COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Ahad, 20 Disember 2009

Konvensyen Hala Tuju Baru Angkasa


  1. Pada 18hb. Disember (Jumaat) saya telah di amanahkan mewakili KPPCB menghadiri Konvensyen Halatuju Angkasa yang diadakan di PWTC.

  2. Sebuah kertas kerja bertajuk "HALA TUJU DAN STRATEGI BARU UNTUK PENGUKUHAN ANGKASA" telah dibentangkan dengan panjang lebar oleh YDP Angkasa (Dato' Professor Mohd Ali Baharum).

  3. Antara kandungan kertas kerja tersebut menyentuh mengenai agenda Angkasa, latar belakang, rasional perubahan, analisa SWOT dan mencadangkan penetapan 4 elemen utama untuk kejayaan Angkasa di masa hadapan iaitu (1) Memperkasakan BPA (biro yang menguruskan potongan gaji kakitangan kerajaan) (2) Mengukuhkan kewangan Angkasa (3) Menceburi perniagaan baru (4) Penstrukturan semula organisasi.

  4. Untuk memperkasakan BPA, Angkasa akan memastikannya ianya adalah perkhidmatan yang berwibawa dan diyakini, meluaskan skop perkhidmatan yang strategik, meningkatkan kecekapan (setaraf bank), mengekalkan pelanggan utama disamping menambah pelanggan baru serta memastikannya sebagai peneraju perkhidmatan dengan kos terendah. Koperasi kredit juga akan dibantu untuk mendapat keyakinan dan minat masyarakat kepada produk kewangan koperasi dengan menggabungkan koperasi kredit bersaiz kecil serta meningkatkan profesionalisme mereka dalam aspek pemasaran, pengurusan dan khidmat komputer.

  5. Bagi mengukuhkan kewangan Angkasa, digariskan rancangan untuk menceburi perniagaan baru jangka pendek (perdagangan, perkhidmatan dan pelaburan) dan jangka panjang (Bank Angkasa). Polisi pelaburan ditetapkan bagi memenuhi manfaat ahli, pulangan cepat (ROI > 8%), tidak bersaing dengan ahli, menjadi pelengkap kepada perniagaan ahli, risiko minima dan pematuhan syariah.

  6. Skop perniagaan yang digariskan bagi mengukuhkan kewangan Angkasa ini antaranya ialah (1) Insurans (2) Pembungkusan produk Koperasi, penjenamaan dan pemasaran (termasuk eksport) (3) Busana (pakaian sekolah), buku dan alat tulis (4) Agen zakat (5) Perladangan (6) Hartanah (7) Land Bank (membeli tanah2 murah dari kerajaan atau tanah-tanah terbiar) (8) Saham (9) Wakaf (10) Melabur dalam projek koperasi ahli yang berdayamaju.

  7. Cadangan mewujudkan Bank Angkasa (yang menarik minat saya) juga dihuraikan dengan detail. Begitu juga Skim Tabarru' (takaful), wakaf koperasi, tanggungjawab sosial dengan menubuhkan Pasukan Sukarelawan Koperasi dan penubuhan Yayasan Angkasa.

  8. Bagi merealisasikan misi ini, turut dicadangkan agar struktur organisasi Angkasa dirombak semula.

  9. Sekejap fikiran saya mengerawang ke angkasa lepas betapa gahnya gerakan koperasi di Malaysia ini nanti dengan berjayanya rancangan-rancangan yang digariskan diatas.

  10. Berbalik kepada realiti (selepas berangan sebentar), esok 19hb. 12. 2009 akan diadakan pemilihan semula jawatan Yang Dipertua Angkasa yang mana Prof Ali mempertahankan jawatan tersebut.

  11. Jawatan ini dicabar sengit oleh Tn. Hj. Mustafa Kamal Maulut (Naib YDP) yang juga mengemukakan manifesto yang tidak kurang hebatnya.

  12. Kelihatan konvensyen yang dianjurkan ini sebenarnya (mungkin) bertujuan untuk menyaingi manifesto pencabar.

  13. Jika ini benar, Angkasa tidak akan sampai ke angkasa lepas, malah akan kekal di bumi terpalit dengan "persepsi" rasuah, penyelewengan, penyalahguaan kuasa disamping mewujudkan lebih ramai kakitangan kerajaan yang menjadi mangsa ALONG berlesen yang berlindung disebalik logo Angkasa itu. Wallahuaa'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan