COOP TAXI Hotline 03-8888 4000...

Rabu, 1 Julai 2009

Putrajaya ke arah MSC Malaysia Cybercity.., Peranan Pemandu Teksi...,

Sebentar tadi (1hb. Jun 2009 - 2.30 ptg.) saya bersama En. Khairul Aszwan (Penolong Pengurus Pembangunan dan Operasi KPPCB) telah mewakili Koperasi dalam mesyuarat bersama Pengarah Perancangan Bandar Perbadanan Putrajaya (En. Omairi Hashim). Turut hadir beberapa jabatan kerajaan dan swasta di Putrajaya untuk mendengar taklimat dari MSC Technology Centre Sdn. Bhd. (MSCTC) dan berkongsi pandangan dan memberikan kerjasama kepada PPj untuk mendapat pengiktirafan sebagai MSC Malaysia Cybercity.

Beberapa maklumat perkhidmatan yang dikendalikan Koperasi ini telah saya sampaikan kepada MSCTC seperti perkhidmatan teksi berkupon di Putrajaya Sentral dan Jabatan Imigresen Putrajaya yang telah berjaya mengurangkan aduan pengguna terhadap perkhidmatan teksi, perkhidmatan radio teksi yang beroperasi 24 jam sehari sepanjang tahun, perkhidmatan teksi eksekutif sebagai pilihan kepada pengguna dan lain-lain. Perkhidmatan pengangkutan awam termasuk teksi yang cekap di Putrajaya adalah antara kriteria penting untuk mendapatkan pengiktirafan Putrajaya sebagai MSC Malaysia Cybercity.

Apa yang ingin dikongsikan di sini ialah, saya selaku "pemandu teksi" yang dahulunya beroperasi secara individu sejak Tahun 2002 di Terminal Pengangkutan Barat Putrajaya, sekarang dipanggil Putrajaya Sentral, siapalah saya pada waktu itu untuk diminta memberikan pandangan dan kerjasama oleh pihak atasan...,

Hasil dari usaha mengumpulkan 14 orang AJK Penaja Persatuan Teksi Putrajaya, menubuhkan Persatuan pada Tahun 2004, Menubuhkan Koperasi pada Tahun 2005, mengendalikan sistem teksi berkupon di Putrajaya Sentral dan Jabatan Imigresen Putrajaya, menyediakan perkhidmatan Putrajaya Cyberjaya Radio Taxi kepada penduduk dan pengunjung Putrajaya, menyediakan perkhidmatan teksi bajet dan eksekutif..., maka saya dan rakan-rakan (pemandu teksi) di Putrajaya diminta memberikan kerjasama kepada Perbadanan Putrajaya untuk diiktiraf sebagai MSC Malaysia Cybercity.

Sebagai rakyat (pemandu teksi) biasa, tentulah saya berasa gembira untuk memberikan sumbangan secara langsung kepada negara yang kita kasihi ini.

Ini menginsafkan saya betapa, pemandu teksi juga sekiranya bersatu padu dengan mengembelingkan kebaikan dan keistimewaan dari setiap diri kita, maka kita juga mampu "berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah" dengan orang lain.

Sebaliknya, jika kita berpecah belah dan saling menuding jari terhadap kesilapan dan kesalahan rakan kita yang lain, dikhuatiri kita kan terus ketinggalan dan hanya dipergunakan oleh tokey-tokey teksi....., Wallahu aa'lam...

2 ulasan:

  1. Saya setuju..

    bersatu kita teguh bercerai kita roboh...

    BalasPadam
  2. tahniah,

    encik tidak mengenali saya tetapi membaca nukilan ini membuatkan saya kagum dengan semangat encik. semoga semua rakyat Malaysia berjiwa besar begini.

    karimah

    BalasPadam