COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Isnin, 10 Februari 2014

KENAPA PROTON MENGURANGKAN KUALITI KENDERAAN TEKSI BUATANNYA?

Umum mengetahui bahawa kerajaan menetapkan kenderaan teksi bandar di Lembah Kelang ialah kenderaan buatan Proton. Rakan-rakan pemandu teksi maklum bagaimana kualiti kenderaan ini. Lihat sahaja Proton Iswara dahulu, teksi ini tidak dilengkapi dengan peralatan audio dan ruang-ruang peralatan audio dibiarkan kosong (berlubang) sahaja. Bagi kenderaan model Waja dan Persona pula, peralatan audio kenderaan ini "katanya" tidak berkualiti berbanding kereta persendirian. Bagi Exora, ruang belakang yang sepatutnya terdapat blower pendingin udara juga telah dibuka. 

Dalam satu mesyuarat antara persatuan pengusaha teksi, pihak Proton dan SPAD beberapa minggu yang lepas, saya dimaklumkan wakil pengusaha meminta Proton untuk mengurangkan harga Exora agar kurang dari RM40,000.00. Dalam meminta pengurangan harga ini, pengusaha tersebut tidak memerlukan jaminan (warranti) atas alasan pengusaha memiliki bengkel sendiri dan tahu bagaimana nak membaiki sekiranya teksi rosak.

Timbul persoalan kepada saya, adakah desakan dari pengusaha teksi sebegini yang menyebabkan Proton mengurangkan kualiti kenderaan teksi yang dikeluarkannya. Jika keadaannya sedemikian, malanglah bagi pemandu individu, kerana mereka tidak dapat harga teksi yang murah berbanding pengusaha, namun mendapat kualiti kenderaan sepertimana diminta pengusaha. Wallahu a'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan