COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Isnin, 21 Disember 2009

Persidangan Kebangsaan Tahunan Angkasa Ke-26

  1. Persidangan Kebangsaan Tahunan Angkasa Ke-26 (PKTA-26) telah dilangsungkan di Dewan Merdeka PWTC pada 19hb. Disember 2009.

  2. Selaku Setiausaha Kehormat KPPCB, saya telah diamanahkan untuk mewakili KPPCB persidangan tersebut yang dihadiri 0leh 2900 orang perwakilan dari 1900 buah koperasi yang menjadi ahli Angkasa.

  3. Suasana di Dewan PWTC nampak hangat dengan aktiviti kempen oleh calon-calon yang bertanding.

  4. Pada saya, kempen yang menceritakan kebolehan dan pengalaman calon tidaklah menjadi masalah, yang menjadi masalah ialah kempen yang memburukkan calon lain samada dengan cara fitnah atau serangan peribadi.

  5. Antara kempen yang dihebahkan termasuk kepada saya ialah berkenaan (1) penyelewengan kuasa dan harta oleh calon YDP (2) Penggunaan gelaran Dato' dari Indonesia (3) Pembabitan calon dengan Al-Arqam sebelum ini (4) Perbuatan merasuah dan menebar wang di kalangan perwakilan.

  6. Berhubung dengan kempen yang menyatakan seorang calon menebarkan wang kepada perwakilan untuk membeli undi, agak pelik apabila saya sendiri tidak menerimanya. Memandangkan tiadanya siapa pun dari calon-calon tersebut (atau wakil mereka) yang menghubungi saya untuk membeli undi, saya menganggap tuduhan rasuah untuk membeli undi ini tidak berlaku.

  7. Tahun ini adalah tahun pertama saya menghadiri persidangan ini, jadi tidaklah layak bagi saya untuk membezakan antara Persidangan Angkasa dahulu dan sekarang, tetapi seorang rakan dari Koperasi Felcra Kuala Kangsar memaklumkan bahawa kempen untuk merebut jawatan tidak pernah sehebat pada persidangan pada kali ini.

  8. Perjalanan persidangan agak teratur dan selesa, walaubagaimanapun perbahasan isu agak hangat dengan teguran, tuduhan, perli-memperli dan kata-mengata. Agak malang apabila persidangan tahunan yang sebegitu penting ini hanya dimomokkan dengan isu yang sama dan berulang-ulang di kalangan perwakilan yang bercakap.

  9. Saya turut mengambil kesempatan bercakap semasa membahaskan Laporan Jawatankuasa Kerja Tertinggi Angkasa. Angkasa sebagai sebuah Koperasi Apex (induk) perlulah membanyakkan lagi kursus, seminar, bengkel dan malahan projek yang boleh menggalakkan koperasi bekerjasama sesama mereka sesuai dengan prinsip ke-6 koperasi. Dengan 7000 buah koperasi dan 7 juta manusia rakyat Malaysia menjadi anggotanya, kenapa gerakan koperasi hanya menyumbang 1% dari KDNK negara?. Saya mengetengahkan pendapat saya bahawa punca kegagalan ini ialah kerana tiadanya "kerjasama" di kalangan koperasi walhal "kerjasama" ini adalah prinsip atau rukun koperasi. Realitinya koperasi di malaysia hidup sendiri-sendiri dan tiada sifat tolong menolong sesama mereka. Kalaulah kita dapat mengembelengkan kerjasama dikalangan 7 juta rakyat Malaysia (yang menjadi ahli koperasi) untuk membeli produk-produk keluaran koperasi, bayangkan betapa besarnya faedah yang akan diperoleh gerakan ini disamping dapat mengawal harga barang dan lain-lain.

  10. Proses pengundian bagi memilih Ahli Jawatankuasa Tertinggi juga berlangsung dengan lancar dan terkawal walaupun wujudnya persaingan sengit antara Prof. Dato' Mohd Ali Baharum dan Tn. Hj. Mustafa Kamal Maulut untuk merebuh jawatan YDP. Penyandang jawatan nampaknya berjaya mengekalkan jawatan dengan kebebihan hanya 47 undi.

  11. Akan diperturunkan sedikit rakaman video persidangan dan gambar-gambar sebagai renungan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan