RM 39 sehari,agreement selama 4 tahun dan diposit Rm 4200 sila hubungi 017 6052700 (wan) berminat sila call segera,sebelum terlepas peluang.

    BalasPadam
  2. Spork - Titsanium Art | Titsanium Arts
    Spork - Titsanium titanium build for kodi Art. Contact Info. Copyright © 2019 micro touch titanium trim where to buy Titsanium 2014 ford focus titanium hatchback Arts. All Rights Reserved. Titsanium Arts titanium ring © Titsanium Arts. All Rights titanium oxide Reserved. Titsanium Arts

    BalasPadam