COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Rabu, 3 Oktober 2012

BAJET 2013 - TEKSI


  1. Berbanding Bajet 2012 seperti yang pernah catatkan sebelum ini, Bajet 2013 kelihatan seolah-olah pemandu teksi tidak diberikan perhatian langsung. 
  2. Sebenarnya pemandu teksi adalah sebahagian dari warganegara Malaysia yang turut mendapat faedah secara langsung atau tidak langsung dari bajet ini melalui BR1M (bagi yang berpendapatan isi keluarga kurang RM3,000.00), bantuan persekolahan anak-anak, voucher buku anak-anak pemandu teksi yang belajar di IPT dan lain-lain. 
  3. Bantuan TR1Ma (bantuan tayar teksi) yang diberikan kepada pemandu teksi sebelum ini juga tidak dinyatakan dalam Bajet 2012, tetapi kerajaan memberikannya juga kepada kita menggunakan peruntukan dari 1MDB. Maka insya-Allah kita akan menerima sekali lagi bantuan tayar ini sebelum PRU-13 berlangsung..., :-)
  4. Tema pembentangan bajet tahun ini yang menggunakan istilah "Fastabiqul Khairaat" bermaksud berlumba-lumba dalam membuat kebajikan amatlah menarik sekali. Namun, saya agak khuatir kerana "pemberian" yang disebut sebagai fastabiqul khairat ini memberikan kesan negatif kepada negara secara keseluruhannya. 
  5. Sejak PRU 2008, kerajaan kelihatan begitu terdesak untuk mendapatkan sokongan (undi) sehingga memberikan "pemberian" yang tidak pernah dibuat oleh 5 orang PM sebelumnya. Keadaan ini menyebabkan sebahagian rakyat mengambil kesempatan untuk "meminta-minta" akan perkara yang dahulunya tidak pernah diminta pun. Rakyat yang tidak dipenuhi permintaan mereka pula akan mengugut untuk mengundi parti lainKerajaan yang bakal memerintah selepas PRU 13 nanti pun akan mendapat tekanan yang sama.
  6. Selepas PRU 13 nanti, saya meragui akan keupayaan kerajaan sekiranya pemimpin kerajaan yang akan dilantik nanti memimpin, membuat sebarang dasar, memberikan "pemberian" dan seumpamanya dalam keadaan yang "kalau aku tidak luluskan pemberian ini, aku akan kalah. Maka aku kena bagi walaupun pemberian ini tidak munasabah, tidak mampu, salah dan menjejaskan sosio ekonomi masyarakat".
  7. Sebagai pemimpin, adakalanya kita perlu mempunyai kuasa membuat sesuatu keputusan yang dibenci oleh sebilangan rakyat (pada awalnya), namun memberikan lebih kebaikan, keharmonian dan kemajuan kepada rakyat yang lebih ramai pada akhirnya. Tanpa kuasa ini, pemimpin tersebut bolehlah diumpamakan seperti sekeping roti canai kosong sahaja.., wallahuaa'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan