COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Jumaat, 23 Julai 2010

Buruknya Perangai Politik Orang Melayu


Saya terbaca komen awal bahawa Tn. Guru Nik Aziz (TGNA) yang dilaporkan seolah setuju bertemu Timbalan Perdana Menteri (TPM) untuk membincangkan mengenai perpaduan yang katanya sebagai perintah Allah itu. TPM kemudiannya mengalu-alukan perjumpaan tersebut dan rela turun merendah diri berjumpa dengan TGNA.

Kemudiannya saya membaca HarakahDaily yang menjelaskan bahawa TGNA sebenarnya ingin berbincang mengenai perpaduan antara Negeri dan Pusat. Perkara yang sama ditegaskan oleh TGNA dalam blog rasmi beliau.

Berikutnya Ust. Harussani (Mufti Perak) membuat kenyataan yang menawarkan diri sebagai orang tengah. Beliau juga memaklumkan bahawa telah ditemui oleh pemimpin kedua-dua pihak untuk membincangkan perpaduan ini.

Berikutan itu, saya terbaca pula tuduhan dari YB Mahfuz Omar yang menuduh Mufti Perak tersebut menipu. Kenyataan ini berturut pula dengan pandangan yang hampir sama dari YB Salahuddin Ayub.

Pada mulanya akhbar harian khususnya Utusan membuat laporan yang kelihatan seperti akhbar tersebut suka sangat dengan Perpaduan ini. Kenyataan berikutnya seperti bertujuan melaga-lagakan antara pemimpin PAS disamping menimbulkan rasa kecewa yang amat sangat olehnya kerana perbincangan perpaduan tersebut tidak boleh dijalankan.

Saya juga terbaca berkenaan desakan MP Khalid Samad - Pas Shah Alam, agar pemimpin yang berjumpa Mufti Perak tersebut itu dipecat dan khabarnya yang dituduh itu adalah YB Hassan Ali (kelihatan seperti musuh peribadi beliau).
Dalam masa yang sama saya melihat berita mengenai Ketua Pemuda MCA (Wee Ka Siong) dan Ketua Menteri P.Pinang (Lim Guan Eng) di majlis anjuran sebuah Persatuan Cina. Tanpa perlu disuarakan, tanpa perlu tolak menolak dan tuduh menuduh, saya percaya kedua-dua tokoh ini hadir ke majlis tersebut bagi tujuan dan manafaat masyarakat Cina walaupun tidak dinamakan "Perpaduan Cina".

Itulah buruknya perangai polik orang Melayu.

1 ulasan:

  1. betul la saleh. amende la org melayu ni.....

    BalasPadam