COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Jumaat, 24 Julai 2009

Dialog Dengan PUSPAKOM - Mengenai pemeriksaan meter teksi

Tarikh : 24hb. Julai 2009 - 9.30 pagi
Tempat : Tingkat 6, Wisma DRB Hicom, Shah Alam
Dipengerusikan oleh : Ketua Pegawai Operasi PUSPAKOM

Ucapan Pengerusi;-
  1. Tahniah atas kenaikan kadar meter teksi,
  2. Callibration meter ini hanya boleh mula dilaksanakan oleh pembekal meter mulai 1hb. Ogos 2009,
  3. Pelaksanaan kadar meter baru ini adalah selama 6 bulan, sekiranya pemandu membuat pemeriksaan berkala tetapi masih belum callibrate meter teksinya, maka pemeriksaan meter berdasarkan kadar lama masih boleh dibuat dan diluluskan sehingga tempoh 6 bulan tamat,
  4. Puspakom akan melaksanakan keputusan kerajaan dengan cara memastikan kerja-kerja
    'calibration' yang dibuat pembekal meter menepati keputusan kerajaan dan juga memastikan pemeriksaan dijalankan dengan cara yang terbaik dan segera,
  5. Puspakom hanya mengenakan caj pemeriksaan kepada pemandu sebanyak RM10.00 sahaja berbanding RM50.00 sebelum ini.
  6. Sekiranya ada teksi yang membuat pemeriksaan berkala serentak dengan pemeriksaan meter baru, maka hanya caj pemeriksaan berkala (RM55.00) sahaja dikenakan, pemeriksaan meter dikecualikan dari bayaran.
  7. Untuk kemudahan pemandu dan pengguna, Puspakom akan membuka cawangan lebih masa serta waktu pemeriksaan khas meter teksi ini akan ditentukan bagi mengelak kesesakan. Jadual pemeriksaan yang ditentukan adalah seperti di bawah;-

DIALOG;

En. Shahril - Petekma.

  1. Ucapkan terima kasih dan tahniah atas inisiatif Puspakom,
  2. Meminta supaya proses ini tidak sama sekali membebankan pemandu dengan cara mengelakkan mereka dari terpaksa datang membuat pemeriksaan ke Puspakom beberapa kali,
  3. Pemandu tidak wajar dibebankan dengan caj 'callibration' sebanyak RM70.00. Berapa juta pembekal meter ini akan membuat duit,
  4. Pemandu juga tidak boleh menanggung beban atas kecuaian oleh pembekal meter apabila gagal callibrate meter dengan tepat sehingga digagalkan oleh Puspakom (sebelum ini 25-50% dari pemandu digagalkan akibat kecuaian pembekal,
  5. Bagi mengatasi masalah ini, pembekal meter hendaklah diarahkan hadir ke Puspakom supaya dengan segera boleh membaiki atau callibrate semula meter teksi yang gagal akibat kecuaian mereka,
  • Pihak Puspakom telah bermesyuarat dengan pembekal meter tetapi mereka menolak untuk hadir ke Puspakom.
  • Puspakom tiada kuasa mewajibkan mereka hadir ke Puspakom.
  • Puspakom akan mengusahakan supaya pembekal meter dapat hadir dengan mendapat kerjasama JPJ.

Dato' Aslah - Destination Sdn. Bhd.

  1. Tidak bersetuju agar pembekal meter teksi diwajibkan hadir ke Puspakom kerana akan mengganggu kelancaran pemeriksaan Puspakom. Biarlah hanya kereta dan pemandu sahaja hadir untuk pemeriksaan. Jika gagal, pemandu terpaksalah balik semula ke pembekal meter untuk callibrate lagi sekali, dan
  2. Berpendapat proses callibration tidak boleh dan tidak perlu dibuat dengan segera.

Persatuan Teksi India Selangor

  1. Mencadangkan supaya Puspakom tidak perlu tergesa-gesa membuat pemeriksaan,
  2. Benarkan meter yang telah di callibrate beroperasi (tanpa pengesahan Puspakom) sehingga tempoh pemeriksaan berkala berikutnya (tempoh yang kurang 6 bulan), dan
  3. Ini akan memudahkan pemandu dan JPJ tidak perlu khuatir dengan pemandu kerana mereka tidak pandai dari segi teknikal untuk mengubahsuai meter tersebut. Jika pun berlaku kesilapan, ia pastinya berpunca dari pembekal meter.
  4. Berkenaan dengan pemadam api, kenapa semasa pemeriksaan awalan oleh pembekal boleh lulus (dengan pemadam api saiz kecil), tetapi apabila diserahkan kepada penyewa, pihak Puspakom menggagalkan pula (ada rasuah ke oleh pengusaha teksi).
  • Tidak boleh dilaksanakan dalam tempoh singkat kerana diluar bidangkuasa Puspakom (melibatkan JPJ dan LPKP).
  • Berkenaan pemadam api, mungkin pengusaha menunjukkan pemadam api yang sebenar semasa pemeriksaan awalan dan memberikan pemadam api kecil semasa diserahkan kepada penyewa.

Persatuan Teksi Pulau Pinang.

  1. Memaklumkan teksi di Pulau Pinang (keseluruhan) tidak terima dengan kenaikan meter ini (tidak cukup),
  2. Puspakom sepatutnya membiayai elaun, tambang dan penginapan persatuan yang hadir kerana kami adalah pelanggan yang menyumbangkan pendapatan kepada Puspakom,
  3. Dato' Seri Nazri berjanji untuk mengadakan perbincangan dahulu dengan persatuan teksi di Pulau Pinang, tetapi tiba-tiba kadar baru ini diumumkan tanpa perbincangan,
  4. Harap Puspakom tidak perlu ghairah untuk membuat pemeriksaan di Puspakom di Pulau Pinang kerana kami menolaknya.

Gabungan Teksi Johor

  1. Maklumkan bahawa harga meter dan caj callibaration di Johor lebih tinggi berbanding di Lembah Kelang,
  2. Harga meter di KL RM750.00 tetapi di Johor RM1,200.00. Pada tahun 2005, pembekal meter mengenakan caj sesuka hati kepada pemandu,
  3. Ada juga meter teksi yang hanya boleh diselenggara di Kuala Lumpur.
  • Puspakom akan membangkitkan isu ini kepada kerajaan dan JPJ.

Hal-hal lain tidak saya coretkan di sini kerana jauh menyimpang dari tajuk dan tujuan dialog.

Semoga coretan ini boleh diambil sebagai panduan oleh rakan-rakan pemandu kelak.

1 ulasan:

  1. Setiap kali tambang teksi naik..setiap kali itulah durian runtuh buat tokey meter dan puspakom..!! semasa kenaikan tambang yg terdahulu, saya terpaksa berulang alik 3 kali ke Puspakom sebab gagal untuk pemeriksaan meter tambang baru. Sepatutnya tokey meter yang harus bayar bagi setiap pemeriksaan yg seterusnya kerana mereka yang mengubahsuai meter tersebut, bukannya pemandu..tetapi kenapa pemandu yang mesti bayar setiap kali datang pemeriksaan Puspakom.?

    BalasPadam